Správa s názvom Stav generatívnej umelej inteligencie vo firmách vychádza z prieskumu medzi viac než 2 800 respondentmi spomedzi najvyšších manažérov spoločností, ktorí majú skúsenosti s umelou inteligenciou, a ich firmy buď realizujú pilotné riešenia, alebo už implementujú riešenia využívajúce generatívnu AI. Účastníkmi prieskumu boli zástupcovia spoločnosti zo šiestich odvetví v 16 krajinách. Hlavným cieľom prieskumu bolo zmapovať, ako sa bude vyvíjať zavádzanie generatívnej AI a či sa naplno využije jej potenciál.
„Sme na prahu veľkej transformácie, v ktorej prináša generatívna umelá inteligencia vlnu inovácií naprieč odvetviami. Tempo, rozsah a možnosti zmien spôsobu fungovania firmy s pomocou Gen AI sú fascinujúce. Manažment je nútený urýchlene zavádzať umelú inteligenciu do procesov, výroby a rozhodovania pri súčasnom vyriešení rizík a zabezpečení súladu s regulačnými požiadavkami,“ hovorí vedúci tímu inteligentnej automatizácie Deloitte Jan Hejtmánek, ktorý je expertom na AI.
Čím viac odbornosti, tým väčší dôraz na inovácie. Ale aj obavy
Tri štvrtiny (79 %) respondentov spomedzi firiem očakávajú, že generatívna AI povedie v horizonte necelých troch rokov k zásadnej transformácii ich firiem. Zároveň však z väčšiny spoločností zaznieva, že sa aktuálne zameriavajú skôr na taktické prínosy, ako je zvýšenie efektivity a zníženie nákladov, než na rast či podporu inovácií. Rovnako ako pri mnohých iných nových technológiách je aj v tomto prípade hlavným prínosom zvýšenie efektivity a produktivity, o ktoré sa spoločnosti podľa svojich slov teraz usilujú (56 %). Menší význam v súčasnosti prikladajú strategickejším oblastiam ako podpora inovácií (29 %) a objavovanie nových nápadov a poznatkov (19 %).
Ilustračné foto: Levart_Photographer / Unsplash.com
Viac než štyria z desiatich (44 %) zástupcov firiem sa domnievajú, že majú v oblasti generatívnej AI vysokú odbornosť. Z prieskumu Deloitte tiež vyplýva, že čím väčšia je odbornosť respondentov v oblasti umelej inteligencie, tým väčšia je ich dôvera a menšia neistota v oblasti zmien, ktoré prinesie, a tým viac začínajú generatívnu AI využívať na inovácie a rast. Preto sa zdá, že sú na zmeny, ktoré generatívna AI prinesie, pripravení najlepšie. Zároveň však majú častejšie pocit, že rozsiahle zavádzane generatívnej AI ohrozuje ich podnikanie či biznis model.
„Generatívna AI je silným stimulom dopytu po nových technológiách. Úspešné osvojenie AI vo firme si však vyžaduje strategický prístup. Spoločnosti, ktorým sa to darí, sa vyznačujú tým, že sa rýchlo zorganizovali, definovali, akú rolu má pre ne generatívna AI zohrávať, a vybudovali technické prostredie, ktoré im umožňuje vyvíjať nové možnosti jej využitia pomocou predpripravených stavebných blokov,“ hovorí riaditeľ oddelenia AI & Data v Deloitte Tervel Šopov, ktorý spolu so svojím tímom pomáha firmám s implementáciou umelej inteligencie a s technologickou transformáciou.
Najväčšie výzvy pri zavádzaní generatívnej AI sú podnikové riadenie, riadenie rizík a nábor talentov
V oblasti stratégie a technologickej infraštruktúry sa respondenti cítia celkovo pripravení. Nižšiu dôveru však majú v oblastiach podnikového riadenia, talentov a riadenia rizík, ktoré vnímajú ako významné prekážky pri zavádzaní umelej inteligencie.
