logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

C&W: Stredoeurópske hotely na vzostupe


Šestnásť hotelov v regióne strednej a východnej Európy zmenilo vlastníka (oproti 8 hotelom v rovnakom období minulého roku). Skupina Cushman & Wakefield Global Hospitality sa ako poradca zúčastnila všetkých transakcií, ktoré využívali služieb nezávislého poradenstva. Z hľadiska obchodov sú vyhliadky hotelového sektora v celej Európe veľmi pozitívne. O investície do tohoto sektoru sa zaujíma široké spektrum investorov z celého sveta alebo vďaka zlepšujúcim sa podmienkam pre obchod a väčšej ochote finančných inštitúcií poskytovať úvery môžu ťažiť z vyššej návratnosti.

 

Všetky ukazovatele výkonu hotelov rastú

Za prvých 6 mesiacov roku 2015 zaznamenali európske hotely v porovnaní s týmto obdobím v roku 2014 značný nárast v kľúčových ukazovateľoch výkonu. Priemerná denná cena za izbu (ADR) sa zvýšila o 8 % na 112 eur, obsadenosť na 68 % (v rovnakom období v roku 2014 to bolo 65 %) a priemerný príjem na dostupnú izbu (RevPar) vzrástol o 11 % na 76 eur.

Foto: Cushman & Wakefield

„K hlavným faktorom rastu v roku 2015 patrí stále silná vlna medzinárodných turistov prichádzajúcich do Európy posilnenej ázijskými turistami. Naviac sa tu prejavuje vplyv silného dolára, ktorý vyvoláva dopyt Američanov a problémy v severnej Afrike, ktoré vedú Európanov k tomu, aby dovolenku trávili na domácom kontinente,“ hovorí Frédéric Le Fichoux, vedúci stredoeurópskeho hotelového tímu Cushman & Wakefield.

Napriek trvajúcej ekonomickej a politickej neistote v Európe sa cestovnému ruchu a hotelom v roku 2014 darilo. Navštívilo ju takmer 600 miliónov cudzincov a bolo zaznamenaných 2,7 mld. prenocovaní, čo predstavuje nový rekord. Pritom sa očakáva, že tieto čísla tento rok ešte porastú. V strednej a východnej Európe z týchto makroekonomických ukazovateľov najviac ťažila Praha, Budapešť, Bratislava a Varšava. Praha ostatné zmienené mestá prekonala, čo sa týka priemernej dennej ceny za izbu (80,30 eur, medziročný rast o 10,4 %) i ukazovateľa RevPar (54,7 eur, medziročný rast o 18 %).

Nová výstavba

Vďaka dvojcifernému rastu, dostupnosti úveru a opätovnému záujmu investorov o tento región je investičná aktivita na vzostupe a tak ako v oblasti investičných produktov, tak i výstavby. Napriek obmedzeným možnostiam výstavby región monitoruje niekoľko medzinárodných hotelových reťazcov a hľadá príležitosti k rozšíreniu svojho portfólia značiek.

Zaznamenali sme nasledujúce rozšírenie hotelov očakávané v ďalších dvoch rokoch:

Nové trendy

Hotelieri sa tohto roku sústredia na spokojnosť hostí a spríjemnenie ich pobytu – ako napríklad nové produkty a služby wellness, zlepšenie ukazovateľa RevPar prostredníctvom priamych rezervácií atď. Majitelia hotelov, ktorí svoje objekty zdokonalia a nasleduje tak vývoj a nové trendy v hotelovom sektore, budú môcť v roku 2015 oslavovať úspech v oblasti rastu a zisku.

Popri ekonomickým vyhliadkam a politickej situácii budú hotelieri čeliť aj iným špecifickým problémom s ohľadom na rozšírenie alternatívnych ubytovacích služieb, ako je Airbnb. „Keďže prevádzkovatelia hotelov sú veľmi citliví na prevádzkové náklady a zároveň sa snažia neustále zvyšovať úroveň pobytu vo svojch zariadeniach, prichádzajú s najrôznejšími technologickými novinkami, ktoré inštalujú do vstupných hál a ďalších verejných priestorov – napríklad možnosť samoobsluhy, použitie mobilného zariadenia pre check-in či bezkontaktný vstup,“ hovorí Frédéric Le Fichoux.

Stále viac návštevníkov sa tiež snaží dodržovať na cestách zdravý životný štýl. Hotely reagujú v podobe rôznych programov, ako napríklad „wellness izby“ spoločnosti MGM Grand či partnerstvo uzavreté medzi spoločnosťami Westin a New Balance, ktoré hosťom poskytne športové vybavenie. Posun smerom k „well-being“ turizmu dáva hotelom možnosť prilákať úplne nové vrstvy klientely.

Vedúce značky na trhu ako Sheraton a Marriott menia klasické vstupné haly na multifunkčné priestory, ktoré môžu zároveň využiť k stretnutiam, samostatnej práci či jedlu.

Riadiaci pracovníci, ktorí budú schopní tieto trendy využiť, získajú v nadchádzajúcom roku významnú výhodu oproti konkurencii. Ak každý nový nápad otestujú, budú môcť lídri v tomto obore presne predpovedať, ktorý z programov bude účinný, kde bude fungovať najlepšie a ako ho prispôsobiť na mieru tak, aby dosiahli maximálnu návratnosť s minimálnym rizikom.

Zdroj: Cushman & Wakefield