Ak vlastníte nehnuteľnosť, určite by ste nemali zanedbať poistku. V súčasnosti takmer polovica ľudí nemá svoj dom či byt poistený a tej druhej zase hrozí, že ich poistka nedostatočne kryje všetky riziká, prípadne je podpoistená. Preto odporúčame skontrolovať si poistnú zmluvu predovšetkým tým, ktorí ju uzatvárali pred 20 – 30 rokmi, aby v prípade škody neboli nepríjemne prekvapení z kráteného poistného plnenia.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Pri kontrole existujúcej zmluvy hľadajte odpovede na tieto otázky:
1. Čo máte poistené? – Zistite, či sa poistka vzťahuje iba na nehnuteľnosť, alebo aj na zariadenie domácnosti. Ide totiž o 2 rôzne veci. Nehnuteľnosťou sa chápe všetko to, čo je pevne spojené s bytom alebo rodinným domom a nedá sa oddeliť, napríklad kuchynská linka, strecha, steny, múry, okná. Domácnosť je súhrn vecí, ktoré z vášho domu či bytu vypadnú, ak by ste ho otočili na ruby. Teda nábytok, spotrebiče, obrazy, bicykle a ostatné hnuteľné veci. No môžete si uvedomiť, že nedávno ste postavili novú garáž a táto v pôvodnej zmluve ešte nebola súčasťou poistky. Preto treba zvážiť, či aj vaše vedľajšie stavby (kôlňa, ploty a pod.) potrebujú chrániť pred rizikom.
2. Proti čomu to máte poistené? – Dôkladne si prezrite riziká, proti ktorým bude váš majetok chránený v prípade vzniku škody. Poistka by mala garantovať vyplatenie odškodného za udalosti spôsobené požiarom, výbuchom, priamym úderom blesku, pádom stromov, stožiarov a iných predmetov, povodňou, dažďom alebo záplavou, víchricou alebo krupobitím, zrútením skál alebo zemín, ťarchou snehu či námrazy, kvapalinou unikajúcou z vodovodných, či hasiacich zariadení, nárazom dopravného prostriedku, vandalizmom, krádežou, lúpežou a tiež by mala obsahovať zodpovednosť za škodu.
3. Na akú sumu? – Dôležitý bod, aby ste zabránili podpoisteniu. Pozor, aby poistná suma nebola nižšia ako skutočná hodnota majetku. Inak v prípade nehody poisťovňa poskytne plnenie vypočítané na základe poistnej sumy dojednanej v zmluve. Druhý strašiak je zmluva bez indexácie, čo je automatické navyšovanie poistnej sumy podľa aktuálnej hodnoty majetku. Indexáciou si klient zabezpečí, že poistná suma bude v každom okamihu zodpovedať novej hodnote budovy či domácnosti. Tento jav sa vyskytuje predovšetkým u majiteľov domov, ktorí poistku uzatvárali pred 20-30 rokmi a cena poistného sa im vypočítavala z vtedajšej trhovej ceny nehnuteľnosti.
A na čo si treba dať pozor, ak uzatvárate novú zmluvu?
Ak vo vašom okolí hrozí bezprostredne riziko povodne a vy sa rozhodnete rýchlo si uzatvoriť poistenie na nehnuteľnosť a domácnosť, môžete vyjsť na prázdno. V poistných podmienkach má totiž väčšina poisťovní stanovené, že ak vznikne poistná udalosť následkom povodne alebo záplavy do 10 dní po uzavretí poistenia, poisťovňa neposkytne poistné plnenie, ak nie je dohodnuté inak. „Táto klauzula chráni poisťovňu pred „účelovým uzavretím poistnej zmluvy“, keď už napríklad 5 dní riadne prší a v mieste poistenia práve vyhlásili najvyšší stupeň povodňovej aktivity,“ varuje vedúci oddelenia vzniku a vývoja poistných produktov neživotného poistenia Peter Žilka.
Ako si uplatniť náhradu škody v poisťovni
- Nahláste vznik škodovej udalosti telefonicky na Centrálny dispečing škôd, ktorý je v prevádzke non-stop na telefónnom čísle 0850 111 566 alebo písomne na adresu najbližšej pobočky poisťovne. Pokiaľ máte prístup na internet, tak môžete poistnú udalosť nahlásiť aj online na www.kpas.sk.
- Ak máte možnosť, vyhotovte si fotodokumentáciu poškodených vecí a zaplavenia.
- Následne vykonajte všetky možné opatrenia, aby sa škoda nezväčšovala.
- Na základe nahlásenia vás bude kontaktovať náš zástupca, ktorý s vami dohodne termín obhliadky.
- Po vykonaní obhliadky musíte doložiť faktúry za opravu poškodených vecí, nadobúdacie doklady, prípadne stanoviská servisov (zaplavené kotle, elektronika a pod.).
- Po doložení všetkých potrebných dokladov vám najneskôr do 14 dní poisťovňa vyplatí poistné plnenie.
Zdroj: KOMUNÁLNA poisťovňa, a.s.