V súčasnosti prebieha výskumný projekt, v rámci ktorého spoločnosť Dachser hľadá a testuje nové spôsoby mestskej distribúcie vyhovujúce potrebám európskych veľkomiest. Ale už teraz tu máme jedného jasného víťaza – je ním modulárny balík nástrojov distribúcie pre poslednú míľu v centrách miest.
Foto: Dachser Slovakia a.s.
Nepretržité dopravné zápchy, obmedzenia v doprave, obmedzenia v parkovaní a spolu s tým emisie skleníkových plynov, prach a CO2 – to sú problémy dopravy v mnohých mestských centrách, ktoré sa týkajú rovnako osobných áut ako aj nákladných automobilov. Napríklad, mestá ako Paríž či Stuttgart čelia v denných špičkách zákazu jazdy alebo obmedzeniu prístupu vozidiel s dieselovým motorom.
Spoločnosť Dachser, ako priekopník, musí ísť na spoločnom trhu svojou cestou, aby identifikovala potrebné zmeny a zaviedla inovácie skôr, než to spraví konkurencia. Michael Schilling, COO Road Logistics v spoločnosti Dachser, hovorí: „Naším cieľom je vytvoriť inovatívne a trvalo udržateľné obchodné modely, aby sa tovar našich zákazníkov dostal do mestských centier vždy včas a v správnom množstve. Spoločnosti, ktoré chcú zohrať úlohu pri navrhovaní mestského dopravného systému zajtrajška, musia spájať osvedčené logistické riešenia s inovatívnymi nápadmi.“
„Rast miest a metropolitných oblastí po celom svete, v kombinácii s meniacim sa správaním spotrebiteľov a zvyšovaním povedomia o životnom prostredí, predstavuje pre logistiku nové výzvy. Environmentálne štandardy, dopravné zápchy a meniace sa očakávania zákazníkov vyžadujú nové riešenia,“ konštatuje Stefan Hohm, riaditeľ pre firemné riešenia, výskum a vývoj, ktorý má na zodpovednosti aj projekt City Distribution, prostredníctvom ktorého sa spoločnosť Dachser snaží, v rámci strategického programu idea2net, identifikovať priekopnícke sieťové inovácie.
Každé mesto je iné
„Musíme čeliť výzvam v rôznych mestských priestoroch,“ hovorí Hella Abidi, konzultantka pre výskum a vývoj v spoločnosti Dachser, ktorá stojí v čele projektu City Distribution. Niektoré z týchto faktorov sú rastúca individualizácia výroby a obchodu, množstvo zákonov a predpisov, zvyšujúci sa objem tovaru a menších zásielok, ako aj väčšie a podrobnejšie požiadavky zákazníkov. „Ale tie sú v každom veľkom meste iné,“ upozorňuje Abidi.
Pre efektívne a trvalo udržateľné dodávky v mestách preto Dachser vyvíja súbor nástrojov s proaktívnymi riešeniami, ktoré môžu byť implementované lokálne prostredníctvom jednotlivých pobočiek po analýze topografie, demografie a regulačnej štruktúry každého metropolitného regiónu. „Iba tí, ktorí zvládnu špecifické požiadavky, môžu v budúcnosti ponúknuť optimálne logistické operácie v mestách a metropolitných oblastiach,“ hovorí Abidi.
Dialóg, procesy, technológie
Výskum spoločnosti Dachser sa zameriava nielen na multimodálne dodávateľské reťazce a konfiguráciu procesov, ktoré tiež ovplyvňujú koncepty dodávky vo večerných a nočných hodinách, ale aj na využívanie inovatívnych pohonných systémov vhodných pre prevádzku centra mesta. Napokon, spoľahlivé výpočty pomohli merateľne znížiť uhlíkovú stopu.
„Mestskej distribúcii vládne najvyššie individualita,“ hovorí Stefan Hohm. „Napriek tomu nechceme izolované riešenia. Naším strednodobým a dlhodobým cieľom je skôr systematicky riadiť v Európe zóny s nulovými emisiami a do tej miery, ako to bude možné, zavádzať na tento účel štandardné procesy. Zároveň, vodiči ako aj zákazníci oceňujú inovatívne vozidlá.“
Bude vás zaujímať:
Dachser sa spojil so špecialistom ORTEN v Paríži, aby analyzoval používanie elektronických nákladných automobilov pri dodávkach v centre mesta s častým zastavením a štartom. Hoci skúšané vozidlo má krátky dojazd, približne 100 kilometrov, a veľmi malé užitočné zaťaženie, 2 400 kilogramov, fungovalo veľmi dobre v hustých mestských oblastiach a zároveň produkovalo nulové emisie.
Zdroj: Dachser Slovakia a.s.