Keď som prvý krát napísal email Chrisovi Baileymu, ktorý píše populárny blog o produktivite Produktívny život, aby som si s ním dohodol interview, prišla mi naspäť automatická odpoveď, ktorá znela, "Mám rozbehnutých pár významných projektov, takže si e-maily kontrolujem raz denne, o tretej popoludní."
Bol to prvý znak toho, že mám do činenia s profesionálom v oblasti produktivity.
Ilustračné foto: Pixabay.com
26 - ročný rodák z Ottawy vyštudoval vysokú školu napriek dvom ponukám na prácu na plný úväzok, ktoré odmietol, aby sa vrhol do výskumu na tému, ktorou bol posadnutý už v mladom veku: urobiť prácu lepšou, plnohodnotnejšou a zábavnejšou. Za experiment na testovanie starých a nových teórií o produktivite zvolil sledovanie 296 TED rozhovorov za týždeň, a žil v ústraní 10 dní. Svoje vlastné pokusy a poznatky, ktoré sa z videozáznamov naučil, zapísal do novej knihy pod názvom Projekt produktivita.
"Produktivita môže byť nudná, ale môže byť aj desivá," hovorí Bailey. "Nemusí však byť ani jedno, ani druhé. Je to proces pochopenia svojich obmedzení." Tu sú niektoré chyby, ktorých sa môžete dopustiť a nevyťažiť čo najviac z vášho pracovného dňa:
1. Spoliehate sa na rýchle zlepšenie produktivty
„Rovnako ako pri očisťujúcich šťavách na chudnutie Jumpstart, sa človek pomocou novej produktívnej činnosti alebo nových manažérskych aplikácií cíti dobre len chvíľu, než si uvedomí, že jednoducho nie sú udržateľné, alebo dokonca nie sú ani také zábavné.“ Bailey to zistil z prvej ruky vrámci svojho výskumu, počas ktorého strávil niekoľko dní ako ranné vtáča (pozn. red. opakom sú sovy, ľudia, ktorí pracujú v noci).
"Ľudia si idealizujú, že sa prebudia ráno o niečo skôr a stihnú urobiť každodenné šialené množstvo práce," hovorí Bailey. Ale vo Vašom prípade to tak fungovať nemusí. Zistil, že keď sa zobudil skôr, stihol vlastne urobiť menej, než keď zameral všetko svoje večerné úsilie na prácu. Vo svojej knihe zdôrazňuje, že je dôležité, aby ste zistili, ako funguje Váš hlavný biologický čas, t.j. kedy máte počas dňa najviac energie, čo bolo pre Baileyho medzi 18hod a 20hod. Práve v tomto čase pracoval produktívnejšie a nie vtedy, keď vstal skôr.
A ak máte smartphone preplnený aplikáciami na produktivitu, ale nevidíte žiadne zmeny, vyberte si len jednu alebo dve aplikácie, ktoré budete v kancelárii skutočne používať. Sám Bailey navrhuje aplikáciu SimpleNote - jednoduché rozhranie, kde si zaznamenáva svoje nové myšlienky a úlohy. "Rozdeľte si úlohy na dve časti, na to, čo ste dosiahli a čo ešte len chcete dosiahnuť," radí Bailey.
2. Čítate príliš veľa o produktivite
Ak čítate tento článok, znamená to, že ste pripravení začať so zmenami vo svojom pracovnom živote. Ale ak je toto 20. článok o produktivite, ktorý dnes čítate, je čas zastaviť sa a prehodnotiť svoje priority. V knihe Projekt produktiva Bailey varuje, aby ste sa príliš nezamerali na to, aby ste urobili prácu lepšie, ale na to, aby ste vykonali prácu samotnú. Navrhuje, aby ste na to mysleli z ekonomického hľadiska, ako napr.: "Koľko času získam štúdiom článkov, kníh a podobne v porovnaní s tým, koľko času do toho investujem?" (o klasickej metóde time manažmentu GTD čítajte na Kancelarie.sk)
Okrem toho, že je časovo náročné hľadať rôzne taktiky a triky, všetko sa zvyčajne komplikuje a potom máte pocit, že produktivita je príliš zložitá, takže je menej pravdepodobné, že sa budete držať toho, čo sa naučíte. Ako Bailey hovorí: "Zložité systémy Vám sťažujú skutočnú prácu, ktorú vykonávate."
