1. Investujte do druhého monitoru.
Takmer všetci skutočne produktívni ľudia, používajú minimálne dva monitory. Výskumom je dokázané, že druhý monitor zvýši Vašu produktivitu o 9 až 52 %. Ušetriť tak môžete až 2,5 hodiny za deň! Čím väčšia pracovná plocha, tým sa za počítačom cítite lepšie, tým menej musíte neustále hľadať, klikať a prepínať medzi aplikáciami a tým viac času a nervov ušetríte. Kvalitný 22 palcový monitor stojí okolo 100 EUR. Garantujem Vám, že to bude jedna z najlepších investícií, ktorú urobíte.
2. Vstaňte od PC zhruba každú hodinu.
Určite poznáte pocit, kedy celý deň sedíte za počítačom, riešite nejaký problém a - nakoniec to vzdáte... Nič kreatívne Vám nenapadlo. Potom si idete dať do kuchynky kávu alebo sa prejsť na čerstvý vzduch a zrazu *BLIK*, nápad prišiel sám od seba… Viete, ono to nie je samé od seba. Ľudský mozog potrebuje externé impulzy, aby mohol vymýšľať nápady. A hlavne... Vaše telo potrebuje oddych!
Hodiny a hodiny presedené za počítačom môžu mať za následok syndróm karpálneho tunelu, poškodenie z opakovaného namáhania (RSI), deep venous thrombosis atď.... Vstaňte preto od počítača minimálne raz za hodinu. Nastavte si do mobilu budík na každú celú hodinu so správou "Daj si pauzu." alebo si stiahnite aplikáciu Restbreak (Windows) respektíve Time Out (Mac). A nie… Nie je to strata času. Prestávky sú pre vysokú produktivitu kľúčové. Ak si budete dávať prestávky každých 45 minút (podobne ako v škole), na konci dňa urobíte oveľa viac, ako keby ste makali 8 hodín v kuse. Schválne to zajtra otestujte.
3. Izolujte sa od okolia.
Potrebujete na svoju prácu kľud? Jasné, že potrebujete, veď kto už len je schopný pracovať, keď ho niekto neustále vyrušuje. Skúste preto tento jednoduchý trik, ktorý ľudia pracujúci v open spacoch používajú už roky. Dajte si do uší sluchátka. Nemusíte počúvať žiadnu hudbu, nemusíte ich mať dokonca zapojené ani do MP3 prehrávača (kľudne stačí kábel pichnutý do vrecka). Sluchátka, hlavne také tie špunty, Vás ideálne izolujú od okolia. Neviem prečo, ale ľudia jednoducho pociťujú väčšiu bariéru, keď majú osloviť niekoho so sluchátkami v ušiach. Fakt to funguje a vy si môžete užívať ničím nerušený pracovný deň.
4. Kúpte lacné stoly a drahé stoličky.
Stoly nie sú vôbec doležité. Jason Calacanis, CEO spoločností Mahalo.com a človek s významným vplyvom v spoločnostiach Weblogs, Inc., Netcape.com a Sequoia Capital hovorí: “My kupujeme nerezové stoly pre reštaurácie po $100 a Areon stoličky za $600. Celková cena za pracovné miesto? $700. Porovnajte to s kúpou drahého dizajnérskeho skleného stola za $1500.”
Stolička je jediná vec na ktorej záleží. Investujte do nej. Sedíte na nej každý deň, niekedy možno 10 až 12 hodín a pokiaľ sa nebude cítiť 100% pohodlne, Vaša produktivita a neskôr aj zdravie pôjde rapídne dole.
5. Nainštalujte si blokátor Facebooku.
Facebook, Topky.sk, Azet, Sme.sk sú nenásytným žrútom času. A prikázať si "Nebudem, tam chodiť" je síce ťažké, ale skutočne sa poslúchnuť je takmer nemožné. Našťastie existujú aplikácie vďaka ktorým silu vôle nepotrebujete. Ak používate Mac, stiahnite si SelfControl. Ak ste na Windowse, odporúčam SelfRestraint. Obe sú zdarma a fungujú tak, že si nastavíte zoznam blokovaných stránok, dobu po ktorú sa chcete sústrediť a kliknete ok. Aplikácie Vám počas tejto doby jednoducho prístup na blokované stránky zablokujú. Nepomôže ani aplikáciu vypnúť. Ani reštartovať počítač. Nič. Proste musíte vydržať…
6. Začnite konečne používať tzv. to-do list.
Áno, to-do list - najväčšie klišé time manažmentu. Ale klíše sú klišé preto, že väčšinou na nich niečo je, väčšinou fungujú. Začnite si konečne písať každý večer zoznam úloh na ďalší deň. Nie ráno, nie počas obeda. Večer predtým. Keď ho budete mať hotový, zakrúžkujte si tri úlohy, ktoré bezpodmienečne musíte dokončiť. Tieto tri veci si potom prepíšte na obyčajný žltý lepiaci papierik a prilepte ho na počítač. Celý deň tak budete vedieť, prečo ste vlastne v práci - čo je Váš cieľ na daný deň. A splníte ich.
7. Plánujte do kalendára všetko, nie iba schôdzky.
Povedzte mi, aký je rozdiel z hľadiska času medzi meetingom a prácou? Žiadny. Ale ak si zahltíte celý deň meetingami, neostane Vám reálny čas na prácu. Vpisujte si do kalendára prácu rovnako, ako by ste si napísali schôdzky. Napríklad "Zajtra od 10:00 do 11:00 príprava prezentácia pre klienta XY.” Takto budete vedieť, že ste vybookovaný a skutočne nemáte čas. A tiež, je oveľa vyššia pravdepodobnosť, že v tom čase prezentáciu skutočne dokončíte a stihnete deadline.
8. Začnite opäť používať telefón.
Uvedomili ste si niekedy, koľko času stratíte tzv. e-mailovým pingpongom? Žiadosť o informácie, čakanie na odpoveď, vyjasnenie niektorých detailov, ďalších 10 otázok, 10 odpovedí, 20 e-mailov... Strata skoro celého dňa. Keby ste človeku od ktorého potrebujete informácie zavolali, dozviete sa všetko potrebné za pár minút.
9. Deadlines si dávajte na pondelok.
Všetci to poznáme… Mnoho z nás pracuje na projekte až vtedy, kedy to skutočne horí. Dávajte si ich preto vždy na pondelok. Celomesačnú prácu tak máte možnosť stihnúť za víkend :)
Domáca úloha... Teraz ste si pravdepodobne prečítali článok a povedali si “Hmm. Zaujímavé.” To je síce super a ako autora ma to veľmi teší, ale ak chcete skutočne zdvihnúť svoju produktivitu je nutné, aby ste išli do konkrétnej akcie. Takže prejdite si článok ešte raz, vyberte si jeden z bodov a okamžite ho implementujte. Ak to urobíte, už zajtra dokončíte viac projektov a užijete si viac voľného času.