logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Čo vlastne robí manažér šťastia?


Ohľadom novej pracovnej pozície CHM (Chief Happiness Manager) – Manažéra šťastia vznikol dosť veľký zmätok. Zatiaľ čo niektorí ju opisujú ako pracovnú pozíciu pre zamestnancov s dosiahnutým vzdelaním bakalár, iní s pomocou Manažéra šťastia budujú úspešné firmy.

 

Musím sa priznať, že hlbšie preskúmanie tejto témy nebolo také jednoduché, ako som očakávala. S týmto titulom sa spája veľa pozícií. Niektoré z nich zahŕňajú špecifické povinnosti týkajúce sa šťastia zamestnancov, zatiaľ čo ostatné predstavujú len zoznam vylepšení.

 

Je to skutočne nová pozícia?

Manažér šťastia je v podstate Personálny manažér s osobitnou kvalifikáciou: verí, že šťastní zamestnanci sú lepší zamestnanci. Angažovanie zamestnancov, ich motivácia a zvyšovanie ich úrovne výkonnosti sú v kompetencii Oddelenia ľudských zdrojov (HR). Aj keď je to najčastejší zoznam úloh, ktorý sa používa na opísanie pozície Manažéra šťastia, existuje veľa oblastí v ľudských zdrojoch, v ktorých je šťastie dôležité.

Každá činnosť voči osobe, ktorá sa týka jej vzťahu k firme, t.j. všetky procesy HR, môže byť nanovo definovaná, aby sa vytvorilo pracovisko na báze šťastia. Nábor nových zamestnancov a ich zaškolenia, plánovanie kariéry, kontrola výkonnosti, nástup na novú pozíciu, angažovanosť a uznanie, odchod zo zamestnania a dôchodok sú všetky oblasti, ktoré môžu ťažiť z benefitu prístupu zameraného na šťastie zamestnancov.

Pocit šťastia u zamestnancov zabezpečíme pomocou BHAG (veľkého odvážneho cieľa, viz. Jim Collins). Ako HR manažér sa môžete usilovať o to, aby ste dosiahli uplatnenie sérií hodnôt alebo zásad pri každej interakcii so zamestnancom - budúcim, súčasným alebo bývalým.

Manažér šťastia

Ilustračné foto: Pixabay.com

1.    Správajte sa ku každému človeku ako k človeku, na ktorom vám záleží

Znie to síce ako samozrejmosť, ale zlé zaobchádzanie je jedným z hlavných spúšťačov zmien v správaní. Zamestnanci si zaslúžia, aby sa s nimi z hľadiska rešpektu, slovnej zásoby, činov a sľubov zaobchádzalo rovnako ako so zákazníkmi. Zamestnávateľ nemá právo zaobchádzať so svojimi zamestnancami ako s jednou veľkou entitou alebo ako s menejcennými zdrojmi,  ktoré nevykonali štandardnú prácu.

Nina Ramsey poukazuje na to, že celkovo len 44% zamestnancov tvrdí, že  cítia, že si ich zamestnávateľ cení. Rešpekt je dôležitou súčasťou zdravého pracovného vzťahu.

2.    Zabezpečte im základné potreby

Ak nie sú, podľa Maslowovho princípu, pokryté základné potreby zamestnanca, nemá význam ponúkať mu rohovú kanceláriu s výhľadom. Predtým, než sa rozhodnete zaviesť princíp šťastia, odmeňte ich prácu platom načas a vyhnite sa zbytočnej administratíve.

3.    Dajte im možnosť vyjadriť sa

Tie jedinečné osobnosti, ktoré pracujú pre vašu spoločnosť musia byť vypočuté. Na to však potrebujú vhodné spôsoby, usmernenia a postupy, ktoré im zabezpečia odpovede na ich potreby a nové nápady.

Či už ide o presmerovaný telefonický hovor alebo e-mail po pracovnom pohovore alebo o spätnú väzbu na ich činnosť, potrebujú vedieť, že si ich niekto vypočuje.

4.    Uistite sa, že hodnoty vašej spoločnosti sú evidentné

Takmer každý článok alebo správa o angažovanosti zamestnancov vás presviedča o tom, aké sú hodnoty dôležité. Hodnoty sú základy, na ktorých je vaša spoločnosť postavená. Spájajú váš vonkajší imidž (vašu značku) s vašim vnútorným (s vašou firemnou kultúrou). Kedykoľvek musíte urobiť nejaké rozhodnutie, vyriešiť konflikt alebo máte potrebu inovovať, vašou východiskovou hodnotou by mali byť základné hodnoty spoločnosti.

