Medzi služby spoločnosti CBRE patrí okrem poradenstva v oblasti rôznych sektorov na trhu s nehnuteľnosťami aj vyhľadávanie vhodných kancelárskych priestorov, ktoré spoločnosť v prípade záujmu klienta aj zariaďuje.
Hľadanie vhodných priestorov v súvislosti so zameraním spoločnosti
Nájsť vhodné a vyhovujúce kancelárske priestory predstavuje zvažovanie rôznych atribútov, ktoré výber miesta ovplyvňujú. Medzi najdôležitejšie patria lokalita, finančné náklady, ale napríklad aj rozloha a zameranie spoločnosti, ktorá hľadá vhodné priestory. „Spoločnosť zaoberajúca sa IT má iné požiadavky ako spoločnosť, ktorej časť tvorí call centrum alebo customer service. Spája ich však zámer nájsť príjemný svetlý priestor, v ktorom sa budú ich zamestnanci dobre cítiť,“ uviedol Ján Matulník z Oddelenia architektúry a interiérového dizajnu spoločnosti CBRE Slovensko.
Špecifické požiadavky klientov a individuálny prístup k nim
Fáza zodpovedania si základných otázok a vyfiltrovania vlastných kritérií je veľmi dôležitá pre prípravu architektonického projektu, pretože len po pochopení fungovania konkrétnej firmy je možné vybrať správnu budovu a vytvoriť pracovné prostredie. To je možné docieliť individuálnym prístupom k jednotlivým klientom a zohľadnením ich špecifických požiadaviek: „V súčasnosti napríklad vytvárame priestory pre spoločnosť, ktorá pracuje s množstvom papierových dokumentov uložených v šanónoch. Z dôvodu šetrenia priestoru pre nich robíme systém zakladania šanónov do elektricky posuvných skríň bez potreby manipulačného priestoru. Takto ušetrený priestor klient využíva na skvalitnenie pracovného miesta pre zamestnancov,” povedal Ján Matulník.
Aké požiadavky majú malé, väčšie a medzinárodné spoločnosti
Malé a väčšie spoločnosti majú rozdielne požiadavky pri výbere pracovných priestorov. Väčšie firmy takmer vždy volia open space kombinovaný s uzavretými kanceláriami, pričom zamestnanci bývajú umiestnení v otvorených kanceláriách a vyšší manažment v samostatných. Menšie spoločnosti (pod 300 m2) uprednostňujú skôr uzatvorené kancelárie pred otvorenými.
Novým trendom na kancelárskom trhu je takzvaný sharing, teda zdieľanie pracovných miest, no väčšinou takáto požiadavka prichádza zo strany medzinárodných spoločností. Pri tomto type pracovného miesta nemajú zamestnanci k dispozícii jedno miesto, ale v závislosti od konkrétnych pracovných úloh sa o kancelárske priestory delia so svojimi kolegami. „Tento spôsob umožňuje podstatne väčšiu diverzitu pracovného miesta (zamestnanci majú na výber napríklad klasický stôl, jednodňový office, loungeové pracovné miesto, pracovisko pre často telefonujúcich zvané kupé a podobne), pretože zamestnanci si podľa aktuálnej dennej náplne práce sami vyberajú vhodný typ pracoviska. Zdieľanie pracovných miest podstatne narúša stereotyp jedného rovnakého pracoviska,” vysvetlil Ján Matulník.
Nie každý nový trend na kacelárskom trhu je však vhodný pre ktorúkoľvek spoločnosť. Pri hľadaní vhodných priestorov a ich zariaďovaní je potrebné vziať do úvahy charakter jednotlivých firiem a zvážiť ich individuálne očakávania.
Zdroj: CBRE, ilustračné foto: Freeimages.sk