logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

CSR a flexibilné pracovné úväzky


Podľa prieskumu firmy Office Team vo Veľkej Británii až 84% personálnych manažérov implementovalo aspoň jeden nástroj na zlepšenie pracovného prostredia, pričom flexibilné pracovné úväzky boli na prvých miestach. Veľa riaditeľov si uvedomuje, že čoraz viac ľudí zaujíma nielen finančné ohodnotenie, ale  aj nefinančné aspekty a spoločenská zodpovednosť.

Trend flexipráce razia veľké firmy

Veľké spoločnosti vo svete aj na Slovensku vedú v trende poskytovania flexibilných pracovných úväzkov s cieľom zlepšovať zlaďovanie rodinného a pracovného života svojich zamestnancov a tak si ich udržať. Pod flexibilnými pracovnými úväzkami chápeme pracovné úväzky, ktoré v sebe majú určitú flexibilitu  - časovú, priestorovú, úkolovú. To znamená práca na čiastočný/skrátený pracovný úväzok, práca z domu, projektové zamestnanie, pružná pracovná doba, konto pracovného času a rôzne ich obmeny. Či je to práca na dohodu, na živnosť alebo trvalý pomer je už len právna forma vzťahu.

FlexipracaVýhody, ktoré zamestnávateľ získa poskytnutím flexibility svojim zamestnancom:

Voľnosť v práci ako benefit

Situácia ohľadne benefitov kopíruje medzinárodný trend. Mladí ľudia na Slovensku uprednostňujú voľnosť v práci pred inými benefitmi. Najčastejším benefitom v roku 2011 bolo poskytovanie flexibilného pracovného času (23,5%). Druhým najrozšírenejším bonusom bol mobilný telefón na súkromné účely (20,4%), ktorý mohlo vlani využívať približne taký istý počet zamestnancov ako nápoje na pracovisku zadarmo (20,3%).

Otvára sa otázka, či ľudia, ktorí pracujú na flexibilné pracovné úväzky sa dokážu „zžiť“ s víziou spoločensky zodpovednej firmy a zúčastňovať sa jej aktivít v tejto oblasti. Zahraničné prieskumy ukazujú, že zamestnanci výraznejšie prejavujú záujem, sú spokojnejší a lojálnejší vo firmách, ktoré sa zaviazali k spoločensky zodpovednému podnikaniu, pričom je dôležité, aby táto stratégia bola vhodne odkomunikovaná a firma s ňou žila interne aj externe. Z každoročne uskutočňovaného celosvetového prieskumu firmy GlobeScan v oblasti zodpovedného podnikania vyplýva, že väčšina spotrebiteľov sa stotožňuje so zodpovedným podnikaním vtedy, ak sa týka „spravodlivého zaobchádzania s pracovníkmi“. Ak sú flexibilné úväzky súčasťou firemnej kultúry, tak rozpor, či sa človek cíti ako „skutočný“ zamestnanec firmy  alebo len ako niekto, kto vykonáva určitú úlohu by nemal nastať.

Na Slovensku je spoločensky zodpovedné podnikanie často skôr o filantropii ako o firemnej stratégii a zodpovednom podnikaní.  Zodpovedné podnikanie by malo byť previazané na víziu a stratégiu firmy. Len tak sa môžu  prejaviť  pozitívne vplyvy na celkovú prosperitu firmy. Zodpovedné podnikanie začína „doma“, t.j. vo firme voči vlastným zamestnancom.  Lebo zamestnanci prezentujú firmu a jej hodnoty. Zapojenie zamestnancov do takýchto aktivít dokáže zvýšiť lojalitu zamestnancov aj ich udržanie.

Autor: Mgr. Zuzana Kresánková, Flexipraca.sk, Foto: Stock.xchng