10 konkrétnych rád pre manažérske Vianoce bez stresu

09.12.2013

Vianoce pre mnohých z nás už zďaleka nie sú tým, čím sviatky celé tisícročia bývali - časom radosti, pokoja, vystúpenia z kolobehu pracovných povinností a možnosti v pokoji sa stretnúť s tými, ktorí okolo nás a s nami tvoria náš osobný svet.

Dostali sme sa do začarovaného kruhu, ktorý americký herec Will Smith vyjadril veľmi jednoducho a presne: „Míňame peniaze, ktoré nemáme, na veci, ktoré nepotrebujeme, aby sme spravili dojem na ľudí, ktorým na nás nezáleží.“

A ja by som možno - špeciálne pre účely Vianoc - toto heslo parafrázoval a upravil:

Míňame čas, ktorý nemáme, na kúpu darčekov, ktoré nikto nepotrebuje, aby sme nimi vynahradili našim najbližším to, že na nich nemáme čas…“

Vianoce

Samozrejme viem, že nie je možné veci takto zjednodušiť.

Súčasná doba a jej nastavenie si jednoducho vyžadujú prácu nadčas, nosenie pracovných povinností domov, či aspoň občasnú kontrolu e-mailov aj počas dovolenky. Je od toho závislá naša hypotéka, lepšia zdravotná starostlivosť v súkromnom zdravotnom centre, kvalitné vzdelanie pre deti, zdravá strava či lízing auta.

No napriek tomu, alebo možno práve preto, potrebujeme aspoň raz v roku spomaliť, asertívne odhodiť sociálno-mediálne požiadavky na míňanie peňazí a energie v nákupných centrách, a užiť si Vianoce naplno - a to napríklad aj pomocou týchto 10 rád:

1. Komunikujte otvorene so svojimi najbližšími o povinnostiach, ktoré máte

Je zbytočné trápiť sa výčitkami či pocitmi viny, a zároveň rizikové nekomunikovať so svojimi najbližšími. Preto ak máte prácu, ktorú skrátka musíte riešiť aj počas sviatkov a dovolenky, jasne to odkomunikujte svojim najbližším.

  • Povedzte im presne, o akú prácu ide (dokončiť projekt, dopracovať budúcoročnú stratégiu, mať službu na infolinke, zúčastniť sa na pracovnom stretnutí, …).
  • Vysvetlite im kontext a súvislosti (čo daný projekt znamená pre firmu, v ktorej pracujete, aký význam hrá vo vašom kariérnom postupe a pod.).
  • Povedzte im presné dni a čas, kedy budete potrebovať pracovať doma alebo v kancelárii.
  • Navrhnite kompenzáciu tohto času v podobe iných spoločných aktivít, v ktorých sa prispôsobíte želaniam svojich najbližších (ale pozor, nie kompenzácia cez materiálne darčeky).

2. Ak máte homeoffice a potrebuje pracovať, vyhraďte si presne stanovený čas - a dodržiavajte ho

Opäť postupujte podobne ako v bode 1), a zároveň si dajte aj vnútorne záväzok, že čas, vyhradený na prácu, nebudete meniť či predlžovať, a to dokonca ani v prípade, ak budete mať pocit, že „to nikomu neprekáža“

3. Vypnite si automatické sťahovanie e-mailov

Ide o základnú radu pri efektívnom time manažmente a osobnej produktivite vo všeobecnosti - a počas sviatkov či dovolenky je toto pravidlo ešte dôležitejšie. Automatické sťahovanie e-mailových správ bude rušivo pôsobiť nielen na ľudí vo vašej blízkosti, ale zároveň totálne naruší vašu sústredenosť na oddych či venovanie sa rodine.

4. Dočasne si zablokujte zvonenie / prijímanie hovorov od svojich nadriadených a kolegov

Pokiaľ sú vaši kolegovia či šéf workoholici, je pravdepodobné,že budú mať tendenciu „občas“ vám „vo výnimočnom prípade” zavolať. Vy to však odmietnite a povedzte kolegom či šéfovi, aby vás v prípade skutočne urgentných prípadov kontaktovali e-mailom, prípadne prostredníctvom SMS správy.

5. Ak ste nestihli veci dokončiť, napíšte si ich do zoznamu - ale nerealizujte ich

David Allen, tvorca techniky GTD, hovorí, že to, čo nám väčšinou nedáva spávať a oberá nás o vnútorný pokoj, sú naše úlohy a záväzky, ktoré nemáme spracované. Pozornosť pritom kladie práve na slovo „spracované“, nie „vykonané“. Pod pojmom „spracovaný záväzok“ alebo „spracovaná úloha“ má na mysli naplánovanie položky. Inými slovami - nie je pravdou, že pokiaľ sme nestihli svoje veci dokončiť pred dovolenkou, je lepšie ich priebežne dorábať počas nej, lebo aj tak „by sme na to stále mysleli“. Pre náš mozog úplne stačí vedomie, že úlohy máme zapísané a naplánované, preto na ne môže prestať myslieť a začne sa im venovať až v momente, keď tento zoznam úloh po dovolenke prvýkrát otvoríme.

6. Doprajte si psychohygienu aj na mobile či tablete - skryte si pracovné aplikácie

Pokiaľ na displeji vášho smartfónu či tabletu bude váš zrak každý deň vidieť ikonky aplikácií, používaných na pracovné úlohy, chtiac-nechtiac každý takýto podnet vyvolá myšlienky na prácu. Preto si ikonky týchto aplikácií presuňte podľa možnosti na úplne poslednú plochu, alebo si ich úplne skryte do priečinkov (iOS), či vymažte zástupcov z plochy (Android).

