logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Colliers: Ktoré krajiny sú "kráľmi ciest“?


Sektor výrobcov automobilov a dodávateľov automobilových komponentov je veľmi dôležitý segment priemyslu v strednej a východnej Európe a neustále rastie. Export z tohto sektoru sa pohyboval na úrovni od 4,7 % celkových exportov v Bulharsku v roku 2015 až do 28,0 % v Maďarsku a 34,6 % na Slovensku. V rozpätí rokov 2010 až 2015 pritom export v tomto odvetví rástol regionálne váženou ročnou mierou 7,4%. Dopad umiestnenia výrobných závodov na ľudské zdroje, ekonomiku aj logistiku zisťuje prieskum Colliers International.

Hlavné zistenia správy zahŕňajú:

Závislosť od exportu má vplyv na prírastok nových plôch

Pri exportnej sile automobilového sektora v regióne stredo- a východoeurópskej šestky (SVE-6) v hodnote 134 miliárd eur za rok 2015 sa domnievame, že mieru rastu plôch pre automobilový priemysel v regióne pravdepodobne udržia aj mierne reinvestície a expanzia kapitálových výdavkov, a to na odhadovanej úrovni 0,8 mil. m2 v roku 2018. Tieto investície sú podnietené konkurenčnými výhodami SVE-6, ktoré naďalej zostávajú zjavné.

Výber lokalít prevádzok smeruje na východ

Podmienky pre umiestnenie nových prevádzok automobilových dodávateľov zostávajú nezmenené vo väčšine regiónu. Cena za prácu je veľmi nízka a dostupnosť oveľa vyššia, čím východnejšie smerujeme. Z nášho celkového vyhodnotenia prieskumu vyplýva, že pre nového dodávateľa automobilov sú v regióne najatraktívnejšie Bulharsko a Česká republika, hoci žiadna z krajín SVE-6 nedosahuje v tomto smere zlé výsledky.

Elektrické vozidlá – spôsobia skrat?

V krajinách SVE-6 existuje vysoký dopyt po výrobe spaľovacích motorov a ich komponentov. Táto závislosť, najkritickejšia v Maďarsku a na Slovensku, bude pravdepodobne vyžadovať hľadanie riešenia v strednodobom časovom horizonte. Vo svetovom meradle sa výrobcovia posunú k výrobe elektrických automobilov. Pravdepodobne vzniknú aj príležitosti pre iných dodávateľov, čo dokazujú nedávne investície, akou je napríklad továreň Samsung SDI na výrobu batérií do elektromobilov v Maďarsku.

Brusenie automotive

Ilustračné foto: Pixabay.com

Kľúčové hnacie prvky pre umiestnenie prevádzok:

Cena pracovnej sily a jej dostupnosť: Cena pracovnej sily je hlavnou konkurenčnou výhodou v strednej a východnej Európe. Podľa našich odborníkov sú vzdelanie a úroveň zručností pracovníkov pri určovaní umiestnenia autovýroby veľmi dôležité na Slovensku a v Maďarsku a dôležité v Bulharsku.

Rast miezd sa zrýchľuje (v priemyselnom sektore v regióne v priemere medzi 7,9 % až 14,1 % v 2. štvrťroku 2017). Domnievame sa, že tento faktor pretrvá minimálne do roku 2018. Trhy práce sú napäté. Z dostupných informácií je zrejmé, že úroveň nezamestnanosti vo všetkých krajinách SVE-6 je historicky nízka (a v Českej republike podľa Eurostatu hodnotovo najnižšia v EÚ na úrovni 2,9 %). Nedostatok pracovnej sily obmedzuje rozširovanie výroby.

Mark Robinson, vedúci prieskumu pre región strednej a východnej Európy v Colliers International vysvetľuje: „Dnes sa problémom stáva skôr dostupnosť, ako cena práce. Tento problém sa dá čiastočne vyriešiť vzdelávaním a odbornou prípravou pracovníkov, čo sa čiastočne rieši v jednotlivých regiónoch. Ako sme uviedli v našej správe „Bumerang pracovnej sily“ z júla 2017 čiastočne sa tiež rieši návratom časti zo siedmich miliónov zamestnancov s občianstvom niektorej z krajín SVE-6, ktorí v súčasnosti žijú v západnej Európe."

Napojenie infraštruktúry a daňové sadzby: Vzdialenosť dodávateľov prvej úrovne a kľúčových regionálnych výrobcov je vcelku podobná, pričom väčšina kľúčových montážnych závodov sa nachádza prevažne v západnej časti SVE-6. Čím je vzdialenosť medzi nimi väčšia, tým vyššie sú náklady na dopravu a časovanie dodávky.

Nízka miera individuálneho zdanenia by mala pomôcť udržať pracovníkov v regióne. Nízke sadzby dane z príjmov právnických osôb sú charakteristickým znakom regiónu SVE. Maďarsko má najnižšiu hlavnú sadzbu dane z príjmov právnických osôb na úrovni len 9 %, pričom v Bulharsku je len o 1 % vyššia. Relatívny nedostatok významných rozpočtových deficitov v strednej a východnej Európe znamená, že tieto nízke daňové sadzby pravdepodobne v regióne pretrvajú.

Stabilita a náročnosť podnikania: Krajiny SVE-6 podliehajú, ako členské štáty EÚ, právnemu rámcu, ktorý umožňuje úspešné podnikanie. Náročnosť podnikania sa v regióne celkovo zjednodušila. Vo svetovom meradle je najvyššie Poľsko na 24. mieste (z 54. pred 11 rokmi). Medzi krajinami SVE-6 sa najnižšie umiestnilo Maďarsko. So svojou 41. priečkou má však stále slušný náskok pred niekoľkými krajinami EÚ.

Stabilita meny je tiež významným plánovacím faktorom. V tomto ohľade sú najstabilnejšie Slovensko s eurom a Bulharsko s výmenným kurzom euro-lev.

Zdroj: Colliers International Group