Koronavírus, problém, ktorý ovplyvňuje v podstate celý svet, sa bohužiaľ nedá odvrátiť a vyriešiť žiadnym vyjednávaním. Jediné, čo môžeme robiť, je pracovať tak, aby sa čo najmenej šíril. Aké ale budú ekonomické dôsledky, si zatiaľ nikto nedokáže predstaviť, ani spočítať. Lunárne sviatky v Číne boli predĺžené a čínske spracovateľské a výrobné podniky sú v dôsledku šírenia nákazy (v niektorých oblastiach) uzatvorené, dochádza tiež k masívnemu prerušovaniu spojov medzi Čínou a ostatným svetom. Výpadok sa dotkne všetkých produktov, ktoré sa vyrábajú v Číne, prierezom všetkými oblasťami priemyslu a ekonomiky.
Foto: GEIS
Aktuálne je stále najdramatickejšia situácia v provincii Chu-pei (hlavné mesto provincie Wu-chan je ohniskom nákazy). Predpokladá sa, že v tejto oblasti sa ľudia budú môcť vrátiť do práce až 15. februára, čo bude mať za následok oneskorenie logistického reťazca až o niekoľko týždňov, možno aj mesiacov, kým sa situácia vráti do normálu. Riečny prístav Wu-chan a pobrežný prístav Wen-čou sú uzatvorené a mali by začať fungovať 17. februára. Ostatné prístavy a letiská vo veľkých mestách ako Ning-po, Qingdao, Šanghai, Šen-Čen, Tianjin, Xiamen, Guangzhou už sú alebo by mali byť tento týždeň v prevádzke ale v obmedzenom režime, vďaka nedostatku ľudskej sily.
Viac menej väčšina leteckých prepravcov pozastavila spojenie s pevninovou Čínou a v súčasnosti lietajú len „cargo“ lietadlá. Následkom je nedostatok kapacity a nárast cien prepravného. Cena importnej prepravy je aktuálne 2x až 3x vyššia, v exportnom smere sa jedná dokonca o tisíce percent oproti predchádzajúcemu obdobiu. Záujem o prepravy napriek tomu trvá a my ich podľa možností a na základe dohody so zákazníkmi zaisťujeme.
To, čo teraz Čína potrebuje, sú ochranné pomôcky. Priamo od našich čínskych obchodných partnerov dostávame žiadosti o kontakt na možných výrobcov ochranných rúšok a respirátorov. Ale záujem je taký silný, že výrobné kapacity vôbec nestačia a výrobcovia zadávajú poradovníky na základe platby vopred alebo dokonca odmietajú nové objednávky.
Aj keby sa situácia v Číne dostala veľmi rýchlo do normálnych koľají, vplyv na svetovú ekonomiku bude aj tak veľký. Nič už na tom nezmení fakt, že nákladné zásielky, ktoré do Európy z Číny dorazia, nie sú nebezpečné, respektíve je veľmi nepravdepodobné, že by vírus prežil podmienky, ktorým je zásielka behom prepravy vystavená. Zásielky z Číny dovážame a nie je ani potreba aby naši pracovníci, ktorí ich prijímali, nosili rúška.
Zdroj: GEIS