Osobný well-being
Zakladateľ pozitívnej psychológie Martin Seligman navrhol termín šťastie nahradiť pojmom well-being. Náš košatý a prirodzený jazyk používa slovo šťastie v rôznych významoch a nie vždy vyjadruje to, čo práve myslíme. Napríklad v angličtine má "luck" skôr význam „mať šťastie v lotérii“, je to „osud“, „náhoda“. Naproti tomu slovo happiness je „životné šťastie“, „požehnanie“, „dobré šťastie“.
Podobne v bežnej reči hovoríme o nešťastníkovi ako o človeku, ktorý nemal šťastie, ktorému sa niečo prihodilo vďaka vonkajším okolnostiam, zlyhal nie svojou vinou vďaka náhode, osudu. Moderné slovo loser, je tiež nešťastník, ale prvé, čo nám napadne, je „stroskotanec, „prehrávajúci“, „prehral“, „zlyhal on sám“, „môže si za to sám“. Pozor! Opakom šťastia nie je nešťastie, opakom šťastia je depresia. Nešťastie je opakom potešenia. Potešenia, ktoré zažívame napríklad pri nákupe oblečenia alebo elektroniky. Všimnite si, ako v tejto súvislosti necitlivo narábame so slovom šťastie, napr. happy hours, šťastná hodinka. Je naozaj zľava na jedlo alebo tovar pravým šťastím? Nákupy nesúvisia so šťastím, spôsobujú nám síce dobrý pocit, ale to je iba krátkodobé potešenie.
Šťastie súvisí s platom len čiastočne. Vlastne tvrdenie „Som presvedčený, že keby som viac peňazí, bol by som šťastnejší“, je typické pre veľmi nešťastného človeka. Šťastie pochádza z ruského „z časti“, teda sme šťastní, keď sme časťou, súčasťou niečoho. Tomáš Hajzler, školiteľ, kouč a spisovateľ preto hovorí o „šťastí v práci“. Well-being by sme mohli chápať aj ako pracovnú pohodu. Dokonca sám Seligman tvrdí, že well-being má veľmi blízko ku konceptu „flow“, ktorý spopularizoval profesor Mihaly Csikszentmihalyi. Flow je stav, kedy sme tak pohrúžení do práce, že nevnímame plynúci čas a úlohy riešime efektívne a s radosťou.
1. Ujasnite si vašu víziu a hodnoty
Šťastní ľudia majú menšiu tendenciu páchať zlo. Nekradnú kancelársky papier a spinky a nepodvádzajú svojho zamestnávateľa. Nezostávajú v čase pracovného tlaku na „péenke“. Zodpovedná firma, ktorá vytvára well-being, by mala byť preto mala byť v prvom rade zodpovedná voči svojim zamestnancom. Skúste nahradiť slovo úspešný, za slovo prospešný. Vaša koncepcia kancelárií a vybavenie by mali odrážať vašu firemnú kultúru a hodnotu značky. Vytváranie kultúry spolupráce a dôraz na filantropiu pravdepodobne budú dobre prijaté zamestnancami. Komunikujte a získavajte prehľad o aktuálnych úrovniach pohody (well-being) zamestnancov. Väčšia spolupráca a sloboda takisto umožňuje ľuďom, aby sa stali majstrami a boli viac naklonení zmenám.
2. Pracujte chytrejšie
Maximalizujte svoje pracovné prostredie tým, že vykonáte náležitú starostlivosť o tom, ako sa používa teraz a ako sa môže v budúcnosti lepšie využívať. Preskúmajte pracovný priestor z hľadiska zmyslov. Pozrite sa na pracovné postupy a vzory, veľkosti a umiestnenia tímov, kancelárske pomery, využívanie technológií a zasadacích miestností, zariadenia pre mobilných pracovníkov a poskytovanie podporných / rekreačných priestorov. Pracovný priestor, ktorý znie, vyzerá, cíti a cíti skvele a odráža osobnosť ľudí v ňom a zároveň uspokojuje obchodné potreby, bude efektívnejší a posilní morálku.
3. Budiš svetlo
Podľa Svetovej rady pre zelené budovy (WGBC) tí zamestnanci, ktorí majú výhľad cez okno von do prírody, pravdepodobne budú o 25 % produktívnejší. Vystavenie prirodzenému svetlu zvyšuje produktivitu o 18% a lepšie osvetlenie vo všeobecnosti zvyšuje pracovný výkon o 23 %.
