Ak sa v celosvetovom rebríčku umiestni Slovensko na 2. mieste, tak je to väčšinou dobrá správa. Ale nie vždy. Nedávna medializácia rebríčka Svetového ekonomického fóra, kde sa Slovensko umiestnilo na 2. mieste v indexe korupcie medzi rozvinutými ekonomikami, bola skôr smutnou diagnózou našej krajiny. Avšak, nie všetci na stav korupcie u nás rezignovali. Dokonca proti nej bojujú aj tí, od ktorých by sme to na prvý pohľad nečakali. Na potrebu riešiť korupciu upozorňuje už od roku 2005 Medzinárodný deň boja proti korupcii, ktorý pripadá na 9. decembra.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Boju proti korupcii sa na Slovensku venujú viaceré organizácie – tak štátne, ako aj neziskové. No úroveň slovenskej korupcie trápi aj biznis sektor. Viac ako dvadsiatka slovenských firiem chce prispieť k zlepšeniu v tejto oblasti. Pomáha im v tom Fond pre transparentné Slovensko (FpTS) pri Nadácii Pontis, ktorý prepája firmy s watchdogovými a analytickými organizáciami.
„Na Slovensku pribúda počet firiem, ktoré trápi, že stav korupcie nezdravo ovplyvňuje podnikateľské prostredie. Túto situáciu riešia vyvíjaním spoločenského tlaku a systematickou podporou organizácii, ktoré kontrolujú činnosť verejných inštitúcií a hospodárenie s verejnými financiami,“ vysvetľuje Ondrej Gallo, manažér Fondu pre transparentné Slovensko.
3 dôvody, prečo firmy bojujú proti korupcii
Fond vznikol v roku 2012 a v súčasnosti má 23 členov. „Dôvera vo fungovanie právneho štátu a férového podnikateľského prostredia je na Slovensku alarmujúco nízka. Je však možné to zmeniť, ak všetci nestrčíme „hlavy do piesku“. Aj preto potrebujeme kritickú masu slušných firiem, ktoré nám pomáhajú zo Slovenska spraviť slušnú krajinu,“ vysvetľuje O. Gallo cieľ FpTS.
Prečo sa však firmy rozhodujú bojovať proti korupcii v krajine? Tu sú tri najčastejšie dôvody:
1. Profitujú z bezkorupčného prostredia
Jasné pravidlá pre podnikanie, možnosť férovej súťaže pri štátnych zákazkách, vymožiteľnosť práva a rovnosť pred zákonom. To sú podmienky, ktoré každej poctivej firme pomáhajú byť úspešnou a rásť.
2. Transparentnosť majú zakotvenú vo svojich hodnotách
Transparentnosť a otvorenosť voči partnerom, zamestnancom či dodávateľom je hodnota, ktorú firmy majú vo svojej DNA. Chápu, že dobré meno je základom pre úspešný biznis.
3. Cítia zodpovednosť za spoluvytváranie zdravej a sebavedomej krajiny
Slovensko je krajina s obrovským ľudským a ekonomickým potenciálom. Na to, aby mohol byť tento potenciál naplnený je transparentnosť kľúčová. Mnohokrát majú podnikatelia skúsenosť z iných krajín, kde sa boju proti korupcii darí. Túto pozitívnu skúsenosť chcú priniesť aj na Slovensko a prispieť tak k lepšiemu životu v našej krajine.
Fond pre transparentné Slovensko 9. decembra vyhlasuje piaty ročník grantového programu. V rámci neho podporí organizácie, ktoré dlhodobo presadzujú zvyšovanie transparentnosti verejného života, ako aj opatrenia na zmenšovanie priestoru pre korupciu a únos štátu. V spolupráci so zapojenými firmami prerozdelíme na tento účel 140 000 eur. Viac informácií je možné nájsť na stránke Nadácie Pontis.
Zdroj: PONTIS