logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Kancelárie v minulosti a dnes

Firemná kancelária za posledné desaťročia niekoľkokrát výrazne zmenila svoju podobu. Písacie stroje a diskety sme nahradili mobilmi, tabletmi či cloudovými riešeniami. Ukážeme vám, ako sa vyvíjala firemná kancelária za posledné desaťročia.

70. roky: Písacie stroje

V čase vrcholiacej éry švédskej hudobnej skupiny Abba stačilo pohodlne sa prejsť po firme a presne ste vedeli, kto pracuje a kto nie. Písacie stroje totiž vydávali dodnes charakteristický klepot, ktorý bolo počuť až na chodbu. Zamestnanci boli v tomto období nútení venovať písaniu veľkú pozornosť - akýkoľvek preklep na písacom stroji sa dal len ťažko opraviť. Stredné školy preto vo veľkom začali vyučovať prstoklad, aby tak sekretárky, ako aj bežní zamestnanci robili čo najmenej chýb. Rozmnožovanie papierov vo firme tiež nebolo jednoduché. Vyžíval sa tzv. kopirák. Písací stroj totiž dokázal naraz urobiť len tri kópie jedného dokumentu. Vtedajší zamestnanci ani vo sne nemohli predpokladať, že ich spôsob práce bude už o pár rokov prekonaný. Napriek tomu mnohí pamätníci na toto obdobie spomínajú s veľkou nostalgiou.

Konica Minolta

Foto: Konica Minolta

80. roky: Nástup kopírok

Vo firmách sa začalo skloňovať doteraz menej používané slovo - efektivita. Do kancelárií pribudli prvé čiernobiele kopírky či pevné telefónne linky s klávesmi. Zamestnanci tak už nemuseli vytáčať telefónne čísla prstami a čakať, kým sa číselníky vrátia do pôvodnej polohy. Kopírky stelesňovali v slovenských kanceláriách veľký pokrok. Dokumenty si pracovníci mohli ľubovoľne rozmnožovať alebo dokonca tlačiť. Okrem „zázračných“ kopírok sa v kanceláriách udomácnil aj fax. Pre tých neskôr narodených uvádzame, že išlo o zariadenie na prenos kópií dokumentov pomocou bežnej telefónnej siete. Takýto prenos bol veľmi pomalý a spotrebovalo sa veľké množstvo papiera. Technické novinky sa však zavádzali veľkou rýchlosťou. Na konci tohto desaťročia sa v niektorých kanceláriách začali objavovať prvé osobné počítače. V amerických filmoch sme po prvýkrát videli dokonca aj mobil. V našich končinách sme si na tieto vymoženosti museli ešte chvíľu počkať.

90. roky: Počítače s dávkou trpezlivosti

Divoké deväťdesiate roky sa niesli v znamení veľkej technickej revolúcie. V západných krajinách sa objavili moderné výdobytky techniky, ktoré výrazne uľahčili firemné procesy, začalo sa šetriť časom, peniazmi aj ľudskou silou. Viacerí zamestnávatelia prišli na to, že počítače dokážu vykonať prácu rýchlejšie a efektívnejšie ako človek. A to napriek tomu, že počítače sa vyznačovali tak malou operačnou pamäťou, ako aj úložným priestorom. Dnes si už súčasná generácia nepamätá na éru diskiet, na ktoré sa zmestilo iba niečo viac ako 1 MB informácií. Do kancelárií pribudli farebné kopírky, ihličkové tlačiarne boli nahradené atramentovými. Technologické zmeny sa valili veľkou rýchlosťou. Skutočný prevrat však bol ešte iba pred nami.

2000 – Prichádzajú mobily

Skutočnou revolúciou vo firmách a kanceláriách bolo rozšírenie mobilných telefónov. Telefónne ústredne či automaty nadobro zmizli zo zemského povrchu. Každý zamestnanec sa stal dostupným a zastihnuteľným kdekoľvek a kedykoľvek. Spolu s rozvojom a zdokonaľovaním počítačov firemná kancelária dostala iný ráz. Už to nebolo miesto, kde sekretárky píšu na hlučných písacích strojoch, ale miesto rokovaní, stretnutí. Jednotlivé procesy v podnikoch sa začali zjednodušovať, na čo sa v najväčšej miere využívali softvérové riešenia firiem. S príchodom internetu odišli do zabudnutia aj faxy. Nahradili ich totiž e-maily, ktoré sú neporovnateľne rýchlejšie a ekologickejšie. Každý zamestnanec dostal vlastnú e-mailovú adresu, z ktorej mohol poslať a aj na ňu prijať správu či dokument. Pozor si však musel dávať na veľkosť posielaného e-mailu. Pri väčších veľkostiach bol totiž nedoručiteľný.

Konica Minolta

Foto: Konica Minolta

Súčasnosť: All-in-one zariadenia

Efektivita, variabilnosť a rôzne druhy zariadení. Týmito trendmi sa vyznačuje súčasná kancelária. Veľkým medzníkom je nástup all-in-one zariadení (Workplace Hub), ktoré spájajú všetky doterajšie hardvérové a softvérové systémy pod jednu univerzálnu platformu s jednotným rozhraním. Cieľom je výrazne zjednodušiť chod kancelárie tak, aby to zvládol naozaj každý. Zamestnanci tak majú v jednom zariadení všetky kľúčové nástroje a aplikácie pre firemnú efektivitu. Tie najnovšie, ktoré potrebujú vo svojej práci, si môžu kedykoľvek stiahnuť a začať okamžite využívať. Je to tak jednoduché! Workplace Hub obsahuje rozhranie pre zdieľanie súborov s kolegami alebo obchodnými partnermi. Tieto dáta sú automaticky šifrované. Systém zároveň monitoruje jednotlivé verzie uložených dokumentov. Už sa viac nestane, že zamestnanec príde o niečo dôležité. All-in-one zariadenia sú zamerané na zvýšenie produktivity a tímovej spolupráce. Zamestnanci tak môžu využívať chat, projektové miestnosti, mať priamy prístup k e-mailu, správam, poznámkam, úlohám, kalendárom či adresátom. Súčasťou je firemný intranet a integrácia s Office 365. Samozrejmosťou je tlač, skenovanie a kopírovanie vo vysokom rozlíšení. Všetky naskenované dokumenty sú digitálne skonvertované tak, aby k nim zamestnanci mali prístup, nech sú kdekoľvek. Vychytávkou sú aj aplikácie na riadenie tlače, ako sú správa nákladov, zabezpečená tlač či skenovacie workflow. Tomu sa hovorí skutočná kancelária súčasnosti!

Zdroj: Konica Minolta