Takmer polovica vodičov má osobnú skúsenosť s mikrospánkom za volantom. Pritom mikrospánok neprichádza ako blesk z čistého neba - ospalosť a zhoršená koncentrácia ho vždy sprevádza dlho dopredu. Napriek tomu veľké percento vodičov pokračuje vo svojej ceste ďalej a na signály vedúce k mikrospánku nereaguje. Na problém, ktorý spôsobuje až 20% dopravných nehôd, upozorňuje kampaň Ty to zvládneš pod záštitou Asociácie Záchranný kruh.
Drvivá väčšina ľudí vie, ako je nebezpečné riadiť automobil pod vplyvom alkoholu, ale neuvedomuje si, že riadenie pri ospalosti a únave môže mať rovnako fatálne dôsledky. "Pritom unavený vodič za volantom sa chová a reaguje rovnako ako vodič, ktorý má v krvi približne jedno promile alkoholu, čo je zhruba päť plzenských pív. Posadí Ak sa teda za volant unavený alebo vyčerpaný vodič, jeho počínanie je rovnako nezodpovedné, ako keby sadal za volant opitý," hovorí Pavel Ziha, vedúci odboru dopravnej polície z krajského riaditeľstva polície Karlovarského kraja.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Tri až pätnásť sekúnd, počas ktorých človek za volantom úplne vypne, môže mať katastrofálne následky, ktoré si vodič a spolucestujúci môžu niesť po zvyšok života. Takmer polovica vodičov je ale presvedčená, že sa s únavou počas jazdy dokáže vysporiadať sama. Nahovárajú si, že prekonanie únavy je otázkou sily vôle, čo nie je pravda. Presvedčenie vodiča, že ovláda svoju únavu, je ilúziou. Naopak, únava v skutočnosti ovláda jeho.
"Unavený vodič má zníženú pozornosť, neskoro reaguje a má tiež zhoršenú koordináciu pohybov. To všetko môže viesť k tomu, že buď sám spôsobí dopravnú nehodu, alebo sa mu nepodarí hroziace dopravnú nehodu odvrátiť," približuje Jiří Smetana, riaditeľ Zdravotnícke záchrannej služby Karlovarského kraja.
Pätina vodičov pokojne sadne za volant, aj keď sa cíti unavená. U vodičov z povolania je to dokonca až 40%. Jedná sa o úplne alarmujúce čísla svedčiace o tom, že mnoho vodičov únavu za volantom hrubo podceňuje. Dlhodobo nepomáhajú ani takzvané "zlepšováky", okolo ktorých panuje celý rad mýtov. "Káva, otvorená okienka, hlasná hudba, energetické nápoje - nič z toho unaveného vodiča za volantom nepreberie na dlho. Iba to o pár minút oddiali nástup mikrospánku," dopĺňa Smetana.
Cesta by nikdy nemala byť liaty bojom s časom a už vôbec nie s únavou. Ak vodič únavu cíti, mal by zastavovať zhruba každé dve hodiny, prechádzať sa, pravidelne a zhlboka dýchať, pretiahnuť sa alebo, ak to situácia dovoľuje, si aj na chvíľu zdriemnuť.
"Človek nie je stroj a musí pravidelne odpočívať. A na rozdiel od stroja sa výrazne horšie opravuje. Človek, ktorý pred nehodou ponáhľal a nenašiel pár minút na to, aby si urobil prestávku a odpočinul si, má potom zrazu času dosť. Liečba zranení z dopravnej nehody sa počíta na týždne, niekedy aj na mesiace, kedy je človek vyradený z bežnej prevádzky. A to nehovoríme o tých, ktorí si nesú následky tohto zhone po zvyšok svojho života. Alebo nedostanú druhú šancu vôbec..." hovorí Veronika Krajsová, prezidentka Asociácie Záchranný kruh, ktorá združuje záchranárske subjekty a ďalšie inštitúcie, s ktorými vyvíja a realizuje projekty týkajúce sa informovania, vzdelávania a prevencie v oblastiach bežných rizík a mimoriadnych udalostí.
Asociácia zastrešuje kampaň Ty to zvládneš, v ktorej predstaví úderná a inovatívne inštruktážne analytická videá vychádzajúce z reálnych dopravných nehôd." V našom projekte predstavíme divákom unikátne spojenie reálnych záberov zložiek IZS zo zásahov spoločne s analýzou nehôd a preventívne emotívnym oznámením z úst záchranárov. Vďaka analytickej časti a výpovediam záchranárov zasahujúcich na mieste udalosti zoznámime diváka ako s priebehom zásahu, tak hlavne s dôvodmi vzniku nehody a najmä potom špecifikácií chýb. Našim cieľom je, aby si divák uvedomil riziká a samozrejme si prajeme, aby sme týmto projektom znížili počet dopravných nehôd na minimum," uzatvára Krajsová.
Zdroj: realita.tytozvladnes.cz.