Predstava ako Gordon Gekko, fiktívna postava z filmu Wall Street, usadá za svoj ťažký, vyleštený stôl snáď z jedného kusa masívneho stromu, je pomerne vzdialená slovenskej realite. Manažéri totiž pozerajú hlavne na cenu a zariaďujú si svoje kancelárie účelovo, nie aby ohúrili.
Cena hrá prím
„Aj keď to na prvý pohľad bude znieť zvláštne, aj v tomto segmente prevláda tlak na cenu. Je to spôsobené najmä nižšími limitmi, ktoré dostávajú lokálni strední manažéri od materských firiem, či šetrením v domácich firmách. Napriek tomu sa dokázali výrobcovia nábytku trendu prispôsobiť a na trh dodávať relevantné sety, ktoré neatakujú prémiové ceny,“ hovorí Blanka Kováčová, predajca špecialista, Asko nábytok a dodáva: „Čo sa týka ďalších faktorov pri výbere nábytku, úlohu zohráva použitý materiál, pričom podľa našich skúseností je obľúbený najmä masív, sklo a kov. Vyhľadávaný je moderný a hlavne odľahčený dizajn.“ Kvalita materiálov je teda do istej miery a hlavne do výšky rozpočtu manažérov podriadená cene. Druhé husle hrajú celkový dizajn, farby aj ergonómia.
Stôl a stoličky
Manažérsky stôl je dominantou kancelárie, no nemusí nutne platiť, že je prehnane stredobodom pozornosti. B. Kováčová potvrdzuje, že vyhľadávané sú najmä okrúhle, či oválne pracovné stoly, často doplnené koženými podložkami: „Materiál býva najčastejšie masívne drevo. Výber stoličiek je však podriadený nie stolu samotnému, ale najmä komfortu, pretože manažéri na nich trávia veľa času. Obetovať účelnosť na úkor dizajnu sa odzrkadlí na komforte práce a pohodlí. Preferované sú vyššie opierky hlavy a opierky na ruky. Prevažuje koža. Stoličky zvyknú byť polohovateľné a samozrejme na kolieskach.“
Moderný aj exkluzívny
Ako sme spomínali v úvode, každý „špás“ niečo stojí. V prípade ak sa manažér chce od konkurencie odlíšiť naozaj exkluzívnym, na mieru vyrobeným (taylor made) nábytkom, či špecifickým materiálom a dizajnom, bežné strednoprúdové ceny sa ho týkať nebudú. Ak si to však vyžaduje postavenie a situácia manažéri nadnárodných korporácií si skutočne potrpia na exkluzívny dizajn. Top manažéri a manažéri lokálnych podnikov preferujú skôr moderný a odľahčený dizajn. Neplatí to však paušálne. Nedávno sme boli na rokovaní u country manažéra jedného nadnárodného maloobchodného reťazca a dominantou jeho skromne zariadenej kancelárie, mimochodom umiestnenej na konci open space, bol okrúhly rokovací stôl. Jeho pracovný stôl bol takpovediac konvenčný kus, podobným zariadeniu v open space. No a často pri výbere zariadenia kancelárie hrajú úlohu veľmi praktické, ba až prozaické aspekty. Spomeňme len „kauzu“ zo sklonku minulého roka, kedy si istý župan kúpil stoličku za 1800 eur, nakoľko všetky ostatné sa pod jeho hmotnosťou zlámali.
Juraj Púchlo
Zdroj: Asko nábytok, In Store Slovakia
Ilustračné foto: www.sxc.hu