logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Raben: Udržateľnosť v logistike

Najlepším riešením pre logistiku je momentálne HVO100, vyplynulo z konferencie odborníkov. Uhlíkovú stopu však efektívne redukujú aj vozidlá, ktoré unesú viac paliet. Nákladné vozidlo, ktoré preváža 27 paliet, vyprodukuje oproti 18 paletovému nákladiaku o 35 % menej emisií CO2e na odvezenú paletu. Tieto a ďalšie unikátne dáta zazneli na stredajšej konferencii, ktorá prebehla v hypermodernom logistickom Eurohube spoločnosti Raben v Rokycanoch. Pre ekologickejšiu prevádzku sa prepravcovi oplatí používať syntetické palivo HVO100, elektromobilita pre medzinárodnú logistiku v dohľadnej dobe riešením rozhodne nebude. V rámci Slovenska Raben plánuje v najbližšej dobe expandovať v Košiciach a Žiline, kde prinesie nové pracovné príležitosti.

Raben

Foto: Raben

„Vyplýva z toho, čo sme počuli pre nás laikov, že ekologické nutne neznamená elektro?“ spýtal sa pri panelovej diskusii moderátor Jakub Želený generálneho riaditeľa spoločnosti Raben Logistics Czech & Slovakia Jakuba Trnku. „Jednoduchá odpoveď je, že áno,“ uviedol Trnka. Z jeho prezentácie na konferencii vyplynulo, že najefektívnejšou cestou k redukcii uhlíkových emisií a ich ekvivalentov je zvýšenie efektivity prepravy: ako modelový príklad poslúžilo nákladné auto cityliner, ktoré pojme 27 paliet, a vďaka tomu oproti bežnému 18 paletovému nákladnému autu ušetrí 35 % CO2e a oproti dodávke až 63 % CO2e na odvezenú paletu. Takzvaný road train alebo dvojitý náves je zase vďaka svojej kapacite až o 61 % úspornejší v CO2e na odvezenú paletu v porovnaní s bežným návesom.

„Strach z veľkých nákladných áut je neoprávnený, naopak sú ekologickejšie. Cityliner so zadnou natáčacou osou lepšie prejde mestskou zástavbou, a nahradí tak napríklad päť dodávok! Znižujú sa tým ako emisie, tak aj riziko vzniku dopravných kolízií a zdržaní v úsekoch častých kolón,“ dodal Trnka.

Elektromobilita má množstvo bariér, aktuálne riešenie je HVO100 Jednotliví odborníci sa zhodli, že doterajší potenciál elektrifikovaných nákladných vozidiel zrejme nebude na dlhšie trasy v dohľadnej dobe stačiť. „Elektrifikácia kamiónov môže naraziť na rôzne bariéry ako napr. nedostatočnú infraštruktúru nabíjacích bodov a krátky dojazd. Zároveň je potrebné dodať, že v porovnaní s kamiónmi na spaľovací motor sú omnoho drahšie,“ vysvetľuje Trnka. Dobrou alternatívou je však spomínané syntetické palivo z obnoviteľných surovín.

Elektrifikované vozidlá už dlhodobo nachádzajú využitie v intralogistike a sú vhodné aj pre mestskú logistiku či dopravu na menšie vzdialenosti. Raben Group v Poľsku na tento účel využíva elektrické kamióny značky Volvo Trucks. Závery o elektromobilite potvrdili aj profesori Petr Jirsák, Ivan Gros a prezident českej logistickej asociácie Václav Cempírek. Akademici navyše priniesli svoj pohľad na problematiku ekologickejšej dopravy: „Plánovanie trás, vyťaženie prepravných prostriedkov alebo takzvaný eko-driving sú spôsoby, ako efektívne znižovať CO2e. Treba viac školiť vodičov a viesť ich k úspornej prevádzke,“ povedal profesor Petr Jirsák z Katedry logistiky VŠE.

Na západe majú vodiči kamiónov väčšiu prestíž, stredná Európa zaostáva

Ďalšou preberanou témou bolo povolanie vodičov nákladných vozidiel, ktoré je pre logistiku úplne kľúčové. „V mojom domovskom Holandsku sa jedná o prestížne povolanie, v Nemecku a ďalších štátoch strednej Európy je ale situácia iná. Je to dané predovšetkým odlišnými platovými podmienkami,“ uviedol k téme Ewald Raben, zakladateľ a výkonný riaditeľ spoločnosti. „Je potrebná súčinnosť celého segmentu aj akademikov, aby došlo k zlepšeniu. Aj keď už čiastkovým spôsobom existujú riešenia typu autonómnych vozidiel, v blízkej dobe budú vodiči stále úplne zásadní pre bezproblémový chod celej našej civilizácie,“ doplnil Jakub Trnka.

Raben bude expandovať v Košiciach a Žiline

Na strednom a východnom Slovensku môžeme v blízkej dobe očakávať rozširovanie skladov. „Aktuálne plánujeme rozšíriť svoje pôsobisko v Košiciach a Žiline, kde sa presťahujeme do nových a väčších skladov. Navýšením skladových zásob budeme môcť efektívnejšie uspokojovať potreby našich odberateľov a zároveň prinesieme nové pracovné príležitosti do oboch regiónov,“ uzavrel Trnka.

Zdroj: Raben