Work-life balance
Zamestnávatelia by mali byť z uvedených dôvodov pripravení ponúkať riešenia na zabezpečenie zladenia pracovného a rodinného života tzv. work-life balance. Opatrenia na takúto podporu zo strany zamestnávateľa je možné rozdeliť do nasledovných skupín:
- flexibilné usporiadanie pracovnej doby (pružná pracovná doba, čiastočný úväzok, zdieľaný úväzok, stlačený pracovný týždeň)
- flexibilné miesto výkonu práce (práca z domova, flexibilná kancelária)
- služby, ktoré môžu byť zamestnancom poskytované vo forme rôznych benefitov (firemná škôlka, príspevok na opatrovanie dieťaťa, antistresové programy, stravné lístky, dovolenka navyše a pod.)
Podľa mnohých výskumov je na Slovensku najčastejšou formou starostlivosti o dieťa osobná starostlivosť matky, ktorá nie je súbežne v pracovnom pomere, t.j. ostáva na materskej dovolenke. V prípade, že sa chce predčasne vrátiť z materskej dovolenky, nemá prispôsobené podmienky zladenia pracovného a rodinného života. Preto by mal byť záujem predovšetkým zo stany firiem, ktoré môžu zvážiť možnosti poskytovania služby na opateru detí a to vo forme napríklad firemných - podnikových škôlok či denných centier pre deti svojich zamestnancov. Dôvodov, prečo by najmä spoločnosti v súkromnom sektore mali uvažovať o takýchto zariadeniach sa ponúka hneď niekoľko:
- skorší návrat kvalifikovaného personálu z materskej dovolenky do pracovného procesu
- možnosti udržania si nadaných a skúsených zamestnancov
- zníženie nákladov na zaškoľovanie nových pracovníkov
- zvýšenie prestíže firmy a zároveň motivácie a lojality pracovníkov
Z pohľadu zamestnancov (rodičov) by bola určite ocenená:
- dochádzka s deťmi do zariadenia v bezprostrednej blízkosti zamestnania
- flexibilita otváracej doby firemnej škôlky
- zabezpečenie neustáleho kontaktu s dieťaťom v nižšom veku a pod.
Legislatívny rámec
V prípade, že spoločnosť zvažuje vybudovanie a prevádzkovanie vlastnej firemnej škôlky alebo iného zariadenia pre deti predškolského veku, je potrebné dôkladne naplánovať jednotlivé kroky, zvážiť typ vhodného zariadenia, počet umiestnených detí a takisto časový horizont realizácie. V najčastejších prípadoch dochádza k zriaďovaniu prevádzok súkromného charakteru (neakreditované predškolské zariadenie, detské centrum a pod.), ktoré nedostávajú štátny príspevok na výchovu a vzdelávanie dieťaťa, nepodliehajú žiadnym inšpekčným kontrolám a nemusia mať dokonca ani pedagogicky vzdelaných pracovníkov. Tieto alternatívne formy predškolských zariadení na Slovensku regulujú len všeobecné hygienické a stavebno-technické predpisy a normy. V súčasnosti sú to vyhlášky:
- vyhláška 527/2007 Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky o podrobnostiach a požiadavkách na zariadenia pre deti a mládež, ktorý upravuje minimálnu plochu dennej miestnosti 4m2 na jedno dieťa v predškolskom zariadení, ktorá plní funkciu herne a spálne, a ak je spáľňa stavebne oddelená, najmenej 3m2 plochy herne,
- školský zákon 245/2008 o výchove a vzdelávaní, ktorý definuje najvyšší počet detí v triede materskej školy a) 20 v triede pre 3-4 ročné deti, b) 21 v triede pre 4-5 ročné deti, c) 22 v triede pre 5-6 ročné deti, d) 21 v triede pre 3-6 ročné deti,
- vyhláška 532/2002 Ministerstva životného prostredia upravuje počet toaliet a umývadiel na jedno dieťa.
S aktuálnymi potrebami vyriešiť nové kapacity predškolských zariadení bol napríklad v roku 2009 v Českej Republike odsúhlasený Súbor prorodinných opatrení – prorodinný balíček, ktorého jednou z priorít je napr. poskytovanie služieb starostlivosti o deti, tzv. miniškôlka. Jedná sa o službu opatrovania detí, ktorá sa zriaďuje pre 4 deti vo veku 6 mesiacov do 7 rokov na jedného dospelého. V rámci jedného miesta je možné zriadiť aj viac miniškôlok a nevzťahujú sa na nich hygienické a priestorové požiadavky uplatňované na prevádzky pre výchovu a vzdelávanie všeobecne. Požadované sú podmienky primerané tomuto limitovanému počtu detí. Čerstvou novinku je odsúhlasenie tzv. „detskej skupiny“, ktorá má takisto podporiť kapacitné nedostatky v klasických predškolských zariadeniach a môžu ju od začiatku budúceho roka zriaďovať firmy, obce či neziskové organizácie.
Zriadenie firemnej škôlky je nepochybne dlhodobá investícia s pomalou návratnosťou vložených finančných prostriedkov, ale táto návratnosť sa často prejavuje v hodnotách, ktoré nie je možné vyjadriť len pomocou ekonomických parametrov.
Na článku spolupracovala doktorantka fakulty architektury mgr.art.Katarìna Baťáliková. Interiérový designér - Absolventka Fakulty architektúry STU v Bratislave, so zameraním Interiérový design. Následne pokračovala v PhD. štúdiu s témou venovanou alternatívnym riešeniam predškolských zariadení. Od roku 2009 pôsobí v spoločnosti PRODOMO design s.r.o. a venuje interiérovej tvorbe a dekorovaniu, v roku 2012 založila designshop CHOOZE.sk
Ilustračné foto: Profimedia.sk, Baupiloten.de