Zároveň ale z pragmatických dôvodov zaujíma aj majiteľov, výkonných alebo finančných riaditeľov: či agilné (v origináli "agile") kancelárie môžu pri šikovnom riešenie priestorov znižovať náklady. Čo je v dobe rastúcich prenájmov, prevádzkových aj mzdových nárokov významná hodnota. Potvrdila to najnovšia štúdia pražskej pobočky medzinárodnej poradenskej spoločnosti BNP Paribas Real Estate.
Foto: BNP Paribas RE
Označenie "flexibilný" je pritom veľmi širokým pojmom. Flexibilitu môžeme chápať ako adaptabilitu fyzického kancelárskeho priestoru, ktorý reaguje na meniace sa požiadavky užívateľov. Zároveň ale vyjadruje pružnosť nájomných podmienok, teda možnosť využívať priestory na takú dobu a v takom rozsahu, ktorý klient skutočne aktuálne potrebuje. Vďaka tomu sa v agilných kanceláriách darí znižovať náklady.
"Pri štandardných kancelárií dosahujú celkové prevádzkové náklady na jedného zamestnanca 318 eur, u flexibilných kancelárií je to 265 eur. Oba údaje sú platné pre centrum Prahy. Priemerné pražskej náklady sú nižšie, 222 EUR pri konvenčných pracovných priestorov a 185 EUR mesačne u agilných, vo flexibilných agile kanceláriách možno dosiahnuť úspory až 20 % vďaka efektívnejšiemu usporiadaniu," porovnáva oba formáty Lenka Šindelářová, vedúca oddelenia Research & Consulting v pražskej kancelárii BNP Paribas Real Estate.
Foto: BNP Paribas RE
Stúpa tiež počet firiem (a zďaleka nielen tých novovzniknutých), ktoré ani nehľadajú klasické kancelárie. A rovno mieria do coworkingu. To, že táto platforma má potenciál ďalšieho rozvoja, dokladá štatistika. V Prahe mali v roku 2018 operátori coworking 10 % podiel na nových prenájmoch. Vo Varšave to bolo 15% a v Bruseli dokonca pätina všetkých dealov. "Ani vývoj v tomto roku nenaznačuje ústup. Práve naopak," dopĺňa Lenka Šindelářová.
Podľa medzinárodných štúdií tvorí až 40% všetkých pracovníkov v coworkingových centrách zamestnanci veľkých firiem a korporácií. Coworking tak nie je len pre freelancerov a start-upy. "Corpoworking" okrem riešenia krátkodobých potrieb expanzie a zníženie nákladov tiež ponúka kreatívne prostredie pre zamestnancov, workshopy, eventy a stretávanie s klientmi.
Developeri, vlastníci alebo property manažéri už majú dostatok možností, ako ponúknuť aspoň čiastočne flexibilné kancelárie. Najjednoduchšie je časť priestor prenajať špecializovanému operátorovi. Zároveň sa však môžu inšpirovať niektorým z "Desatora agilných kancelárií".
Agilné kancelárie by mali byť:
- Modulárny: dajú sa preskupiť podľa potrieb užívateľ
- Multi-tasking: musia obsahovať rôzne pracovné priestory (mikroprostredie) pre riešenie rôznych úloh
- Rozdeliteľné: tu stačí priestory predeliť alebo inak oddeliť
- spojený: budova by mala "čítať" (anonymne) svoju prevádzku a pohyb užívateľov - dáta analyzovať a přetavovat do opatrení vychádzajúcich ústrety reálne dopytu a potrebám
- Fluidná: musia umožňovať úplne plynulý pohyb ľudí v priestore a ich stretávaní sa
- Flexibilné v čase: pracovné priestory možno rezervovať na požiadanie, zamestnanci môžu využívať aj takzvané "tretí priestory" a pracovať mimo kancelárie napríklad v coworking centre, kaviarni a pod.
- Otvorené: Pracovné priestory sú otvorené nielen pre zamestnancov a ich klientmi ale tvorí huby, kde sa stretávajú zamestnanci, freelancer a štart-upíše, klienti z korporácií i ľudia navštevujúci najrôznejšie akcie.
- Prístupné: jasná pridaná hodnota (a pre mnohých podmienka) v podobe jednoduchého prístupu k verejnej doprave; stúpa aj senzitivita na parkovanie bicyklov, skútrov alebo elektromobilov
- Cirkulárne: slovo, s ktorým sa budeme stretávať čoraz častejšie; nielen v súvislosti s ekonomikou, ale aj fungovaním budovy či lokality - i nehnuteľnosť má svoj ekosystém
- Reverzibilný: kancelárie nemusia byť zárukou úspechu, priznajme to; je preto dobré myslieť na ľahkú možnosť premeny alebo doplnenie budovy na bývanie, maloobchod, dielne ...
Zdroj: BNP Paribas RE