V decembri 2016 vyhlásili verejní obstarávatelia, obstarávatelia a subjekty, ktorým bola poskytnutá dotácia celkom 227 verejných obstarávaní v celkovej hodnote 354 miliónov EUR, čo v medziročnom porovnaní predstavuje významný štvorpätinový (81,3 %) pokles počtu a zároveň dvojpätinový (43,7 %) pokles objemu vyhlásených verejných obstarávaní. Najväčšie verejné obstarávanie tohto mesiaca v celkovej hodnote 69,5 milióna EUR vyhlásila Železničná spoločnosť Slovensko, a.s. na nákup osobných vozňov do diaľkovej dopravy.
V roku 2016 bolo vo Vestníku verejného obstarávania zverejnených celkom 4 870 verejných súťaží v celkovej hodnote 4,46 miliardy EUR. Oproti roku 2015 ide z hľadiska počtu vyhlásených verejných obstarávaní o tretinový (33,6 %) pokles a z hľadiska ich objemu dokonca o dvojpätinový (41,7 %) pokles. Jedná sa tiež o rekordné minimum počtu pripravovaných zákaziek aj objemu vyhlásených verejných obstarávaní za posledné štyri roky, teda za sledované obdobie.
Ilustračná grafika: Pixabay.com
„Samotná výstavba dopravnej infraštruktúry v roku 2016 síce pokračovala, ale v projektovej príprave bol výrazný útlm. Na prípravu stavieb modernizácie železničnej infraštruktúry nebola v roku 2016 vyhlásená žiadna súťaž. Je to dôsledok nepriaznivého vývoja po parlamentných voľbách. Na Ministerstve dopravy a výstavby SR, ale aj na ním riadených štátnych organizáciách, akými sú napríklad Železnice Slovenskej republiky, boli viacnásobné personálne zmeny častokrát dočasné. Okrem negatívneho ekonomického dopadu na projektové a inžinierske firmy, ktorým v roku 2016 klesli obraty až o 50 %, oproti roku 2015, to bude mať v nasledujúcich rokoch dôsledky aj v realizácii, pretože nové stavby nebudú včas a kvalitne pripravené,“ popisuje situáciu Ing. Slavomír Podmanický, generálny riaditeľ spoločnosti REMING Consult a.s.
„Pokles v objeme pripravovaných zákaziek je cítiť a celkom iste to bude mať negatívny dopad na budúci vývoj slovenskej ekonomiky,“ doplňuje Mário Červenka, riaditeľ spoločnosti O.M.C Invest. Z vyššie uvedených verejných obstarávaní bola už viac než tretina (36 percent) investormi ukončená a zadaná konkrétnym firmám, čo z celkového objemu predstavuje 23 percent v predpokladanej celkovej hodnote 1,03 miliardy EUR. Reálne však boli tieto zákazky zadané v celkovej hodnote 936 miliónov EUR, teda o 9 percent menej oproti pôvodnej predpokladanej hodnote pri vyhlásení. Viac než desatina (13 percent) z celkového objemu verejných obstarávaní bola neskôr zrušená. Po odčítaní zadaných a zrušených zákaziek zostávajú v procese obstarávania zákazky v celkovej hodnote 2,84 miliardy EUR.
„Prepad v príprave verejných obstarávaní je alarmujúci, menovite v stavebníctve vidíme v tejto oblasti veľký útlm. Verím, že je to iba dôsledok predchádzajúcej nestability a povolebných zmien na Ministerstve dopravy a v roku 2017 sa snáď už situácia zlepší,“ uvádza Miroslav Beka, riaditeľ spoločnosti HOCHTIEF SK.
Ukončených a zadaných verejných obstarávaní konkrétnym firmám bolo v roku 2016 celkom 3 739 v celkovej hodnote 4,01 miliardy EUR, čo v medziročnom porovnaní predstavuje takmer dvojpätinový (38,4 percenta) pokles ich počtu a zároveň šestnásťpercentný (16,5 percenta) pokles ich objemu. Aj v tomto prípade sa jedná o vôbec najnižšie hodnoty za posledné štyri roky, teda za sledované obdobie. Medziročné porovnanie významne ovplyvnila zákazka obstarávateľa ŽSR z júla 2016 (Modernizácia trate Púchov – Žilina) v celkovej hodnote 365 miliónov EUR. Po modelovom odčítaní tejto zákazky dostaneme medziročný pokles hodnoty zadaných zákaziek o 23,9 percenta. Niektoré verejné obstarávania stále prebiehajú, a preto treba očakávať, že v ďalších mesiacoch dôjde ešte k aktualizácii a upresneniu dát.
„Pokles v oblasti zadaných zákaziek bol v roku 2016 veľmi významný a to naviac už po výraznom prepade, ktorý sme zaznamenali v roku 2015. Pokiaľ sa nepodarí situáciu rýchlo zlepšiť, bude to mať výrazne negatívne a dlhodobé dôsledky na niektoré odbory ekonomiky, ktoré sú závislé predovšetkým na verejných zákazkách,“ hovorí Jiří Vacek, riaditeľ spoločnosti CEEC Research s.r.o.
Zdroj: CEEC