Spoločnosti Mastercard a Microsoft oznámili začiatok strategickej spolupráce s cieľom zlepšiť možnosti jednotlivcov pri správe a využití digitálnej identity. Cieľom je poskytovať užívateľom bezpečný a bezprostredný spôsob overovania digitálnej totožnosti u ľubovoľného poskytovateľa, kedykoľvek to budú potrebovať.
Na overenie totožnosti online je v súčasnosti ešte stále vyžadovaný fyzický alebo digitálny doklad spravovaný príslušným centrálnym orgánom. Ide o pas alebo občiansky preukaz, doklad o mieste bydliska, vodičský preukaz, overené užívateľské údaje alebo iný podobný prostriedok. Táto závislosť znamená pre užívateľov značnú záťaž. Musia si zapamätať veľké množstvo hesiel pre rôzne digitálne identity a správa osobných údajov a preukazovanie totožnosti online je zložitá. Riešením toho je služba, ktorá ľuďom umožní zadávať, kontrolovať a zdieľať svoje osobné údaje po svojom – na zariadeniach, ktoré denno-denne používajú.
Ilustračné foto: Pixabay.com
„Prostredie digitálnej identity je v súčasnej dobe roztrieštené, a to čo funguje v jednej krajine, sa nedá použiť v inej. Teraz však máme príležitosť vytvoriť systém, ktorý sa bude riadiť potrebami užívateľov, poskytne im kontrolu nad vlastnými osobnými údajmi a tiež nad tým, ako s nimi budú nakladať,“ hovorí Ajay Bhalla, prezident spoločnosti Mastercard pre kybernetické a informačné riešenia. „Vďaka spolupráci so spoločnosťou Microsoft sa posúvame o krok bližšie k vytvoreniu celosvetovo použiteľnej služby poskytovania digitálnej identity a už teraz sa tešíme, že sa čoskoro budeme môcť podeliť o ďalšie podrobnosti,“ dodáva.
Možnosť používať všeobecne uznávanú digitálnu identitu poskytne užívateľom prístup k novým a bohatším spôsobom komunikácie s firmami, poskytovateľmi služieb aj s ostatnými užívateľmi v online priestore, vrátane:
- finančných služieb, kde bude možné vylepšiť a urýchliť proces identifikácie žiadateľov o založenie bankového účtu, poskytnutie úveru či sprostredkovania platobných služieb
- obchodu, kde budú k dispozícii efektívne a personalizované spôsoby nakupovania, online, aj v kamenných obchodoch, bez ohľadu na spôsob platby, použité zariadenie či poskytovateľa služieb
- štátnej správy, kde dôjde k zjednodušeniu komunikácie s úradmi, napríklad pri podávaní daňových priznaní alebo pri žiadostiach o vydanie osobných dokladov či poskytnutie sociálnej podpory
- digitálnych služieb, kde sa zjednoduší používanie elektronickej pošty, sociálnych sietí, streamovania filmov a hudby či zdieľania jázd automobilom.
„Digitálna identita je základným kameňom toho, ako ľudia každý deň žijú, pracujú a zabávajú sa,“ hovorí Joy Chik, viceprezident spoločnosti Microsoft pre digitálnu identitu. „Máme za to, že ľudia by mali byť pánmi svojej digitálnej totožnosti a svojich osobných údajov a sme nadšení zo začatia spolupráce so spoločnosťou Mastercard, ktorej výsledkom budú inovácie v oblasti decentralizovanej digitálnej identity.“
Táto iniciatíva by zároveň mohla prispieť k riešeniu širších problémov ako sú:
- totožnosť pre všetkých: viac ako miliarda ľudí na svete, väčšina z nich sú ženy, deti a utečenci, nemá oficiálnu totožnosť; digitálna identita tak môže zlepšiť ich prístup k zdravotnej starostlivosti a k finančným aj sociálnym službám
- overovanie totožnosti: jediná a opakovane použiteľná digitálna identita umožní ľuďom komunikovať s obchodníkmi, bankami, úradmi štátnej správy a množstvom poskytovateľov digitálnych služieb oveľa ucelenejším, lacnejším a jednoduchším spôsobom
- ochrana pred podvodmi: existencia jedinej digitálnej identity pomôže zabrániť podvodným platbám a krádežiam identity v mnohých jej podobách.
Táto iniciatíva poslúži ako základ pre nové služby spoločnosti Mastercard, založené na platforme Microsoft Azure, vyvinuté v spolupráci s poprednými bankami, mobilnými operátormi a štátnymi úradmi. Microsoft a Mastercard v rámci projektu spájajú svoje silné stránky: znalosti a skúsenosti spoločnosti Microsoft v oblasti technológií overovania totožnosti a odborné kvality spoločnosti Mastercard v oblasti bezpečnej digitálnej výmeny informácií v zložitých prostrediach s množstvom zainteresovaných strán.
Zdroj: Mastercard