Nestačí ich mať napísané na kúsku papiera. Hodnoty spoločnosti musíte neustále vyzdvihovať a povzbudzovať zamestnancov v činnostiach potvrdzujúcich tieto hodnoty a ich potrebu riadiť sa nimi. Na to, aby sa to stalo, je potrebné prijať zamestnancov v súlade s týmito hodnotami, ohodnotiť ich a následne ich odmeniť. Stiahnite si náš bezplatný vzor osobného rozvoja pre zamestnancov a použite ho pri pracovnom pohovore založenom na hodnotách firmy.

5.    Ponúknite im slobodu

Pozrite sa na to z pohľadu Laszla Bocka, viceprezidenta ľudských zdrojov v Google: “Ak dáte ľuďom slobodu, ohromia vás.” (Zdroj)

Dajte im slobodu zorganizovať si svoj pracovný čas a produktivitu, slobodu prispôsobiť si svoj pracovný priestor a slobodu zrealizovať svoje vlastné nápady. Ak sa potrebujete dať inšpirovať, Shelley Prevost má 5 spôsobov, ako vytvoriť väčšiu autonómiu v práci, ktoré môžete vyskúšať.

6.    Podporujte rast

Niekedy ľudia potrebujú, aby niekto veril v ich ďalší profesijný rast. Ako HR Manager môžete byť touto osobou v ktoromkoľvek štádiu ich pracovnej skúsenosti tak, že ich povzbudíte, aby naďalej pracovali na svojich silných stránkach a využili viac príležitostí.

Vytvorte a podporujte príležitosti na rast zamestnancov a prejaví sa v nich talent, ktorý ste videli pri ich prijímaní do zamestnania. Samozrejme, ak si ich chcete udržať.

7.    Podporujte príjemné pracovné prostredie

Zámerne som nepoužil slovo zábavné, pretože má tendenciu zavádzať ľudí, aby verili, že ide o príležitosť zahrať si stolný tenis alebo užiť si nekonečné prestávky. Namiesto toho hovorím o radosti z kvalitného rozhovoru s kolegom alebo z príjemného pocitu učenia sa niečoho nového. Samozrejme, že príležitostná hry na šípky vám môže pomôcť dať sa znovu dokopy.

Iste, je dôležité, aby sa ľudia z času na čas uvoľnili, a neznamená to, že nie sú produktívni. Vraciame sa tak k predchádzajúcemu bodu – dajte im slobodu a dôverujte im, že ju použijú múdro.

 8.    Podporte efektívnu tímovú prácu

To, ako funguje tím, je jasný ukazovateľ toho, ako funguje celá spoločnosť.  Aj keď ste najali tých najlepších ľudí potrebujete, aby dokázali spolupracovať a dosiahli vynikajúce pracovné výsledky. Veľmi málo ľudí prirodzene inklinuje k tomu, aby v tíme vydali zo seba to najlepšie.

Toto je situácia, v ktorej by mal HR manažér vystúpiť a ponúknuť prípravu, teambuldingové stretnutia a neustálu podporu zamestnancov. Vyskúšajte kartovú hru pre tímy Šťastie pri práci – hra pozostáva z viac než 50 bežných pracovných situácií a viac než 100 vedecky podložených riešení. Každý scenár označuje a ponúka kontext na konkrétnu situáciu na pracovisku spolu so stručným odôvodnením, prečo je to v práci problém. Tieto karty poskytujú množstvo jedinečných praktických príležitostí, ktoré spĺňajú požiadavky a pracovné štýly rôznych tímov.

Šťastie – tajná prísada

Šťastie na pracovisku sa stalo reálnou a opodstatnenou obavou pre zamestnancov aj manažérov. Odmietnutie tejto myšlienky bez jej ďalšej analýzy a hlbšieho preskúmania nie je múdre. Nedávno sme o tejto myšlienke diskutovali v článku Šťastie zamestnanca ako obchodná stratégia.

Pre Manažéra šťastia je šťastie tajná zložka, ktorú si môžete pridať do plánovania. Sledovaním a analýzou úrovní šťastia vo vašej organizácii  budete môcť presne predvídať a riadiť angažovanosť zamestnancov a udržateľnosť zamestnancov.

Autor: redakcia, Pôvodný autor: Paula Clapon, Zdroj: Gethppy.com