Trend flexipráce razia veľké firmy
Veľké spoločnosti vo svete aj na Slovensku vedú v trende poskytovania flexibilných pracovných úväzkov s cieľom zlepšovať zlaďovanie rodinného a pracovného života svojich zamestnancov a tak si ich udržať. Pod flexibilnými pracovnými úväzkami chápeme pracovné úväzky, ktoré v sebe majú určitú flexibilitu - časovú, priestorovú, úkolovú. To znamená práca na čiastočný/skrátený pracovný úväzok, práca z domu, projektové zamestnanie, pružná pracovná doba, konto pracovného času a rôzne ich obmeny. Či je to práca na dohodu, na živnosť alebo trvalý pomer je už len právna forma vzťahu.
Výhody, ktoré zamestnávateľ získa poskytnutím flexibility svojim zamestnancom:
- Zvyšuje sa spokojnosť, lojalita a produktivita zamestnancov.
- Zvýšená efektivita práce z dôvodu maximálneho sústredenia sa na pracovný výkon počas pracovnej doby.
- Firma má väčšiu šancu udržať si kvalitných a kvalifikovaných zamestnancov.
- Znížená fluktuácia, zníženie nákladov na vzdelávanie nových zamestnancov.
- Môže dôjsť k zníženiu využívania práceneschopnosti a k zlepšeniu morálky. Znižuje absenciu.
- Pružné organizovanie pracovného procesu a eliminácia pobytu zamestnanca na pracovisku bez reálnej pracovnej náplne.
- Nižšie personálne náklady.
- V prípade zdieľaného pracovného miesta, disponovanie dvoma zamestnancami, ktorí sa v prípade potreby vedia operatívne zastúpiť.
- Kontrola kvality práce a nie iba odpracovaných hodín.
- Vyššia flexibilita priláka uchádzačov o prácu v obdobiach, kedy je o určité profesie vysoký záujem a uchádzači zvažujú výhodnosť pracovných ponúk.
Voľnosť v práci ako benefit
Situácia ohľadne benefitov kopíruje medzinárodný trend. Mladí ľudia na Slovensku uprednostňujú voľnosť v práci pred inými benefitmi. Najčastejším benefitom v roku 2011 bolo poskytovanie flexibilného pracovného času (23,5%). Druhým najrozšírenejším bonusom bol mobilný telefón na súkromné účely (20,4%), ktorý mohlo vlani využívať približne taký istý počet zamestnancov ako nápoje na pracovisku zadarmo (20,3%).
Otvára sa otázka, či ľudia, ktorí pracujú na flexibilné pracovné úväzky sa dokážu „zžiť“ s víziou spoločensky zodpovednej firmy a zúčastňovať sa jej aktivít v tejto oblasti. Zahraničné prieskumy ukazujú, že zamestnanci výraznejšie prejavujú záujem, sú spokojnejší a lojálnejší vo firmách, ktoré sa zaviazali k spoločensky zodpovednému podnikaniu, pričom je dôležité, aby táto stratégia bola vhodne odkomunikovaná a firma s ňou žila interne aj externe. Z každoročne uskutočňovaného celosvetového prieskumu firmy GlobeScan v oblasti zodpovedného podnikania vyplýva, že väčšina spotrebiteľov sa stotožňuje so zodpovedným podnikaním vtedy, ak sa týka „spravodlivého zaobchádzania s pracovníkmi“. Ak sú flexibilné úväzky súčasťou firemnej kultúry, tak rozpor, či sa človek cíti ako „skutočný“ zamestnanec firmy alebo len ako niekto, kto vykonáva určitú úlohu by nemal nastať.
Na Slovensku je spoločensky zodpovedné podnikanie často skôr o filantropii ako o firemnej stratégii a zodpovednom podnikaní. Zodpovedné podnikanie by malo byť previazané na víziu a stratégiu firmy. Len tak sa môžu prejaviť pozitívne vplyvy na celkovú prosperitu firmy. Zodpovedné podnikanie začína „doma“, t.j. vo firme voči vlastným zamestnancom. Lebo zamestnanci prezentujú firmu a jej hodnoty. Zapojenie zamestnancov do takýchto aktivít dokáže zvýšiť lojalitu zamestnancov aj ich udržanie.
Autor: Mgr. Zuzana Kresánková, Flexipraca.sk, Foto: Stock.xchng