7. Nechoďte na vianočné trhy s kolegami ani s klientmi

Pokiaľ to je možné, nebuďte iniciátorom ani účastníkom vianočných stretnutí s kolegami či klientmi. Určite máte okolo seba dosť iných ľudí (rodina, priatelia), s ktorými môžete stráviť vianočný čas krajšie, zábavnejšie a zmysluplnejšie.

8. Prestaňte počas sviatkov sledovať politické a ekonomické správy

Tento typ správ nijakým pozitívnym spôsobom neovplyvní vaše dovolenkové a sviatočné dni; práve naopak. Vypnite televíziu, prestaňte si kupovať noviny a dočasne zrušte RSS odbery najnovších udalostí - uvidíte, že svet okolo vás vám poskytne dostatočné množstvo krajších a hodnotnejších podnetov.

9. Vyhraďte si jeden celý deň iba pre seba

Nielen myslieť na ostatných, ale aj myslieť na seba je podstatnou požiadavkou mentálneho oddychu a regenerácie. Preto si počas sviatkov vyhraďte jeden deň iba pre seba - čo neznamená, že ho musíte stráviť osamote; znamená to, že počas tohto dňa budete robiť iba a výhradne to, čo vás baví, na čo máte chuť, a k čomu ste sa možno počas roka nestihli dostať. Choďte do kina na váš obľúbený film, na koncert vašej obľúbenej skupiny, strávte celý deň pohrúžený do čítania knihy, zahrajte si hru na počítači, "rozbite sa v posilke", spravte si výlet do mesta na druhom konci krajiny - jednoducho tento deň bude iba váš.

10. Pomôžte aspoň jednému človeku

Pomoc tomu, kto to potrebuje, neznamená iba akúsi spoločenskú ohľaduplnosť. Vďaka pomoci iným sa dostavuje intenzívny pocit vnútorného uspokojenia a sebarealizácie. Preto nemám na mysli pomoc finančnú, ale skôr pomoc v zmysle podelenia sa o schopnosti a danosti, ktoré mám a ktoré môžem využiť pre dobro niekoho iného. Či už sú to „bežné“ veci ako spraviť vianočný nákup a pomôcť s taškami starenke z druhého poschodia, alebo časovo náročnejšie veci typu zadarmo vytvoriť web stránku neziskovej organizácii, podstata je rovnaká - pomocou iným napĺňame svoje poslanie a pomáhame vytvárať lepší svet okolo nás.

Mgr. Oliver Jakubík
Oliver Jakubík pomáha od roku 2008 firmám a manažérom dosahovať ciele a rozvíjať svoje zručnosti v oblasti predaja, komunikácie, leadershipu a osobnej produktivity. Reálne skúsenosti z manažérskej a obchodnej praxe kombinuje s aktuálnymi poznatkami psychológie a medzinárodným know-how. Je fanúšikom jazzovej hudby, značky Apple, energetických nápojov a inovatívnych prístupov.

Podobné články

  1. Prieskum: Prečo ľudia menia prácu?
  2. Prieskum: Prečo ľudia menia prácu?
  3. 5 tipov ako sa z vianočného odpočinku dostať do pracovného tempa
  4. 5 tipov ako sa z vianočného odpočinku dostať do pracovného tempa
  5. C&W: Takmer 90% firiem na Slovensku poskytuje možnosť pracovať aj z domu
  6. C&W: Takmer 90% firiem na Slovensku poskytuje možnosť pracovať aj z domu
  7. Ako bude vyzerať práca v roku 2030?
  8. Ako bude vyzerať práca v roku 2030?
  9. Ako dosiahnuť dokonalý hybridný pracovný model?
  10. Ako dosiahnuť dokonalý hybridný pracovný model?
  11. Hybridný spôsob práce, nový štandard vo firmách
  12. Hybridný spôsob práce, nový štandard vo firmách
  13. Prieskum CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
  14. Prieskum CBRE: Koronakríza zmenila spôsob našej práce
  15. CBRE: Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
  16. CBRE: Ako zmení hybridná práca trh s komerčnými nehnuteľnosťami?
  17. Prieskum CBRE: Flexibilná práca je stále obľúbenejšia
  18. Prieskum CBRE: Flexibilná práca je stále obľúbenejšia
  19. Deloitte: Budúcnosť práce je hybridná
  20. Deloitte: Budúcnosť práce je hybridná
  21. Pracovný stres ovplyvňuje výkon 2/3 zamestnancov v SR
  22. Pracovný stres ovplyvňuje výkon 2/3 zamestnancov v SR
  23. Colliers: Trendom je hybridná kombinácia vzdialenej práce a práce v kancelárii
  24. Colliers: Trendom je kombinácia vzdialenej práce a práce v kancelárii
  25. Pozorovanie rastlín v práci znižuje stres
  26. Pozorovanie rastlín v práci znižuje stres
  27. Ako vnímajú ľudia prácu z domu
  28. CBRE: Ako vnímajú ľudia prácu z domu?
  29. Jeffrey Pfeffer: Keď pracovné prostredie zabíja ľudí
  30. Jeffrey Pfeffer: Keď pracovné prostredie zabíja ľudí
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky