DB Schenker: Zelená logistika a trendy

02.09.2024

Zelená logistika sa stáva stále dôležitejšou pre nákladné flotily a poskytovateľov logistických služieb. V Európe dominuje elektromobilita, obzvlášť v severských krajinách, zatiaľ čo HVO 100 (biopalivo) získava na popularite vďaka úsporám CO2 až o 90%. Spoločnosť DB Schenker, výrazne napreduje v zavádzaní ekologických riešení pre svoj vozový fleet na Slovensku a v Českej republike. Bohuš Prudič, zástupca DB Schenker v rozhovore prezradil, aké sú súčasné trendy a budúcnosť zelených riešení pre nákladné flotily poskytovateľov logistických služieb.

"Zelená logistika sa stáva stále dôležitejšou pre nákladné flotily a poskytovateľov logistických služieb. Celkovo je zelená logistika kľúčovým faktorom pre podniky, ktoré chcú byť udržateľnejšie a zároveň zlepšiť svoju konkurencieschopnosť a povesť,“ hovorí Bohuš Prudič, manažér prepravnej siete pre Česko a Slovensko spoločnosti DB Schenker a dodáva: „Naša spoločnosť si stanovila ambiciózny cieľ eliminovať 25% prepravných emisií do roku 2030 prostredníctvom elektrifikácie a využívania biopalív vo svojom fleete. Spoločnosť sa tiež zameriava na optimalizáciu trás a efektívne riadenie flotíl, čo už teraz prináša úspory CO2 o 0-5%.“

DB Schenker

Foto: DB Schenker

Výzvy a príležitosti na trhu

„Zelenú budúcnosť vidíme stále zelenšie. Vlak je rozbehnutý a financie na vývoj investované, pokiaľ vedci neobjavia nejakú absolútne novú prevratnú technológiu, tak sa zrejme vytvorí určitý pomer vozidiel s pohonom na elektrinu, biopalivo a vodík, ktorý pravdepodobne prevezme prvenstvo,“ tvrdí Bohuš Prudič. Napriek technologickému pokroku čelí náš trh výzvam, najmä v oblasti financovania a legislatívy. Na Slovensku a v Českej republike je prechod na elektromobilitu pomalší, čiastočne kvôli vysokým nákladom na prevádzku a nedostatočným dotáciám,“. V susedných krajinách, ako Poľsko a Rakúsko, sú tieto prekážky menej výrazné vďaka štátnym subvenciám na elektrické vozidlá. Napríklad Poľsko ponúka pre elektrické vozidlá 60%, Rakúsko 80% z rozdielu nákupnej ceny voči naftovému vozidlu vo forme dotácie.

Rýchlym riešením je biopalivo

Až o 90 % nižšie emisie CO2, vynikajúce vlastnosti i možnosť tankovania do áut s modernými dieselovými motormi bez akýchkoľvek úprav. Biopalivo HVO100 je udržateľnou alternatívou fosílnej nafty, ktoré firmám umožní lepšie plniť čoraz prísnejšie ekologické kritériá. HVO100 je riešením pre dopravcov, ktorí chcú začať znižovať emisie okamžite a nie až po rozsiahlych investíciách do vozového parku. „DB Schenker na Slovensku a v Českej republike od minulého roku začali tankovať ako prví HVO100 vo svojej flotile. V Česku sme dokonca lídrom v počte kilometrov odjazdených na biopalivo HVO 100, pokrývajúc takmer 50% kilometrov zo všetkých linkových spojení v rámci vnútroštátnej siete,“ zdôrazňuje Petra Sůvová - Area CZ/SK Head of Direct Operations.

Vývoj vodíkových technológií

Vodíkové pohony sú ďalším kľúčovým trendom, ktorý DB Schenker aktívne sleduje. "Práve v tejto technológii môže byť budúcnosť bezemisných prepráv," dodal Bohuš Prudič. Spoločnosť investuje do vývoja a testovania vodíkových riešení, ktoré predstavujú perspektívnu alternatívu k tradičným fosílnym palivám.

Inovácie a budúcnosť logistiky

Spoločnosť aktívne využíva inteligentné a alternatívne logistické riešenia, ako je doručovanie pomocou dronov a mestská logistika prostredníctvom cyklodopravy. V Essene sa nachádza špecializované oddelenie na vývoj dronového doručovania, ktoré prináša inovatívne riešenia pre mestské oblasti. DB Schenker je na čele zelenej transformácie logistického priemyslu na Slovensku a v Českej republike. Svojimi ekologickými riešeniami a investíciami do nových technológií ukazuje cestu k udržateľnejšej budúcnosti.

Bude zelená flotila ekonomicky výhodná?

Hlavnou prekážkou, ktorá bráni rozvoju zelenej fotili sú náklady na prevádzku a schopnosť trhu zaplatiť tento rozdiel voči štandardným naftovým vozidlám, hovorí Bohuš Prudič a dodáva:  „Do budúcna budú zelené vozidlá zvýhodnené napríklad formou zníženého mýta, oslobodenia od dane, možno sa dočkáme aj dotácií na obstaranie alebo prevádzku. Predpokladám, že čím bližšie budeme k roku 2040, tým viac bude zelená logistika ekonomicky výhodnejšia“.

Zdroj: DB Schenker
 

Prieskum

Top ponuky