Lokálne výrobky, český trh ani niche produkty už nepatria k zaručeným ,,záchranárom“ firiem. Slovenský trh sa podľa biznisového konzultanta Tomáša Töröka zo spoločnosti BizBuilders v Bratislave úplne transformoval vplyvom pandémie, digitalizácie aj inflácie. Pravidlá platné pred pár rokmi sú dnes tzv. biznisovými pascami. Prinášame vám päť omylov, ktoré môžu vašu firmu na slovenskom trhu ohroziť:
Omyl #1: Niche produkty na slovenský trh?
Drahý pokus. Ak máte produkt určený pre veľmi úzko špecializovanú cieľovú skupinu (odborne „niche“), nech je akokoľvek sexi, naše odporúčanie je jednoznačné: Zvoľte si iný ako konzervatívny slovenský trh. Nie je dostatočne veľký, aby sa váš biznis dostal na zaujímavé tržby. Jednoducho veľkosť trhu rozhoduje a v prípade „špecialitiek“ to skúšať na slovenskom trhu môže byť boj s veternými mlynmi.
Omyl #2: Osekajme marketingový rozpočet
Je jedno, ako emotívna debata o marketingovom rozpočte prebieha. Keď značka, ktorá pôsobí predovšetkým v B2C segmente (napr. klasický retail, služby alebo mainstremovo kupované produkty), prestane komunikovať rovnako intenzívne ako konkurencia, v dohľadnom čase prestane v hlave klienta de facto existovať. Odborne: Share of voice = Share of search. Po slovensky: Nekričíš? Čoskoro neexistuješ.
Foto: Tomáš Török
Omyl #3: Každý predsa pozná moju značku
Z väčšiny prieskumov pri stredne veľkých značkách je spontánna znalosť značky vždy rádovo nižšia, ako si myslí manažment alebo majitelia firmy. Jednoducho pokiaľ nevyskakuje vaša značka z každého média, zmierte sa s tým, že ju spontánne pozná možno menej ako 3 % ľudí. Preto nikdy neprepadnite sebapresvedčeniu, že vašu značku pozná každý, a radšej si svoje hypotézy overte prieskumom.
Omyl #4: Ďalší trh na otvorenie? Jedine u našich bratov Čechov!
Ak sa chystáte expandovať zo Slovenska na český trh, rátajte s tým, že nie vždy viete, do čoho idete. Český trh a spotrebiteľ sa radí k najkomplikovanejším v Európe, s vysokou mierou náročnosti klienta na produkt a nehovoriac o téme že „slevy a akce jsou vítany“. Český klient je veľmi náročný na pomer cena –kvalita a aj malú drobnosť na vašom produkte dokáže „rozniesť“ na kopytách v spotrebiteľských fórach a recenziách. A tých je u bratov Čechov naozaj nespočetne veľa. Takže ak máte slovenský bubon, na české „zajíce“ nemusí fungovať. Ak už uvažujete o vstupe na český trh, nájdite si lokálneho spojenca (minimálne v podobe strategického know-how), vyzbrojte sa pokorou, trpezlivosťou, dostatočným časom na penetráciu trhu a hlavne poriadnym rozpočtom. Odporúčame kalkulovať s dvojnásobkom. Času aj peňazí.
Omyl #5: Môj produkt je predsa slovenský
Podľa prieskumov je v mnohých segmentoch „slovenskosť“ iba podporným parametrom pre kúpu daného produktu pre väčšinu populácie. Takže nie, váš produkt sa nebude predávať iba preto, že je slovenský alebo ešte slovenskejší. Sú síce niektoré výnimky – a to produkty, kde má lokálnosť pre klienta kľúčový charakter, ako sú napr. potraviny, ale ak predávate bežný spotrebiteľský sortiment (napr. nábytok, doplnky, oblečenie alebo produkty „daily“ potreby), našinca veľmi netrápi, že nie sú slovenské. Preto na tom svoju komunikáciu nestavajte, pretože „slovenskosť“ nie je v drvivej väčšine reálnym „driverom“ kúpy vášho produktu. Aj keď sa všetci tvárime, ako nám na tom záleží, dáta hovoria, že sme ako spotrebitelia omnoho povrchnejší a zameraní na bazálnejšie parametre výberu.
Zdroj: BizBuilders