4. Pravidelne vetrajte
WGBC odhaduje, že zlepšenie kvality ovzdušia a vetrania zvyšujú produktivitu až o 11 % a tepelný komfort o 3 % - čo nevyhnutne nevyžaduje najmodernejšie vetranie, klimatizáciu a vykurovacie systémy, hoci aj to pomôže. Stačí pár zelených rastlín, solitérov, ktoré potichu absorbujú vydýchaný vzduch, teda oxid uhličitý a uvoľujú kyslík. Vetraním zabránite šíreniu chorôb. Nikto nemusí bojovať s bolesťami hlavy, podráždením očí, nosa alebo hrdla, suchým kašľom, svrbivou pokožkou a únavou na vrchole rušného pracovného dňa.
Ilustračné foto: Pixabay.com
5. Znížte hlučnosť
Zvonenia telefónov, rozhovory a všeobecný ruch v kancelárii môžu spôsobiť ťažkosti, mnohí ľudia sa nemôžu sústrediť. Hluk je nežiadúcim rozptýlením a hlavnou príčinou nespokojnosti zamestnancov. Dobrou správou je, že sa dá ľahko riešiť prostredníctvom dizajnu a nábytku (napr. niektoré povrchy absorbujú hluk) a nastavením interných pravidiel, napríklad nepoužívaním telefónu v open space.
6. Pridajte farby
Žltá vlieva do mysle kreatívnu šťavu, zelená znižuje stres a podporuje pokoj a modrá je vhodná, ak sa potrebujú zamestnanci sústrediť. Voľnosť farieb, vnesenie umenia, obrazov, zelene do interiéru prispieva k zlepšeniu well-being. Zámerne vytvorte v budove v kanceláriách priestory, zákutia, arboréta, kde sa zamestnanci budú cítiť pokojne a kreatívne.
7. Príďte do práce fit
Asi 45% pracovníkov sa sťažuje, že už cesta do práce je pre nich stresujúca. Zistila to Britská rada pre kancelárie. Povzbuďte zamestnancov, aby sadli na bicykel alebo chodili do práce pešo. Nielen, že sa vyhýbajú tomu, aby sa uviazli v dopravnej špičke, ale aj predtým, než začnú pracovný deň, spravia niečo pre svoje zdravia a vylúčia hormóny šťastia. Inštalujte stojany na bicykle, sprchu, šatňu a skrinky, ktoré vám tiež pomôžu zvýšiť váš environmentálny rating. Alebo zvážte, či investujete do vlastnej telocvične alebo ponúknete zamestnancom zľavu na členstvo v neďalekom fitku.
8. Zabezpečte ľuďom kvalitnú stravu
Poskytnite zamestnancom kaviareň a kantínu s možnosťou zdravého stravovania. Udrží to ich telo a mozog bdelé. Takisto zvážte zavedenie častejších prestávok alebo relaxácie, kedy ľudia môžu odísť od stola, uvoľniť sa, poprechádzať alebo kreatívne premýšľať.
9. Hýbte sa
Podľa kampane Get Britain Standing pracovníci sedia priemerne 8,9 hodiny denne. Pre mnohých je to dlhšie, než doba, kedy ležia a spia. Sedenie pri stole dlhšie ako štyri hodiny denne spôsobuje stuhnutie, bolesť chrbta a svalové problémy a môže narušiť hladinu cukru v krvi. Zvážte nákup kvalitného nábytku a stoličiek, aby ľudia mohli pracovať aj v stoji.
10. Pracujte flexibilne
Pre mnohých ľudí je pevná pracovná doba v kancelárii od 9.00 do 17.00 neprijateľná. Vďaka technológiám ľudia čoraz častejšie robia svoju prácu mimo kanceláriu, napríklad z domu. Ponúknite zamestnancom flexibilnú pracovnú dobu a schopnosť pracovať z domu a na cestách a zvýšite produktivitu. Ak už pracujú v kancelárii, tak im zabezpečte kvalitné pripojenie na sieť, wi-fi, multimediálne priestory, miestnosti na telefonovanie a ďalšie prvky nevyhnutné pre výkon ich práce.
Autor: redakcia Kancelarie.sk, Zdroj: Intraco 2017, Minutehack.com