Pre rad podnikov a živnostníkov je e-mailing kľúčovým marketingovým nástrojom. S jeho pomocou oslovujú existujúcich i potenciálnych klientov a obchodných partnerov. Veľká kopa z nich, viac ako 95%, však podceňuje dôležitý ukazovateľ - mieru odhlasovaní. Tá pritom môže mať veľký vplyv na to, ako a či vôbec sa ich kampane budú doručovať.
Miera odhlasovania je veľmi dôležitý ukazovateľ, ktorý by sa u e-mail marketingu rozhodne nemal podceňovať. Do úvahy ju berú aj samotní poskytovatelia internetových služieb. Napríklad u Seznam.cz má miera odhlasovaní spolu s ďalšími faktormi ako reputácie IP adresy vplyv na to, či a kam bude ďalšie kampaň rovnakého rozosielateľa doručená.
Ilustrácia: Pixabay.com
"Na vzorke 12 128 firiem, ktoré cez SmartEmailing odosielajú svoje kampane, sme skúmali, ako mieru odhlasovaní títo odosielatelia sledujú. Podľa našich zistení tento dôležitý ukazovateľ nezohľadňuje viac ako 95 percent z nich. Navyše, len necelé necelé percento zo sledovaných firiem využíva možnosť vlastnej odhlasovacej stránky a otázok na dôvody odhlasovaní," hovorí Kateřina Fišerová, CEO aplikácie SmartEmailing.
Najčastejšie dôvody pre odhlásenie
V rámci prieskumu sa v aplikácii takisto pozreli na dôvody, ktoré adresátov obchodných oznámení vedú k tomu, že sa od e-mailov odhlási. Z viac ako 65 miliónov odoslaných e-mailov, ktoré sledovali, sa adresáti odhlásili u 0.05% z nich.
Najčastejším dôvodom pre odhlásenie bola príliš veľká frekvencia e-mailingu (29,1%), v závese za ňou potom adresáti najčastejšie uvádzali, že je e-maily nezaujímajú (26,4%). Necelých dvadsať percent (19,3%) odhlásených uvádzalo, že už nepotrebuje, čo odosielateľ ponúka, a za obťažujúce zasielaná oznámenie považovalo 4,2%.
"Zvyšných 21 % potom pripadlo na iné dôvody ako zlá skúsenosť so zákazníckou linkou alebo správaním na pobočke, zmena e-mailovej adresy, chýbajúce súhlas so zasielaním alebo označenie ako spam," dodáva Kateřina Fišerová
Sledovanie miery odhlásenia aj dôvodov pomôže ďalším kampaniam
Sledovať mieru a dôvody odchodu je podľa Kataríny Fišerovej pre správne fungujúci e-mail marketing rovnako dôležité ako kvalitne otextovanú kampaň či veľká databáza kontaktov. Ide o totiž o priamu spätnú väzbu od cieľovej skupiny, ktorá by nemala prísť navnivoč. Obchodníci ju môžu využiť v ďalších kampaniach a vyvarovať sa tak chýb, ktoré viedli k odchodu niektorých adresátov. Hodiť sa môže aj pri reaktivačné kampaniach, ktoré majú za cieľ priviesť neaktívny kontakty späť.
Tipy na záver: ako minimalizovať mieru odhlásenia
- Pravdivý predmet: Predmet e-mailu a odosielateľ sú prvé dve veci, ktoré používatelia vidia. Zaujímavo napísaný predmet je teda kľúčom k upútanie pozornosti a na to, aby príjemca e-mail otvoril. Nikdy však nesmie čitateľa presvedčiť o tom, že v správe nájde niečo, čo v nej vlastne nie je.
- E-mailov tak akurát: E-mail marketingu neprospieva ani jeden extrém, teda ani odosielanie správ na dennej báze, ani príliš malá intenzita. V prvom prípade je veľmi pravdepodobné, že príjemca začnú zasielaná oznámení obťažovať a odhlási sa alebo je aspoň začne mazať bez prečítania. V druhom prípade môže zákazník nadobudnúť dojem, že mu nechodí žiadne alebo skoro žiadne relevantné ponuky a odoberanie noviniek je pre neho zbytočné.
- Nepreháňajte to s obsahom: Nič nie je pre príjemcu horšie ako e-mail, ktorý ho doslova zahltí tonami rôznorodého obsahu, linkov a obchodných ponúk. A najmä v čase, keď mnoho užívateľov používa na čítanie e-mailov mobilné zariadenia. Takáto správa v lepšom prípade skončí v skupine "prečítam si to neskôr", v horšom sa adresát rovno odhlási.
- Nebuďte nudní: V čase, keď sa na potenciálnych zákazníkov valí obsah doslova zo všetkých strán, je veľkým prehreškom skĺznuť k priemeru. Užívatelia si viac vyberajú, čo si z tej spústy e-mailov prečítajú. Kvalitné copywriting a práca s obrazovým materiálom je preto kľúčové.
Zdroj: SmartEmailing