Spoločnosti DB Schenker, MAN a Hochschule Fresenius dostane prostriedky od Spolkového ministerstva dopravy a digitálne inšpekčnej infraštruktúry (BMVI) na projekt tzv. Platooningu, teda zoskupovanie autonómne riadených a digitálne navzájom prepojených kamiónov. Princíp platooningu stojí na elektronickom komunikačnom systéme, ktorý v cestnej premávke prepája dve a viac nákladných vozidiel a umožňuje im ísť za sebou v tesnom závese. Hlavným prínosom konvojov je jazda vo veternom tieni, ktorá okrem emisií CO2 znížia aj spotrebu paliva až o desať percent. Do budúcnosti je potom možné uvažovať o autonómnom riadení kamiónov bez nutnosti aktívneho zapojenia vodičov. Projekt, do ktorého je zapojená aj akademická sféra, potrvá od tohtoročného júla do januára 2019.
Foto: DB Schenker
Partneri projektu chcú s využitím technológie vyvinúť nové spôsoby, ako celý logistický proces zoptimalizovať. Teraz budú niekoľko mesiacov testovať kamiónový konvoj na skúšobnom úseku nemeckej diaľnice A9, aby vyhodnotili jeho udržateľnosť, praktické využitie a bezpečnosť v rámci scenárov, ktoré môžu nastať v bežnom dopravnej premávke. Rovnako tak dôležité bude preveriť zapojenie do logistických procesov
DB Schenker. Táto fáza bude tiež sledovať vplyvy nových technológií na profesiu vodiča kamiónu.
Nemecko lídrom autonómneho a prepojeného riadenie
"Automatizované a vzájomne prepojené riadenie sa čoskoro stane realitou. Projekt platooningu prenesie túto technológiu z laboratórií na cesty," sľubuje Alexander Dobrindt, spolkový minister dopravy a digitálnej infraštruktúry a dodáva: "Špičkové kamióny udrží bezpečné rozostupy, pretože spolu budú vzájomne komunikovať. Prevádzka tak bude ďaleko plynulejšie a bezpečnejšie, zvýši sa aj kapacita ciest a komfort vodičov v kabíne. To zníži ako záťaž na vodiča, tak na životné prostredie. Týmto projektom DB Schenker rozširuje svoje portfólio moderných logistických služieb. Ministerstvo bude financovať inovatívne výskumné projekty celkovou sumou 100 miliónov eur. S rozvojom a testovaním prepojených kamiónov spúšťame novú etapu na našom digitálnom testovacom úseku diaľnice A9. Vďaka tejto finančnej podpore chceme z Nemecka urobiť lídra autonómneho a prepojeného konania."
DB Schenker je priekopníkom platooningu
"Sme nadšení z rozhodnutia Spolkového ministerstva financovať náš projekt. DB Schenker je spoločne s partnermi priekopníkom technológie platooningu kamiónov na nemeckom trhu. Vďaka skorému a dôkladnému testovaniu v podmienkach skutočnej prevádzky budeme posilňovať našu úlohu lídra digitalizácie. Tento projekt potvrdzuje naše vysoké štandardy a ambície byť hnacou silou digitalizácia logistických procesov pre našich zákazníkov," hovorí Jochen Thewes, generálny riaditeľ DB Schenker.
Celková suma bude rozdelená medzi partnermi projektu podľa ich rozpočtových potrieb. Celý projekt bude koordinovať DB Schenker. Na začiatku roka 2018 prebehnú prvé skúšky na digitálnom testovacom úseku diaľnice A9 medzi logistickými skladmi DB Schenker v Mníchove a Norimbergu. MAN pre tieto skúšky pripraví moderné testovacie vozidlá. "Teší nás, že sme získali financovanie, ktoré spoločnosti MAN a jej partnerom umožní po dobu niekoľkých mesiacov prvýkrát testovať praktické využitie platooningu kamiónov v každodennej prevádzke s profesionálnymi vodičmi," hovorí Joachim Drees, generálny riaditeľ spoločnosti MAN.
Čo urobia technológia s psychikou vodičov?
Vysoká škola Hochschule Fresenius skúma vplyv nových technológií na vodičov v konvoji so zameraním na neuropsychologické a psychosociálne dopady. "Od začiatku je potrebné mať na pamäti tie, ktorých sa tento pokrok bude týkať najviac," hovorí profesor Dr. Christian T. Haas, riaditeľ Inštitútu pre komplexné zdravotnícky výskum na Hochschule Fresenius a pokračuje: "Naše poznatky získané z analýzy vplyvov prepojenia človeka a moderného kamiónu do budúcnosti ovplyvní vývoj tejto technológie a tým i podobu pracovného prostredia."
V úvodnej fáze testovania budú kamióny jazdiť prázdne, budú sa analyzovať ich jazdné vlastnosti v bežnej prevádzke a súčasne sa na nich budú školiť vodiči. Počas roku 2018 by už mali byť každý deň vypravené až tri plne naložené konvoja.
Zdroj: DB Schenker