Pokles o ďalších 12,5%
Čo naopak rastie, je zlá kvalita projektovej dokumentácie a náklady na stavbu v dôsledku následných korekcií. Vyplýva to z najnovšej Kvartálnej analýzy slovenského stavebníctva Q1/2013, ktorú vypracovala analytická spoločnosť CEEC Research a ktorú prezentovala na Stretnutí lídrov slovenského stavebníctva 2013. To sa tento rok po prvýkrát konalo pri príležitosti medzinárodného stavebného veľtrhu CONECO.
Slovenské stavebníctvo v minulom roku pokleslo o dalších 12,5%. Od svojho vrcholu v roku 2008 sa sektor už prepadol o viac ako štvrtinu svojho objemu (27,3 %). Tento rok by mal trh podľa riaditeľov slovenských stavebných spoločností klesnúť o ďalších 4,6%. „Rok 2013 by mohol byť pomyselným vrcholom krízy slovenského stavebníctva. Výrazný objem novo pripravovaných verejných projektov sektoru pomôže – prevažne inžinierskemu staviteľstvu, výsledky sa ale naplno prejavia až v budúcom roku. Pozemné staviteľstvo svojich investorov stále hľadá,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ analytickej spoločnosti CEEC Research. Ako ďalej dopĺňa, situácia na trhu je aktuálne vyhrotená: „Prebieha veľmi tvrdý boj o zákazky. Firmy sa predháňajú v čo najnižších ponukových cenách, tlačia na subdodávateľov, niekedy aj čiastočne dotujú zákazku.“
Najnižšia možná cena
A práve nedostatok zákaziek a tiež nízke, niekedy až dumpingové realizačné ceny je to, čo stavebné firmy trápi najviac. „Rok 2013 nebude rokom stabilizácie stavebníctva, ako výsledok realizácie veľkých infraštrukturálnych projektov. Aktuálne vypísané projekty môžu byť prínosom pre stavbárov až v ďalších rokoch za predpokladu, že hlavným kritériom nebude najnižšia cena prác a stavebných materiálov,“ hovorí Anton Barcík, predseda predstavenstva a generálny riaditeľ spoločnosti Považská cementáreň. „V roku 2013 zlepšenie neočakávam, možno v roku 2014, pokiaľ sa vláde v tomto roku skutočne podarí zdynamizovať proces verejného obstarávania a začatie výstavby viacerých úsekov líniových stavieb a reálnej podpory nájomného bývania a obnovy budov,“ pridáva sa Pavol Kováčik, predseda predstavenstva spoločnosti Inžinierske stavby Košice. To potvrdzuje i riaditeľ ďalšej z najväčších spoločností na trhu Juraj Hirner, ZIPP Bratislava: „Od novo vypísaných tendrov v oblasti dopravného staviteľstva sa nedá očakávať, že by okamžite a samy od seba dokázali stabilizovať sektor stavebníctva. V tomto roku stále očakávame mierny pokles.“
Veľké štátne zákazky
Optimizmus a základ pre možno blížiacu sa stabilizáciu prináša Ján Počiatek, minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR: „V prvom kvartáli tohto roka sa rozbehli súťaže na ďalších viac ako 44 kmdiaľnic a rýchlostných ciest, ktorých hodnota je podľa štátnej expertízy zhruba 1,2 miliardy EUR. V tomto okamihu tak prebiehajú tendre na viac ako 85 kilometrov nadradenej cestnej infraštruktúry, ktoré by sa mali začať stavať v priebehu tohto roka,“ a doplňuje ďalej: „A to je iba začiatok. Do konca roka 2016 chceme na infraštruktúrne projekty preinvestovať viac ako osem miliárd EUR.“
Dopady týchto opatrení a z nich plynúci možný optimizmus pre roky budúce potvrdzuje i generálna riaditeľka spoločnosti Skanska SK, Magdaléna Dobišová: „V každom prípade vypísané súťaže, i tie, ktoré sú v príprave na najbližšie roky, možno považovať za stabilizačný prvok stavebného trhu. Z nášho pohľadu vnímame i posilnenie privátnych investícii – niekoľko zaujímavých projektov už na trhu je, prípadne sú v štádiu pred vypísaním súťaže.“ Doplňuje ju generálny riaditeľ ďalšej z najväčších stavebných spoločností, Eurovia SK, Ondrej Šinály: „Pokiaľ sa NDS podarí úspešne dokončiť obstarávanie 3 prebiehajúcich súťaží a ukončiť aj obstarávanie ďalších 5 diaľničných stavieb, rok 2013 by už nemusel byť rokom poklesu, avšak naplno sa všetky tieto stavby prejavia v raste sektora až v roku 2014.“
Kvalita projektov pokrivkáva
Naopak negatívnym trendom, ktorý sa už celkom jasne prejavil na trhu, sú problémy s kvalitou niektorých stavebných prác. A všetko začína už pri projektovej príprave, ako uvádzajú riaditelia stavebných spoločností. Zrejmé sú už aj konkrétne dopady v podobe rastúcich nákladov výstavby. Takmer polovica projektov (48 %), podľa ktorých má byť výstavba realizovaná, je menej kvalitná ako pred krízou. Preto je už pri každej štvrtej stavbe potrebné robiť výraznejšie zmeny projektovej dokumentácie priamo v priebehu výstavby, čo prináša v priemere 11% rast nákladov stavby. „Keď zvážime, že náklady na kompletné spracovanie projektovej dokumentácie sú v priemere 3 percentá hodnoty stavby, sú tieto dodatočné náklady veľmi významné," vysvetľuje Jiří Vacek, riaditeľ CEEC Research. Najväčší nárast je najmä v segmente inžinierskeho staviteľstva, kde tento trend potvrdzuje až tretina firiem. „Výber dodávateľov projektových prác podľa jediného kritéria – ceny, považujem za chybný a nebezpečný. Logickým výsledkom je, že napriek všetkým výdobytkom techniky projektant venuje vlastnej tvorivej práci menej času a výsledkom je skrytá, na prvý pohľad ťažko odhaliteľná, nižšia kvalita projektových dokumentácií všetkých stupňov. Smutné je, že aj kvalitní projektanti sú donútení prijať tieto pravidlá hry,“ komentuje Pavol Kováčik.
Projektová dokumentácia je podľa niektorých firiem dokonca najslabším článkom reťazca v procese výstavby. „Osvietený investor, ktorý si nechá vypracovať kvalitný realizačný projekt, zaplatí zaň primeranú cenu a trvá aj na zodpovednosti projektanta za projektové nedostatky, je ilúzia zhotoviteľských firiem. Zhotoviteľ v priebehu realizácie nahrádza funkciu projektanta a autorského dozoru vrátane ich zodpovednosti bezplatne. Túto situáciu časť zhotoviteľských firiem zneužíva vo vlastný prospech a to má negatívny vplyv na kvalitu,“ popisuje Ján Melúch, výkonný riaditeľ stavebnej spoločnosti TSS Pittel+Brausewetter. „Objednaním nízkonákladovej projekčnej činnosti si súčasne objednávame aj záchranný balíček z eurovalu,“ uzatvára Petr Mičunek, marketingový a obchodný riaditeľ, OHL Pozemné stavby Slovensko.
Zdroj: CEEC Research, Foto: Dreamstime.com