Podiel pracujúcich z domu na Slovensku aj v Európe klesá. Novým normálom je hybridný model práce
Počas roka 2021, najviac zasiahnutého pandémiou a lockdownami, podiel pracujúcich z domu (občas alebo pravidelne) dosiahol na Slovensku úroveň 15,0 %. V prípade celej EÚ išlo o podiel na úrovni 24,0 %. Podľa údajov Eurostatu išlo o strop a podiel pracujúcich v režime home office v ďalších rokoch 2022 a 2023 klesal naprieč celou EÚ. Na Slovensku sa počet pracujúcich z domu znížil v roku 2023 na 12,7 %, v EÚ na 22,2 %.
Výlučne práca z domu prináša z dlhodobého hľadiska podľa odborníkov viac problémov ako benefitov. Aj preto sa novým „normálom“ stal mix práce z domu a v kancelárii. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3:2.
Takmer 80 % Európanov pracuje viac z kancelárie ako z domu
Rozdelením práce v kancelárii a z domu sa zaoberal Globálny prieskum CBRE uskutočnený v roku 2022. Podľa jeho výsledkov 79 % Európanov pracuje viac z kancelárie ako z domu. Z toho výlučne práca v kancelárii sa týka 38,0 % Európanov. Hybridný model práce, kedy zamestnanec na pracovisku trávi minimálne 3 dni do týždňa, bol realitou u 41 % opýtaných. Naopak, 17,2 % respondentov trávi väčšiu časť týždňa formou home office, nakoľko kanceláriu navštevujú maximálne dva dni v týždni. Výlučne prácu z domu uviedlo v prieskume iba 3,8 % opýtaných Európanov.
Medzi najväčšie výhody práce v kancelárii patrí kontakt s kolegami a rýchlejšie riešenie problémov
Aktuálny prieskum spoločnosti Ipsos prináša odpovede na otázky týkajúce sa faktorov, ktoré považujú zamestnanci za rozhodujúce a motivujúce pre prácu v kancelárii. Spoločnosť Ipsos, ktorá poskytuje komplexné služby v oblasti prieskumu trhu a verejnej mienky vrátane konzultačnej činnosti, realizovala prieskum na reprezentatívnej vzorke 1 026 respondentov a respondentiek starších ako 18 rokov v dňoch 6.9. až 10.9.2024 pomocou on-line zberu dát. Nižšie uvedené výsledky prieskumu sa týkajú tých opýtaných, ktorí majú zamestnanie, v ktorom sa bežne pracuje v kancelárii. Ide o podiel 35,9 % zo všetkých respondentov.
Medzi najvýraznejšie vnímané benefity chodenia do kancelárií patria osobný kontakt s kolegami (s podielom 39,5 %) a možnosť rýchlejšieho riešenia problémov (s podielom 25,1 %). Tieto dva faktory dominovali najmä vo vekovej kategórii 45 – 65 rokov. Budovanie vzťahov a prepájanie s inými ľuďmi je výhodou pre 22,0 % zamestnancov, pravidelná pracovná rutina pre 20,3 %. Takmer pätina (19,9 %) opýtaných označila ako výhodu možnosť lepšieho sústredenia sa a vyššej produktivity. Generácia Z, teda mladí vo veku 18 – 24 rokov, považujú vo vyššej miere za benefit zníženie pocitu izolácie.
Prieskum Ipsos sa venoval aj faktorom, ktoré by motivovali zamestnancov chodiť do kancelárie častejšie, alebo vďaka ktorým by sa v nich cítili lepšie. Pre 30,8 % opýtaných by boli motiváciou vyššie odmeny a benefity za dochádzku do officu. Flexibilnú pracovnú dobu by uvítalo 28,4 % respondentov, možnosť pracovať niekoľko dní z domu v týždni 22,9 %. Príjemnejšia a priateľskejšia atmosféra chýba 16,7 %, modernizáciu technológie a vybavenia by si prialo 15,0 % opýtaných.
Kvalitní správcovia budov sa zaujímajú o potreby nájomcov a ich zamestnancov
Jedným z lídrov na lokálnom realitnom trhu je spoločnosť WOOD Real Estate, ktorá v Bratislave spravuje administratívne budovy s výmerou väčšou takmer 145 tisíc štvorcových metrov. „Pre kvalitnú správu office budov je nevyhnutné byť v kontakte s nájomcami a aktívne sa zaujímať o požiadavky firiem a ich zamestnancov. Osobne alebo formou dotazníkov pravidelne monitorujeme ich potreby, následne ich vyhodnocujeme a postupne realizujeme,“ povedal Martin Šmigura, Local Partner WOOD & Company.
Prehľad niektorých opatrení a aktivít v administratívnych budovách spravovaných spoločnosťou WOOD Real Estate, ktoré zlepšujú každodenný život nájomcov:
- Redizajn alebo rekonštrukcia spoločných priestorov – lobby, výťahy, recepcie a vnútrobloky
- Spoločnosť dbá o to, aby spoločné priestory v budovách poskytovali vytvorenie miesta pre príležitostné alebo pracovné stretnutia.
- Zvýšenie počtu parkovacích miest v reakcii na trend zdieľania parkovacích miest – prostredníctvom aplikácií.
- Nové zelené riešenia. Vytvorenie podmienok pre pohodlné využívanie riešení zdieľanej mobility, t.j. vyhradené miesta pre parkovanie zdieľaných bicyklov či kolobežiek, nabíjanie e-bikov a kolobežiek podľa požiadaviek nájomcov. V prípade odpadu rozšírenie možnosti triedenia papiera, plastov či kuchynského (potravinového) odpadu.
- Skvalitnenie gastro služieb. Organizovanie gastro zážitkov vo forme street-food a ice cream days pred budovami.
- Organizovanie športových aktivít a podujatí, napr. dni zdravia, cvičenia jógy či očné vyšetrenia (screening zraku).
- Spoločenský život je v office budovách dôležitý. Organizovanie podujatí, ktoré podporujú komunitu, zážitky a spoločenské interakcie. Veľmi úspešným je napr. Letné kino pred jednou z kancelárskych budov, usporiadané v spolupráci s mestskou časťou Nové Mesto (BA). Naplánované sú ale aj výstavy obrazov, tradičné vianočné punče a novinkou budú aj swapy s oblečením.
- Spolupráca na charitatívnych projektoch ako sú napr. zbierky školských potrieb, športových potrieb či vianočná zbierka pre deti zo sociálne slabších rodín, darovanie krvi, ako aj darovanie kancelárskeho nábytku, kuchyniek a sanitárneho vybavenia pre neziskové organizácie a združenia.
Home offcie vo väčšej miere, resp. hybridný model práce upriamili ešte viac pozornosť na benefity, ktoré ponúka práca v kancelárii v porovnaní s obdobím, kedy sa výlučne pracovalo iba z kancelárie a práca z domu bola iba raritou. Práca na diaľku je po vrchole z roku 2021 na ústupe a očakávame, že ani v nasledujúcich rokoch nepríde k jej rastu, skôr k stagnácii.
Kľúčovými benefitmi chodenia do „officu“, čo potvrdzuje aj prieskum Ipsos, sú a budú osobné kontakty s kolegami, rýchlejšie riešenie problémov či budovanie vzťahov. Zamestnanci sa však zároveň neplánujú vzdať ani určitej flexibility, ktorú im ponúka práve pár dní práce z domu do týždňa alebo do mesiaca. Kvalita správcov administratívnych budov sa tak bude hodnotiť aj v závislosti od toho, ako pružne budú reagovať na potreby a požiadavky nájomcov a ich zamestnancov.
Zdroj: WOOD & Company