logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Coworking vs. Home office


Nedávno som sa zúčastnil akcie, ktoré niesla názov Jelly Meeting. Konal sa priestoroch Klubu umelcov, ktorý sa nachádza nad známym a najmä v lete vyhľadávaným pohostinstvom Umelka. Prepojenie histórie a súčasnosti, súčasných technológií, inšpirovali k tvorbe článku o tejto alternatíve klasických kancelárií, už na tvári miesta.

Uvoľnite sa, prosím

Jelly Meeting  je neformálna akcia organizovaná spoločnosťou Connect, v neformálnom oblečení, kde všetci spoločne pracujú v neformálnych priestoroch, napríklad v kaviarni. Ak sa chcete čosi dozvedieť, je tu prednáška zaujímavého spíkra, ak sa chcete zoznámiť  biznis speedating. Ak chcete pracovať, tak rýchle wi-fi pripojenie. Navyše malé občerstvenie od organizátorov. Jelly Meeting a coworking sú aktivity (nielen) pre tých, ktorí pracujú z domu (Home Office), či sú na voľnej nohe. Coworkig využívajú aj podnikatelia, právnici, obchodníci, advokáti, grafici,  programátori a vôbec experti na IKT. Coworking je alternatívou pre tých, ktorí by chceli pracovať po boku ďalších tvorivých ľudí v príjemnom prostredí. Vymeniť izoláciou v byte či kancelárii za iné, kreatívne prostredie plné ľudí. Aspoň na jeden deň. Jelly Meeting potom akousi náhradou za klasické odborné konferencie, kde musíte mať vypnutý telefón a v podstate vnímať jednosmerné prezentácie spíkrov.

Jelly Meeting Connect

História a súčasnosť

Kedysi Jelly Meetingy začínali u niekoho doma, dnes sú väčšinou v kaviarňach alebo prenajatých podnikoch. Prinesiete si so sebou svoj laptop, pripojíte sa a obklopení podobne zmýšľajúcimi osobami pracujete. Vlastne máte spoločné už to, že môžete ľubovoľný čas venovať posedeniu a práci v kaviarni.  

Podľa prieskumu Cisco, ktorého sa zúčastnilo viac ako 600 IT spoločností, využívanie vlastných zariadení na prácu (BYOD - z angl. Bring Your Own Device – prines si svoje zariadenie) umožňuje zamestnancom až 95% firiem. Až 76% top manažérov z oblasti IT charakterizovalo BYOD ako do istej miery alebo extrémne pozitívny trend pre ich spoločnosť. Priniesť si vlastný notebook, ultrabook či tablet do dočasne prenajatých priestorov, na Jelly Meeting, či do kaviarne, podať plnohodnotný výkon, to je vrchol ľadovca výhod mobility.

Coworking, to sú vlastne zdieľané kancelárske miesta na prenájom, alebo čiastočný prenájom, kde sa stretávajú rôzni ľudia, z rôznych firiem, v rôznom čase a na nerovnako dlhé obdobie. Kancelárie sú pritom plnohodnotné (v rôznych štandardoch), majú príslušné technické zázemie, napríklad wi-fi, kopírka a tlačiareň, poštová adresa (P.O.Box), telefónna linka či facility manažment. Počet miest na prenájom je zväčša voliteľný, coworkingové centrá pritom majú k dispozícii aj kuchynku, zasadačku či kaviareň. Situované sú väčšinou v centre miest s dobrou dostupnosťou k rôznym inštitúciám ako banky, pošty, či úrady. Mesačný nájom za jedno miesto začína približne na 60-tich eurách až do výšky 300 eur, v závislosti od vybavenia a služieb.

Coworking & Home office

Vraj až 78% mentálne pracujúcich v USA používa na prácu mobilné zariadenie a 65% potrebuje pre svoju prácu mobilné pripojenie. Do roku 2014 bude každý  pracovník využívať v priemere 3,3 pripojených zariadení. Tvrdí to spomínaný prieskum Cisco. Čo to znamená pre kancelárie a prácu súčasnosti? Jednak je to nekompromisná požiadavka na vysokorýchlostnú konektivitu, a jednak vysoká mobilita pracovníkov, ktorí so svojimi zariadeniami môžu pracovať v podstate kdekoľvek. Ak by som mal parafrázovať názov článku, tak coworking a práca z domu nie sú v protiklady. Práve naopak, dopĺňajú sa a dovolím si tvrdiť, že taký Jelly Meeting inšpiruje aj kreatívcov z klasických kancelárií.

Zdroj a foto: Flyandworkoffice.eu, Connect Coworking, Kancelária, COWORK, Coworking-bratislava.sk, cofficeclub.sk

Autor článku: Juraj Púchlo, Kancelarie.sk