logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Logistika v dobe koronavírusovej

Logistika v dobe koronavírusovej. Čaká nás len zvyšovanie cien?

Podľa posledných dostupných údajov ČSÚ za mesiac september, kedy u nás odštartovala druhá vlna pandémie koronavírusy, sa dovozné a vývozné ceny medzimesačne zvýšili o 1,9%. U vývozných cien bol zaznamenaný nárast ceny predovšetkým kvôli oslabeniu koruny voči euru a doláru. Najväčší podiel na raste malo potom navýšenia ceny za stroje a prepravné prostriedky (1,8%), najviac rástli ceny minerálnych palív (7,3%). Rovnako tak aj cenu za dovoz ovplyvnil rast cien strojov a dopravných prostriedkov (1,7%). Klesanie cien bohužiaľ nenastalo v žiadnej zo sledovaných skupín. Avšak rast cien na dopravu nemal vplyv. Podľa ministerstva dopravy sa objem vývozu aj dovozu navýšila najlepšie sa darilo cestnej doprave. Kde teda v logistike v čase krízy ušetriť pri stabilnej, možno až rastúci, dopytu po doprave, ale aj jej rastúcej cene? Zdieľajte, napríklad aj s konkurenciou Zdieľaná ekonomika zažíva boom vo všetkých oblastiach. Zdieľame auta, jazdy taxi, byty, spotrebiče alebo služby. Prečo by to teda nemohlo fungovať v doprave a logistike. "Áno, zdieľaná ekonomika k znižovaniu nákladov vedie. Obľúbené sú najmä zdieľané sklady, kde spolupracujú napríklad aj konkurenčné spoločnosti. Ak sa podmienky nastaví správne, môže sa jednať o veľmi efektívnu spoluprácu. Tiež sa v poslednej dobe veľa zdôrazňuje zdieľanej doručovanie do centier miest, ktorého účelom je zníženie počtu nákladných áut v mestách," uvádza Jaroslav Štěpán z Intrastateu.com. digitalizujte Digitalizácia by mala slúžiť všeobecne k zjednodušeniu procesov, tým k šetreniu času, a teda i nákladov. Ako jednoduchý príklad si môžeme uviesť napríklad kuriéra, ktorý vďaka vhodnej elektronickej navigáciu, teda v podstate digitalizovanej mape, odbavuje klientmi rýchlejšie a zvládne toho za rovnaký časový úsek urobiť ďaleko viac. Podobný efekt má aj digitalizácie v skladoch. Nie náhodou začína rad spoločností automatizáciu svojich procesov práve tam. Do správne vykonanej digitalizácie sa určite oplatí investovať.

Foto: Pixabay.com

Outsourcing (pre celú Európu)

Pri vnútroúnijnom obchodu patrí medzi výdavky bezpochyby aj spracovanie výkazov pre Intrastat. Bohužiaľ aj toto je oblasť, kde sú firmy schopné vynakladať nemalé množstvo finančných prostriedkov, a to zbytočne. "Dosť často sa stáva, že za jednu faktúru do hlásení Intrastat je firmám účtované od 500 Kč až do 1000 Kč. Pre väčšiu firmu tak celková suma môže byť až neúmerne vysoká. Myslime na to, že znižovanie nákladov prinesie vždy konkurenčnú výhodu," vysvetľuje Jaroslav Štěpán z Intrastateu.com. Prečo to tak je? V čase pred vstupom do EÚ museli firmy tovar colne vybavený a platiť colným deklarantom za vytvorenie colnej deklarácie a za následné preclenie. So vstupom Českej republiky do EÚ sa podmienky pochopiteľne zmenili, ceny ale zostali. Dobrá agentúra je navyše schopná postarať sa o správu Intrastat po celej Európe. Nemal by teda pre ňu byť napríklad problém sprostredkovať registráciu a hlásenia potrebné vo Fínsku, bez toho, aby sama firma musela hľadať lokálneho zástupcu.

Zníženie nákladov versus efektivita

Častou otázkou pri znižovaní firemných rozpočtov býva obava, ako neprísť o existujúcej kvalitu služieb. Záleží na tom, kde k znižovaniu nákladov dochádza. Napríklad zníženie nákladov na štatistického hlásenia Intrastat určite nemá vplyv na rýchlosť doručovania. Naopak ak sa logistická firma rozhodne znížiť počet kuriérov, potom logicky k spomaleniu dochádzať môže. Znižovanie nákladov by malo vždy prebiehať s ohľadom na efektivitu. Bonus navyše, šetrenie nákladov i prírody Ekológia a šetrnosť voči životnému prostrediu je v priemysle čím ďalej väčšie tému. Navyše aj v rámci šetrenia nákladov môžu ísť tieto dva aspekty ruka v ruke. Ako príklad možno uviesť opakované použitie obalového či výplňového materiálu, ktoré je tak ekonomických, ako ekologické. Rovnaký efekt má potom tiež vhodné plánovanie trás. Pri zvolení najefektívnejšie trasy sú šetrené tak náklady na palivo, tak príroda.

Zdroje:  Intrastateu.com, CZSO