Zastúpenie slovenských spoločností sa v rebríčku znížilo z 29 na 28 spoločností. Pozíciu slovenského lídra si udržal výrobca automobilov Volkswagen (v celkovom rebríčku si udržal 14.miesto) pred spoločnosťou Slovnaft (v rebríčku obsadila 22. miesto) a Kia Motors Slovakia (v rebríčku postúpila na 25. miesto) V prvej päťdesiatke firiem s najvyššími tržbami sa umiestnili ďalšie dve slovenské spoločnosti.
„Napriek úvodným známkam hospodárskeho oživenia nebol rok 2013 pre krajiny strednej Európy ľahký. Iba dve z piatich najväčších ekonomík, maďarská a rumunská, dokázali rásť rýchlejšie ako v roku 2012. Situácia v ďalších troch krajinách, v Poľsku, Česku a na Ukrajine, sa výrazne nezmenila v porovnaní s rokom 2012,“ vysvetľuje Vladimír Masár, prezident spoločnosti Deloitte Slovensko. Nestabilná situácia na Ukrajine a nedávne hospodárske sankcie môžu podľa neho prispieť k zhoršeniu ekonomickej situácie v regióne a k ďalšiemu spomaleniu vývoja najväčších spoločností v strednej Európe. „Výsledky spoločností za prvý štvrťrok tohto roka naznačujú, že sa situácia vo všetkých odvetviach zhoršuje, príjmy podnikov poklesli v priemere o 3,1 %, kým v prvom štvrťroku 2013 to bolo len o 0,5 %. Môžeme tak hovoriť o negatívnom trende v regióne,“ dodal V. Masár.
Agregované tržby všetkých spoločností z rebríčka Top 500 dosiahli 712 miliárd EUR, čo predstavuje medziročný pokles o 0,4 %. Tento rok zaznamenala pokles tržieb takmer polovica z 500 najväčších spoločností (45,4 % v porovnaní s 40,4 % v roku 2012). Výsledky štúdie poukazujú na nižší priemerný rast tržieb ako v predchádzajúcom roku vo všetkých krajinách regiónu. Najväčšie zastúpenie v rebríčku má už dlhoročne Poľsko (celkovo 161 firiem) za ním nasleduje Česká republika (79 firiem) a Maďarsko (63 firiem).
Na popredných priečkach rebríčka došlo len k malým zmenám. Poľský PKN Orlen, maďarský MOL a česká Škoda Auto si aj naďalej držia prvé tri miesta. Ukrajinská spoločnosť DTEK, ktorá v roku 2012 poskočila z 32. priečky na siedmu, pokračovala v raste a tento rok skončila na piatom mieste. Jeronimo Martins Polska si s efektívnou stratégiou expanzie polepšila o štyri miesta na ôsmu priečku. Najväčší skokani sa však nachádzajú nižšie v rebríčku. Spoločnosť Ford Romania si polepšila o mimoriadnych 258 miest na 170. priečku vďaka takmer dvojnásobnému nárastu tržieb na 1,097 miliardy EUR. Mercedes-Benz Manufacturing Hungary poskočil o 156 pozícií na 74. priečku vďaka 127-percentnému nárastu tržieb.
Slovenská časť rebríčka sa výraznejšie nezmenila – prvých 9 priečok zostalo bez zmeny. Najvyššiu pozíciu si medzi slovenskými firmami udržal Volkswagen Slovakia s celkovými tržbami vo výške viac ako 6,5 miliardy EUR. Aj keď tržby automobilky mierne poklesli o 1 %, podarilo sa jej udržať si 14. miesto v stredoeurópskom rebríčku.
Druhé miesto obhájila rafinéria Slovnaft s tržbami prevyšujúcimi 4,7 miliardy EUR. Spoločnosť zaznamenala medziročný rast tržieb o 2 %, čo jej umožnilo posunúť sa v stredoeurópskom rebríčku o 1 priečku nahor na celkovú 22 pozíciu. Zmena nenastala ani na treťom mieste, ktoré si udržala Kia Motors Slovakia s tržbami takmer 4,5 miliardy EUR. Medziročný nárast tržieb o vyše 13 % sa odzrkadlil aj na umiestnení žilinskej automobilky v rebríčku – v regióne sa Kia posunula z 31. na 25. pozíciu.
Najväčší nárast tržieb podľa štúdie o najväčších spoločnostiach v strednej Európe v roku 2013 zaznamenal výrobný sektor, a to takmer o 3 %. Potiahol ho hlavne automobilový priemysel. Niekoľko medzinárodných spoločností z tohto odvetvia spustilo v uplynulom roku ďalšie investície v strednej Európe (v Rumunsku, Poľsku, Maďarsku a na Slovensku). Na druhej strane, sektor spotrebného tovaru vzrástol iba o 1,1 %. V predchádzajúcom roku to bolo o vyše 4,8 %. Odvetvie technológií, médií a telekomunikácií už niekoľko rokov vykazuje pokles priemerných tržieb (v roku 2013 to bolo o 4,9 %). Sektorom, ktorý už druhý rok po sebe zaznamenal najväčší pokles (o 15,7 %), je realitný a stavebný priemysel.
„Kým závery štúdie dávajú dôvod na zamyslenie sa, nie sú to všetko len zlé správy. Zdá sa, že stredoeurópske krajiny sú v procese transformácie – menia sa. Namiesto zamerania sa na lacnú pracovnú silu sa čoraz viac sústreďujú na znalostnú ekonomiku a inovácie tradičných výrobkov a služieb. Tieto v konečnom dôsledku umožnia spoločnostiam a celým ekonomikám byť konkurencieschopnejšími a ziskovejšími. To je, zdá sa, cesta ako sa vysporiadať so súčasnou situáciu v dlhodobom horizonte,“ uviedol Alastair Teare, generálny riaditeľ Deloitte v strednej Európe.
Zdroj: Deloitte, Ilustračné foto: Freeimages.com