Za vôbec najväčšiu výzvu pri zavádzaní generatívnej AI považujú nedostatok technicky zdatných ľudí a zručností. Len 22 % respondentov sa domnieva, že ich spoločnosti sú veľmi dobre pripravené zvládnuť nábor talentov súvisiaci so zavádzaním umelej inteligencie. A mnohí sa zatiaľ nezameriavajú na vzdelávanie ani na rekvalifikáciu súčasných zamestnancov – len 47 % spoločností sa domnieva, že dostatočne vzdeláva svojich pracovníkov o možnostiach, prínosoch a význame generatívnej AI. Vzdelávanie svojich zamestnancov v tejto oblasti potvrdilo 74 % respondentov s „veľmi vysokou“ odbornosťou v oblasti umelej inteligencie oproti 27 % respondentov s „určitou“ odbornosťou. Čím viac teda respondenti generatívnej AI rozumejú, tým častejšie sa zameriavajú na vzdelávanie a rekvalifikáciu svojich zamestnancov alebo na nábor technických talentov a expertov na AI.
Podobné prekážky pri zavádzaní umelej inteligencie vnímajú firmy aj v otázke podnikového riadenia a riadenia rizík. Len štvrtina (25 %) firiem sa domnieva, že sú ich spoločnosti dostatočne pripravené riešiť s tým spojené výzvy. Medzi najväčšie obavy respondentov v oblasti podnikového riadenia patrí nedostatok dôvery vo výsledky (36 %), obavy týkajúce sa duševného vlastníctva (35 %), možnosť zneužitia údajov o klientoch (34 %), schopnosť zabezpečiť súlad s regulačnými požiadavkami (33 %) a nedostatočná vysvetliteľnosť či transparentnosť (31 %).
„Aby mohli firmy rýchlejšie využiť všetko, čo generatívna AI prináša, musia sa na svoje podnikanie pozrieť z nového uhla a zaujať k nemu nový postoj. Len tak si udržia náskok v rýchlo sa transformujúcom prostredí. To všetko si vyžaduje úzku spoluprácu v rámci firmy a celého biznisu, ktorý by mal svojím prístupom zvýšiť dôveru v zodpovedné zavádzanie AI vo všetkých oblastiach ľudskej činnosti. Bude potrebné zlepšiť aj vzdelávanie a rekvalifikáciu ľudí vzhľadom na to, ako zásadne umelá inteligencia zmení spôsob každodennej práce, učenia a spolupráce každého z nás,“ dodáva odborník Deloitte na AI Jan Hejtmánek s tým, že generatívna AI sa podľa neho v súčasnosti nachádza v bode zlomu, keď si firmy začínajú uvedomovať jej potenciál.
Šéfovia firiem sa obávajú, že umelá inteligencia povedie k hlbšej ekonomickej nerovnosti
Hoci respondenti vítajú potenciálne obchodné prínosy generatívnej AI, už menej optimizmu prejavujú v súvislosti s jej širšími spoločenskými dopadmi. Viac než polovica z nich očakáva, že jej široké využitie povedie k centralizácii moci v globálnej ekonomike (52 %) a k zvýšeniu ekonomickej nerovnosti (51 %). Okrem toho sa 49 % z nich domnieva, že rozvoj nástrojov a aplikácií generatívnej AI povedie k celkovému poklesu dôvery v národné a globálne inštitúcie.
Väčšina respondentov súhlasí s tým, že na to, aby bolo možné týmto obavám predchádzať, je nevyhnutné posilniť globálnu reguláciu (78 %) a spoluprácu (72 %) s cieľom zabezpečiť rozsiahle zavádzanie tejto technológie zodpovedným spôsobom.
Správa Stav generatívnej umelej inteligencie vo firmách je prvou zo série štvrťročných prieskumov, ktorých cieľom je sledovať zavádzanie generatívnej AI v biznise. Do tejto etapy prieskumu, ktorá prebiehala od októbra do decembra 2023, sa zapojilo viac než 2 800 respondentov spomedzi vedúcich pracovníkov, ktorí sa priamo podieľajú na testovaní alebo implementácii generatívnej AI v popredných firmách či organizáciách. Ide o respondentov zo 16 krajín a šiestich odvetví zahŕňajúcich spotrebiteľský priemysel, energetiku, finančné služby, farmaceutický priemysel a zdravotníctvo, financie, technológie, médiá, telekomunikácie, vládne a verejné služby. Tento prieskum nadväzuje na pravidelnú správu Deloitte o stave AI vo firmách, ktorý sa sleduje už viac než šesť rokov.
Zdroj: Deloitte