Aby počas hlavnej vykurovacej sezóny bola pre odberateľov zabezpečená bezporuchová dodávka tepla a teplej vody, vykonávajú výrobcovia a dodávatelia tepla potrebnú revíziu a údržbu tepelných zariadení. Výrobcovia a dodávatelia tepla využívajú k pravidelnej údržbe a revízii zariadení práve letné obdobie, kedy je dopad odstávky na odberateľov najnižší.
Ilustračné foto: Pixabay.com
V teplých letných mesiacoch sa odberatelia často stretávajú s odstávkami teplej vody. Pravidelná mimosezónna odstávka teplej vody je nutná z dôvodu revízie a údržby všetkých výrobných zariadení. Pravidelnými revíziami a údržbou teplári preventívne predchádzajú nečakaným poruchám a haváriám a tým zabezpečujú ich bezpečnú a bezporuchovú prevádzku počas hlavnej vykurovacej sezóny.
Počas odstávok výrobcovia tepla zabezpečujú:
- kontrolu tepelnotechnických zariadení akými sú kotle, tlakové nádoby, elektrické zariadenia, plynové zariadenia;
- opravy alebo výmeny zariadení, ktoré môžu obmedziť bezporuchovú dodávku tepla počas sezóny,
- rekonštrukcie odovzdávacích staníc tepla, ktoré slúžia na zmenu parametrov primárneho média a na samostatnú reguláciu dodávky teplej vody, vďaka ktorej dokážu domácnosti ušetriť na nákladoch
- prekládky a výmeny rozvodov tepla a pod.
V letnom období, kedy je nízky odber tepla, výrobcovia a dodávatelia tepla zároveň realizujú viaceré finančne náročné renovácie. Cieľom investícií je predovšetkým znížiť náklady na teplo pre odberateľov a zvýšiť efektivitu tepelných sústav. Rekonštruujú a modernizujú sa tepelné zariadenia, zavádzajú sa nové technológie, akými sú napríklad kondenzačné kotle, výmenníkové stanice, riadiace a meracie systémy a informačné siete, ktoré pozitívne ovplyvňujú efektivitu, spoľahlivosť a bezpečnosť celého systému výroby a dodávky tepla.
Vďaka moderným riadiacim systémom a dispečingu sa doba odstávky výrazne skracuje. Pokým v minulosti trvali odstávky teplej vody aj niekoľko týždňov, dnes sa snažia teplári vychádzať v ústrety odberateľom v čo najväčšej miere. Odstávky teplej vody trvajú vo väčšine prípadov len niekoľko dní, či dokonca hodín. V niektorých mestách má výrobca tepla k dispozícii viac zdrojov na výrobu tepla, takže počas odstávky jednej kotolne vie výrobca zabezpečiť dodávku tepla z inej kotolne. V takom prípade odberatelia odstávku nepocítia.
Ani vlastníci domových kotolní by nemali zabúdať na pravidelnú revíziu a údržbu kotolne. Pravidelná revízia a údržba kotolne sú finančne menej náročné ako odstraňovanie následkov havárie alebo náhlej poruchy. Bez pravidelnej revízie a údržby kotolne vlastníci riskujú poruchy, ako aj skrátenie životnosti zariadení a zvýšenie nákladov na teplo. Vlastníci sa o to musia postarať sami.
Zdroj: SZVT