3. Snažíte sa pracovať dlhšie, rýchlejšie a usilovnejšie
Pri jednom zo svojich experimentov, Bailey striedavo pracoval 90 hodín týždenne a 20 hodín týždenne. Výsledok? Keď pracoval 70 a viac hodín, cítil sa ešte zaneprázdnenejší a produktívnejší, ale dosiahol len o niečo viac, než počas krátkych pracovných týždňov.
Tvrdí, že rozdiel nebol v počte odpracovaných hodín alebo vo vynaloženom úsilí. Bola to najmä pozornosť a energia. A áno, znamená to, že vám každý deň zaberie niekoľko minút, než si zapíšete všetky svoje úlohy a uprednostníte to, čo skutočne chcete v ten deň urobiť (a ako dlho vám to bude trvať). "To je všetko, čo podľa môjho názoru produktivita je, a nie to, ako ste zaneprázdnení, nie to, ako usilovne budete pracovať," hovorí Bailey. "Je to o tom, ako to máte premyslené, nie o tom, koľko toho chcete urobiť.
4. Neurobíte si čas na to, aby ste spoznali sami seba (alebo vašich zamestnancov)
Bailey zameral Projekt produktivita na jeden základný princíp: poznať sám seba. Navrhuje časový limit na výzvu, počas ktorého budete sledovať hladinu svojej energie a všetko, čo dosiahnete za týždeň alebo dva. Potom sa pozrite sa na dáta, aby ste zistili, v ktorých denných hodinách vykonávate svoju prácu najlepšie. Ak vás napadajú najlepšie nápady po obede, nepoužívajte tento čas na kontrolu e - mailov alebo čítanie najnovších správ (o tom, ako sa sústrediť na prácu čítajte na Kancelarie.sk)
"Je to zábavný spôsob ako spoznať svoj denný rytmus a dozvedieť sa, ako získať viac energie počas dňa a ako sa viac sústrediť, " tvrdí Bailey. "Nie je to sranda, ak sa snažíte urobiť viac, viac a ešte viac, rýchlejšie, rýchlejšie a ešte rýchlejšie . Mali by ste sa zastaviť a pracovať na tých podstatných veciach s rozvahou a odhodlaním.
Manažéri, toto platí aj pre vás. Ak chcete vyťažiť z vašich zamestnancov to najlepšie, hovorte s nimi o tom, kedy cítia, že majú najviac energie a tvorivého ducha - a potom im navrhnite flexibilnú pracovnú dobu. "Ak máte zamestnancov, ktorí sú väčšinou plní energie vo večerných hodinách, nebudete schopní dostať z nich čo najviac v priebehu pracovného dňa od deviatej do piatej," hovorí Bailey. "Potom si vo večerných hodinách založia svoju spoločnosť, pretože majú voľno práve vtedy, keď majú najviac energie."
A keď spoznáte sám seba a svoje návyky, hovorí Bailey, nezabudnite sa štedro odmeniť, keď máte dni voľna." Je ľahké byť na seba tvrdý," hovorí Bailey. " Ale do bodky dosiahnuť všetko, čo má v úmysle, dokáže len robot. Ak ste človek, vždy tu bude medzera (gap) medzi tým, čo máte v úmysle urobiť a tým, čo sa vám podarilo dosiahnuť. Tá medzera je určená na preklenutie mostom lepšej produktivity."
autor: P. CLAIRE DODSON
Zdroj: Fastcompany.com