Obľúbený „home office“
Jednou z možností ako poskytnúť zamestnancom flexibilitu a zladiť prácu a rodinu je práca z domu. Ako sme na tom na Slovensku, môžeme zistiť z porovnania sa s inými európskymi krajinami. V roku 2012 priniesol Eurostat údaje o počte ľudí pracujúcich prevažne z domu. Na Slovensku pracuje z domu 3,7% ľudí. Dvojciferné percentuálne zastúpenie mali tieto krajiny: Luxembursko, Holandsko, Francúzsko, Rakúsko, Dánsko, Fínsko – všetky v intervale 10-12,2%.
Home office alebo práca z domu je chápaná zamestnancami predovšetkým ako firemný benefit. Prináša zo sebou viaceré výhody, napr. vyššia efektivita práce, spokojnosť a flexibilita zamestnancov, work – life balance, šetrenie nákladov firme, lepšie sústredenie na prácu, nižší stres, nízku absenciu a fluktuáciu, a iné). Z nevýhod možno spomenúť zložitosť riadenia zamestnancov, nutnosť dostatočnej dôvery medzi zamestnancom a zamestnávateľom a dostatočnej kontroly alebo slabšiu “socializáciu” medzi zamestnancami.
Práca z domu môže vystupovať buď vo svojej “čistej” forme alebo v kombinácii s trvalým pracovným pomerom. Vykonávať ju možno občasne, (napr. pri chorobe rodinného člen alebo v prípade rozloženia určitých úloh i na večerné hodiny a víkendy), alebo pravidelne v určitých dňoch, alebo prevažne prípadne úplne doma s tým, že účasť na niektorých poradách a stretnutiach je potrebná na pracovisku.
Charakter práce
Vo všetkých prípadoch záleží predovšetkým od dôvery v zamestnanca, prípadne možnosti kontroly (ako je napr. monitorovanie práce na PC) a najmä od charakteru práce. Oblasti, kde je možná práca z domu sú napríklad účtovníctvo, programovanie, telemarketing, žurnalistika, časť administratívy, prieskum trhu, copywriting, prekladateľstvo, právne a ekonomické poradenstvo, remeselné činnosti a pomocné práce.
Podľa majiteľky poradenskej spoločnosti EXACT RECRUITMENT, Ivany Brutenič sú flexibilné formy práce na Slovensku stále v začiatkoch. „K firmám, ktoré ich ponúkajú patria nielen medzinárodné korporácie. Viaceré malé a stredné spoločnosti, ktoré nemajú priestor na zvyšovanie finančného ohodnotenia zamestnancov a iné druhy benefitov, ponúkajú flexibilnú formu práce. Dávajú tak zamestnancom možnosť zladiť rodinný a pracovný život a tým posilňujú ich lojalitu a spokojnosť v zamestnaní. Vytvárajú tak silný vzťah k firemnej kultúre, čo sa odráža na ich vôli zotrvať na danom pracovnom mieste čo najdlhšie. Okrem práce z domu, telepráce a čiastočných pracovných úväzkov existujú aj iné možnosti, ako poskytnúť zamestnancovi flexibilitu. Patria k nim 4 dňový pracovný týždeň s 10 pracovnými hodinami denne, predĺženie zákonnej dovolenky, hodiny venované vzdelávaniu alebo charitatívnej činnosti, ktoré sa rátajú do pracovného času. Obľúbené sú tiež kariérne prestávky (tzv. sabbatical) pre manažérov s dlhoročnou praxou. Pre generáciu Y je šplhanie sa po kariérnom rebríčku za každú cenu nezaujímavé. Chcú byť v dobrom kolektíve, mať čas na svoje záľuby a zároveň dobre zarábať. Pre príslušníkov tejto generácie je zaujímavé napr. neplatené voľno na jeden mesiac až rok, aby naplnili svoje cestovateľské túžby.“
Príklady zo zahraničia
Inšpirovať sa môžeme v krajinách, kde sú flexibilné formy práce bežnou súčasťou firemného života. Zlučiteľnosť práce a rodiny vidíme na príklade súkromného podniku v Bavorsku – rodinný podnik umožňuje flexibilnú pracovnú dobu na základe konta pracovnej doby, prácu riadenú z domova, možnosť vziať na pracovnú cestu aj svoje dieťa. Inšpiráciu však nájdeme aj u blízkych susedov. Česká sporiteľna v ČR získala ocenenie Firma rovných príležitostí a ponúka rôzne programy zamerané na work-life balance, ako napríklad program na podporu žien – manažérok a rodičov vracajúcich sa po rodičovskej dovolenke, či integráciu hendikepovaných zamestnancov.
Ing. Vlasta Kostercová, Flexipraca.sk, Foto: Dreamstime.com