Príčina spomalenej digitalizácie vo firmách na Slovensku spočíva aj vo vynechaní či v podcenení dôležitej fázy procesu – zapojenia zamestnancov na všetkých úrovniach organizácie. Hoci sa digitálna transformácia organizácie opiera o technológie a automatizáciu, pre jej úspech však hrá kľúčovú úlohu zvládnutie ľudského faktora takejto zmeny.
Foto: OMNICOM
„Mnohé firmy nielen zo súkromnej sféry, ale i z verejnej správy si často nakúpia nové aj drahé digitálne nástroje na zefektívnenie prevádzky, ale podcenia dôležitý krok – nepripravia zamestnancov. Na úspešné zvládnutie zmien, ktoré do firiem prináša digitálna transformácia, je však potrebné, aby tieto zmeny pochopili a prijali všetci zamestnanci a naučili sa pracovať vďaka technológiám inak,“ upozorňuje odborník na digitalizáciu Miroslav Hlohovský, CEO spoločnosti OMNICOM z Bratislavy, ktorá sa digitalizácii domácich i zahraničných firiem venuje už viac ako 10 rokov.
Podľa neho významnú časť digitálnej transformácie – prípravu zamestnancov vynechá alebo odloží na neurčito asi polovica firiem, ktoré začnú s digitalizáciou. Firmy zvládnutie ľudského faktora takýchto zmien buď podcenia a nemajú naň už rozpočet, alebo sa spoliehajú na flexibilitu ľudí – že sa naučia nové softvéry používať sami „za pochodu“.
„Tento spôsob nakoniec vždy zlyhá a zamestnanci zotrvajú v používaní starých prevádzkových postupov, ktoré boli neefektívne a tým aj drahé. Kruh modernizácie tak tieto firmy nikdy neuzavrú. Firmy či organizácie prichádzajú mesačne o tisíce eur hneď dvakrát – pre slabé využívanie zakúpeného softvéru a sekundárne strácajú peniaze vo vysokých nákladoch pre zastarané prevádzkové postupy,“ dopĺňa konzultant Pavol Holbík z OMNICOMU. Práve digitalizácia dokáže firme ušetriť často až 30 % nákladov na prevádzku.
Zmena prístupu, správania a kultúry organizácie by mala byť popri používaní nových technológií súčasťou každej digitalizácie. Spoločnosť OMNICOM pomohla s digitalizáciou IT služieb tento rok aj slovenskej energetickej spoločnosti MH Teplárenský holding, a. s. (MHTH) v Bratislave s využitím softvérovej platformy 4me.
„Hlavnou výzvou bola zmena kultúry – aby IT zamestnanci, ako aj koncoví používatelia prijali zmenu fungovania a začali používať nový systém, a tým využili benefit z digitalizácie interných IT procesov. Je to o zmene myslenia. To je najtvrdší oriešok. Ale funguje to,“ potvrdzuje Karína Rybárová, Head of IT Governance & IT Process Manager v spoločnosti MHTH.
Zdroj: Omnicom