Factcool, jeden z najväčších domácich e-shopov s oblečením, obuvou a doplnkami pokračuje v procese reštrukturalizácie, o ktorú firma FC ecom ako prevádzkovateľ e-shopov Factcool a Bezvasport požiadala v apríli tohto roka. Súčasťou tohto procesu je aj kľúčové strategické rozhodnutie presunúť skladovanie tovaru a kompletnú logistiku zásielok smerujúcich k zákazníkom z vlastných skladov do externého fulfillmentu. Kľúčovým partnerom Factcoolu sa stal slovenský iSklad, ktorý je jedným z technologicky najvyspelejších fulfillmentových centier v strednej Európe a aktuálne ponúka služby pre približne 150 malých aj veľkých e-shopov, vrátane značiek ako sú Zajo, Eyerim, Shooos alebo Victoria’s Secret. iSklad naskladnil tovar Factcoolu v septembri a zároveň začal jeho objednávky baliť a posielať zákazníkom na Slovensku a v 9 ďalších európskych krajinách.

Ilustračné foto: Factcool
Factcool je jedným z najobľúbenejších slovenských e-shopov, ktorý expandoval aj do zahraničia a v roku 2023 jeho tržby medziročne vzrástli z 52 miliónov na 80,1 mil. eur. Podobne ako Dedoles a niektorí ďalší e-commerce hráči, aj Factcool čelil následnej korekcii dopytu od zákazníkov, ktorá nasledovala po výraznom raste počas pandémie. K nej sa pridal aj tlak inflácie, vstup viacerých zahraničných marketplaceov na slovenský trh a zvýšenie nákladov na reklamu a marketing.
„Factcool na výrazný rast dopytu reagoval agresívnou expanziou. V jej priebehu však prišlo k zásadnej zmene trhového prostredia a príchodu nových konkurentov ako je Temu, Shein a Trendyol. To prinieslo zásadné zvýšenie cien a nárast nákladov na marketingové aktivity.
Vďaka dôvere zákazníkov a opätovnému rastu e-commerce Factcool dokáže opätovne rásť, v procese reštrukturalizácie je však dôležité kontrolovať náklady. V roku 2023 sme zamestnávali 162 ľudí a vlastný sklad s energiami a odpismi techniky generoval vysoké fixné náklady, bez ohľadu na skutočný objem objednávok,“ vysvetľuje Factcool.
Fulfillmentové partnerstvo a presun do iSkladu pre Factcool znamenajú prechod na model variabilných nákladov. Náklady na vyskladnenie budú odzrkadľovať reálne odoslaný počet objednávok v daný mesiac, poplatky za skladový priestor zas skutočný objem zásob. Zásadné to bude práve počas blížiacej sa špičky pred Vianocami a počas Black Friday, ale hlavne po nej, kedy sa počet objednávok opäť zníži, no ruka v ruke s ním okamžite klesnú aj náklady na logistiku.
Nevyhnutný, aj keď bolestivý krok v podobe prepúšťania
„Zmena prevádzkového modelu prináša aj redukciu počtu pracovných miest vo vlastnom sklade. Presun k technologicky pokročilejšiemu riešeniu a automatizácii je nevyhnutným krokom nielen k ozdraveniu spoločnosti, ale tiež udržaniu pracovných miest v ostatných oddeleniach ako je marketing, nákup, financie či zákaznícka podpora. Ide o obeť, ktorú teraz musíme podstúpiť pre prežitie a budúci rozvoj,“ dopĺňa Factcool.
Fulfillmentové centrum iSklad ponúka v Senci 23 000 m2 skladovej plochy. Od zvyšku fulfillmentov sa vyznačuje vysoko automatizovaným skladom, v ktorom aktuálne operuje 48 robotov. iSklad na nákup a vývoj tejto technológie použil investíciu vo výške 3 miliónov eur, ktorú v roku 2022 získal prostredníctvom crowdfundingovej platformy Crowdberry. Medzi jeho zákazníkov aktuálne patria e-shopy ako sú Zajo, Eyerim, Shooos alebo Victoria’s Secret.
“Presun tovaru zo skladov Factcool do iSkladu bol jedným z najväčších e-commerce projektov na Slovensku. Viac ako 70-tisíc jedinečných položiek a spolu takmer 700-tisíc produktov dokázali oba tímy presunúť za približne 6-týždňov, to všetko za plnej prevádzky a popri odosielaní vytvorených objednávok zákazníkom,” uviedol Boris Heger, COO iSkladu.
Malým e-shopom fulfillment znižuje náklady na doručovanie, najväčších hráčov chráni pred rizikom, ktoré ohrozilo aj Factcool
„Éra, kedy sa očakávalo, že e-shop, ktorý bude excelovať vo všetkom – od marketingu a budovania značky až po nákup, skladovanie a distribúciu, už skončila. V silnejúcom konkurenčnom prostredí je kľúčom k prežitiu maximálna efektivita. iSklad rieši logistické výzvy s pomocou softvéru, automatizácie a dát,“ vysvetľuje Alexander Jančo, Business development director v iSklade a dopĺňa: „Náklady e-shopu sú u nás priamo viazané na skutočnú aktivitu e-shopu, teda reálne spracované objednávky. Factcool, ale aj ostatní naši partneri, sú tak prirodzene chránení voči sezónnym výkyvom v tržbách, čo výrazne znižuje riziko ich podnikania. Vďaka vysokej automatizácii môžu expandovať aj bez riskantných investícií do vlastných skladov a personálu, ktoré v prípade náhleho poklesu zostanú zbytočným fixným nákladom ohrozujúcim celé ich podnikanie,“ vysvetľuje výhody fulfillmentu Jančo.
Zdroj: iSklad, Factcool