„Stredná Európa profituje zo susedstva s Nemeckom, ktoré je ťahúňom Európy. Nemecké firmy a to predovšetkým z oblasti automobilizmu k nám výrobu presúvajú už veľa rokov a nemáme žiadne indície o tom, že by tento proces nemal pokračovať. Pozitívne je, že tu zriaďujú vysoko sofistikované prevádzky a stredná Európa už dávno nie je montovňou,“ hovorí Ferdinand Hlobil, vedúci stredoeurópskeho priemyselného tímu Cushman & Wakefield.
Medzi jednotlivými stredoeuropskými krajinami pritom existujú značné rozdiely. V Českej republike firmy požadovali hlavne výrobné priestory, zatiaľ čo v Poľsku a na Slovensku je najväčší záujem o skladové a logistické plochy.
„Väčšina tohto priestoru bola na Slovensku prenajatá zahraničným výrobným spoločnostiam, logistickým a veľkoobchodným firmám. O nové prenájmy mali záujem najmä spoločnosti, ktoré už na slovenskom trhu fungujú. To znamená, že slovenský trh nebol tak zaujímavý, aby prilákal nových investorov. Pozitívnym signálom je, že investori sú s ich slovenskými operáciami úspešní a schopní ich operácie v roku 2013 rozšíri,“ hovorí Martin Baláž, vedúci priemyselného tímu Cushman & Wakefield na Slovensku. „Česká republika je aj naďalej najúspešnejším trhom z hľadiska zaujímavosti pre investorov. Poľsko sa javí ako veľmoc, pokiaľ ide o rast a miestny dopyt,“ dodáva Martin Baláž.
Množstvo prenajatých plôch dosiahlo minulého roku rekordnú úroveň a dá sa očakávať, že záujem firiem o región bude pokračovať. V minulom roku sa v Českej republike, Poľsku, Maďarsku, Slovensku a Rumunsku prenajali takmer 4 milióny m2 moderných priemyselných plôch. Vyplýva to z analýzy, ktorú spracovala poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield
„Investujú tu taktiež firmy z iných častí sveta, ktoré ťažia z vysoko kvalifikovanej pracovnej sily a umiestňujú k nám svoj výskum a vývoj nových produktov. Nespomenúť samozrejme nejde ani skladovacie či logistické operácie, predovšetkým v súvislosti s rozvojom internetových obchodov. Pre ne sú zásadné nízka cena za prenájom nehnuteľností a lacná pracovná sila, ktorá sa regrutuje z krajín ležiacich viac na východ,“ dodáva Hlobil. V roku 2012 sa v strednej Európe prenajalo vyše 2,8 miliónov m2. Doterajší rekord činí 3,2 miliónov m2 prenajatých v roku 2011. Ešte pred desiatimi rokmi sa ročné prenájmy pohybovali okolo 500 tisíc m2.
Nová výstavba
Developeri reagujú na meniace sa požiadavky nájomcov v súvislosti s rozvojom internetových nákupov a taktiež so záujmom o zelené prvky v budovách. Hlavným kritériom však pri výbere naďalej ostáva kvalita lokalít, pracovná sila, infraštruktúra a náklady na prenájom. Nová výstavba dosiahla v minulom roku necelých 690 tisíc metrov štvorcových a drží sa na priemere posledných štyroch rokov. Pre porovnanie- v roku 2012 sa postavilo asi 740 00002. „Trh sa stabilizoval na zhruba 700 000 m2 novej výstavby ročne. Takúto plochu sú nové prichádzajúce firmy schopné absorbovať. Nečakáme, že by sa ročná výstavba vrátila na rekordnú výstavbu z rokov 2007 a 2008, kde dosahovala takmer 2,5 miliónov m2. Trh je momentálne veľmi vyvážený a transparentný, čo je priaznivé pre nájomcov, developerov a investorov,“ hovorí Ferdinand Hlobil.
Prenajatosť a nájomné
Podiel voľných plôch sa posledné tri roky drží na zdravých 10% (priemer za celý región). Pokiaľ nedôjde k zásadným zvratom, môžeme očakávať, že prenajatosť zostane stabilné i v tomto roku. S tým súvisí taktiež výška základného nájomného, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 3,5-3,7 EUR/m2. Závisí na atraktivite jednotlivých lokalít a podielu neprenajatých plôch v danom mieste. Celkovo dnes v strednej Európe existuje 16,5 miliónov m2 moderných priemyselných plôch.
Nové trendy
Stredná Európa disponuje veľkou ekonomickou a kúpnou silou, pre výrobcov a logistov je región stále atraktívnejší. Firmy sa pri vstupe do regiónu stále menej zaoberajú hranicami jednotlivých štátov. Medzi rozhodujúce kritéria v expanzných plánoch patrí skôr kvalita, dostupnosť, cena a lojalita pracovnej sily. Pri logistike je potom hlavným kritériom spádová oblasť a vzdialenosť zákazníkov. Budúcnosť strednej Európy preto leží v úzkej spolupráci. „Spoločný marketing miest ako Wroclaw a Liberec alebo Katowice a Ostrava im môže priniesť väčší efekt, než vzájomná konkurencia. Pre firmy je efektívnejšie dostať informácie o lokalite v jednom balíku, než ich prácne zháňať z rôznych zdrojov. Región, ktorý je pripravený a ide investorom v ústrety, má omnohom väčšiu šancu investíciu získať,“ hovorí Ferdinand Hlobil.
Zdroj a foto: C&W