logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Open space - áno či nie?

Otvorený priestor kancelárií, v ktorých sú pracovníci takpovediac všetkým na očiach je na Slovensku obľúbený a mnohé firmy si na tento trend zvykli. Či však ide o priestor ideálny na celodenné pracovanie, je diskutabilné.

Čo sa týka využitia pracovného priestoru, voľný, veľký priestor ponúka množstvo alternatív na jeho zariadenie. Open space model je teda veľmi výhodný pre zamestnávateľa, ktorý s týmto priestorom môže pracovať tak, aby ho rozčlenil pre svoje podnikanie čo najlepšie. Výhodou je iste možnosť racionalizácie priestoru v zmysle efektívneho členenia častí kancelárií a aj prehľad o práci zamestnancov. Viacero pracovných stolov a tým aj pracovných miest na jednom mieste ponúka aj jednoduchšie riešenie zdrojov, pripojenie počítačov a ostatných sietí. Taktiež sa do open space kancelárie zmestí viac zamestnancov ako do samostatných a oddelených kancelárií. Tento druh pracovného prostredia k nám prišiel z Ameriky, kde sa objavil už v sedemdesiatych rokoch 20. storočia. Odvtedy už ubehol nejaký ten rok a dali sa odsledovať rôzne priaznivé aj nepriaznivé vplyvy takéhoto pracovného prostredia na zamestnancov. V súčasnosti ide o zvažovanie iných alternatív riešenia pracovného prostredia a práve v spojených štátoch sa od open space kancelárií začalo upúšťať.

Ilustračné foto, open space, steel case

Ilustračné foto: Steelcase

Spokojný zamestnanec je výkonný zamestnanec

Po viacerých rokoch využívania otvorených kancelárií sa prišlo na mnohé nežiaduce účinky pri pobyte v takomto prostredí. Okrem hučiacich počítačov, klimatizácie, nedostatku čerstvého vzduchu, neoptimálnej teplote, nepohodliu z nedostatku súkromia a možnosti sústrediť sa zvažovali psychológovia aj fakt, že vyťažený zamestnanec by mal mať možnosť zregenerovať sa počas pracovného dňa. Súčasným trendom je teda zriaďovanie menších, útulnejších kancelárií, ktoré sú prepojené s odpočinkovými miestnosťami, tzv „napping rooms“, kde si počas dňa môže zamestnanec zdriemnuť, prípadne si len nachvíľu ľahnúť a zavrieť oči. Ak má zamestnanec možnosť oddýchnuť si, prípadne porozmýšľať pred zásadnými rozhodnutiami, jeho práca je oveľa efektívnejšia a užitočnejšia. Podľa štúdií práve open space model zariadenia kancelárií nepriniesol očakávaný efekt súdržnosti kolektívu a optimálneho pracovného priestoru. Na začiatku prevládali kancelárie rozčlenené do akýchsi boxov, kde mal zamestnanec svoj priestor oddelený zástenou, neskôr sa však tieto bariéry znižovali, až sa od nich úplne upustilo, prípadne ide len o estetický prvok v kancelárii.

Príjemné prostredie je alfou a omegou

V práci trávia zamestnanci podstatnú časť dňa a preto by sa malo prihliadať aj na ich potreby. Malo by ísť o prostredie, ktoré je pohodlné a kde sa zamestnanec cíti dobre, kam svojim spôsobom rád chodí a nič závažné mu v jeho pracovnom prostredí neprekáža. Pre človeka je okrem faktorov, akými sú teplota prostredia, kvalita vzduchu a klíma, dôležité aj psychické faktory, teda to, či sa cíti dobre. To vplýva aj na jeho fyzické a psychické zdravie. Open space kancelária rozhodne nie je určená pre všetkých a ani pre každý typ práce. Zamestnanec je pod celodenným tlakom pracovných povinností, stráca súkromie a musí neustále komunikovať s okolitými kolegami. Problémom pri otvorených kanceláriách je práve neindividuálny prístup k zamestnancom. Niekto k svojej práci potrebuje pokoj a súkromie, introvertné povahy môžu doslova trpieť v takomto prostredí, naopak extrovertným povahám môže vyhovovať neustála aktivita a možnosť byť v centre diania. Trend otvorených kancelárií sa teda postupne prehodnocuje a pomaly prestáva byť aktuálny. Na rad sa dostávajú individuálne riešenia vhodné pre jednotlivých zamestnancov. V niektorých firmách ide dokonca o rôzne druhy pracovného prostredia, kedy jedna časť zamestnancov potrebuje neustále spolupracovať a komunikovať, pričom ostatní potrebujú súkromie a samostatnú kanceláriu. Na Slovensku si však open space koncept stále nachádza svojich priaznivcov a neustále sa využíva. Novovybudované kancelárie sú teda často riešené týmto modelom. Je však na zváženie, či je to správny alebo nesprávny krok.

Zdroj: http://realexpert.sk/…e-prezitkom/