Venujte pracovníkom dostatočný priestor

30.06.2015

Podobne ako iné trendy sme zo zahraničia prevzali rôzne typy kancelárskeho prostredia. Open space postupne nahrádzajú ďalšie modely vychádzajúce z aktuálnych potrieb. Pretože len v efektívnom pracovnom prostredí sú zamestnanci spokojní a podávajú požadovaný výkon. Prinášame vám druhú časť trojdielneho seriálu o efektívnom pracovnom prostredí.

O normách resp. o priestore navyše pre jedno pracovné miesto rozhoduje aj zameranie a funkcia firmy, počet pracovníkov v miestnosti či štandard kancelárie. Základom efektívneho riešenia kancelárií je dispozičná schéma. Mala by započítať aj prípadne zmeny v usporiadaní interiéru tak, aby boli čo najmenej časovo a materiálne náročné. Prioritou je funkčnosť a jednoduchosť, dostupnosť pracovných miest. Zariadenia, ktoré sú používané väčšinou zamestnancov, ako sú kopírky, tlačiarne, skenery, viazacie, skartovacie a laminovacie stroje by mali byť ľahko dostupné a umiestnené strategicky, v centre. „Kancelársky nábytok je obvykle modulárny systém, ktorým vieme klientovi zariadiť kanceláriu na mieru. Prostredníctvom držiakov na káble (horizontálne, vertikálne), držiakov na monitory, externých a pevných diskov možno maximalizovať pracovný priestor na stole a zabezpečiť požiadavky na ergonómiu,“ uvádza na margo využitia priestoru Lucia Vargová, sales manager, Nowy Styl Group.

Nowy Styl Group

Ilustračné foto: Nowy Styl Group

"Vždy je však veľmi dôležité dbať na to, aby sme mali dostatočné miesto za sebou na odsunutie  kancelárskej stoličky, aby nám nezavadzala nejaká skrinka, prípadne kolega za nami. Optimálna plocha za stolom je  1100 mm tam, kde je odporúčaná minimálna pracovná plocha 6 m2 na pracovné miesto. Optimálna výška pracovného stola je 70-75 cm," konkretizuje Ing. arch. Tatiana Bočkayová zo spoločnosti Furnier a pokračuje: "Očakávaná efektívnosť zamestnanca v práci je závislá aj od pracovného prostredia, ktoré mu je zamestnávateľ shopný a ochotný dať. V súčasnosti sú trendy flexibilného pracovného miesta, kde sa zamestnanci snažia udržať clean desk. Znamená to, že zamestnanec nemá svoje fixné pracovné miesto, ale podľa nálady sa rozhodne, kde v daný deň bude sedieť. Pri určitých druhoch práce nechceme byť rušení a vyhľadávame tichšiu pracovnú zónu ako napríklad huddle room, kde sa dá zatvoriť a nerušene pracovať. Kancelárie,ktoré sú riešené najmä ako openspace majú niekoľko typov miestností, určené na oddych a slúžiace aj na prácu. Častokrát nám to v práci po dlhom únavnom sedení myslí menej a vtedy je potrebné postaviť sa, prejsť pár metrov a zmeniť polohu sedenia. Hniezda, alebo združené stoly poskytujú malé interakcie a autonómiu medzi spolupracovníkmi. Pri migrácii zamestnancov využívajúcich flexibilné pracovné miesta je možná výšková nastavitelnosť stola a stoličky viac ako potrebná. Samozrejme platí to aj pri individálnych pracovnách miestach."

Zatiaľ čo open space model mnohým ešte stále vyhovuje z hľadiska racionalizácie priestoru, jednoduchšieho riešenia zdrojov, kabeláže a rozvodov, niekde už je nežiaduci a prežitý (o histórii kancelárií čítajte na Kancelarie.sk), prichádzajú už niektoré nové modely a nové pohľady na usporiadanie a využitie priestoru. "Delenie na pracovné a spomínané „fun zóny“ využíva relatívne nový model usporiadania kancelárií Activity based working (ABW). Žiadny zamestnanec v ňom nemá vlastné alebo priradené pracovné miesto. Nosným pojmom pri zariaďovaní kancelárií v trende ABW je teda flexibilita. Priestor je rozdelený na zóny, kde zamestnanci vykonávajú svoju činnosť vrátane sústredenia, relaxu, zábavy, vzdelávania, spolupráce a socializácie. Doterajšie skúsenosti firiem, ktoré majú kancelárie usporiadané podľa modelu ABW ukazujú, že zamestnanci sú spokojnejší a podávajú vyšší výkon ako pri bežných strohých kanceláriách alebo v open space," hovorí L. Vargová.

Zdroj: Nowy Styl Group, Furnier

Prvá časť seriálu sa nachádza tu

Tretiu časť seriálu čítajte tu

Juraj Púchlo, Kancelarie.sk
Komerčné nehnuteľnosti na jednom mieste

Podobné články

  1. Je home office efektívnejší ako práca v kancelárii?
  2. Je home office efektívnejší ak práca v kancelárii?
  3. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
  4. COVID-19: Home office vs. práca v kancelárii
  5. 10 krokov k vytvoreniu minimalistickej kancelárie
  6. 10 krokov k vytvoreniu minimalistickej kancelárie
  7. 12 tipov ako vtipne a inteligentne napísať "Nevyrušovať"
  8. Keď kaviareň supluje kanceláriu
  9. Keď kaviareň supluje kanceláriu
  10. 12 tipov ako vtipne a inteligentne napísať "Nevyrušovať"
  11. Ako na feng shui v kancelárii?
  12. Ako na feng shui v kancelárii?
  13. Čo robiť, ak máte v kancelárii toxických kolegov?
  14. Ako pracovať, ak máte v kancelárii toxických kolegov?
  15. Nastal čas dovoliť zamestnancom pracovať odkiaľkoľvek?
  16. Nastal čas dovoliť zamestnancom pracovať odkiaľkoľvek?
  17. 7 znakov toxického prostredia v kancelárii
  18. 7 znakov toxického prostredia v kancelárii
  19. 5 tipov pre vašu peňaženku podľa životnému štýlu minimalistu
  20. 5 tipov pre vašu peňaženku podľa životnému štýlu minimalistu
  21. 6 rád, ako do kancelárie prilákať kvalitných ľudí
  22. 6 rád, ako do kancelárie prilákať kvalitných ľudí
  23. 20 horúcich tipov ako sa schladiť
  24. 20 horúcich tipov ako sa schladiť
  25. Ako vplýva hudba na vašu produktivitu
  26. Ako vplýva hudba na vašu produktivitu
  27. V kategórii Zdravá kancelária bodovala firma SCS Software
  28. V kategórii Zdravá kancelária súťaže CBRE Zasadačka roku 2017 zabodovala firma S
  29. Ako čítať viac kníh aj popri práci
  30. Ako čítať viac kníh aj popri práci
▼ Viac
Prieskum

Top ponuky