Podľa dostupných výskumov, ktoré sa realizovali aj na Slovensku, so stúpajúcou veľkosťou kancelárie, stúpa aj hlučnosť, resp. sťažnosti zamestnancov na hluk alebo hladinu hluku. Zmes rôznych zvukov z vonkajšieho i vnútorného prostredia znepríjemňuje pracovné prostredie. Dlhodobý alebo opakovaný pobyt v takomto prostredí môže viesť jednak k poškodeniu sluchu alebo môže spôsobiť iné zdravotné komplikácie, počínajúc stresom, cez poruchy spánku až po psychické poruchy. Kvôli hluku napríklad viac ako 20% obyvateľov EÚ trpí poruchami spánku alebo inými zdravotnými ťažkosťami. Častou diagnózou je tinnitus, teda pískanie v ušiach.
Čo spôsobuje hluk v kancelárii?
Najčastejšie je to kakofónia zvukov dopravy, stavebných strojov, v letnom období kosačiek technických služieb – z vonkajšieho prostredia. Z vnútorných faktorov spôsobujúcich hluk sú to zvuky technických a kancelárskych zariadení ako ventilačné a klimatizačné systémy či servery. Hluk spôsobujú vyzváňajúce telefóny a hlasité telefonáty kolegov a hlasná hudba. Nezanedbateľný je hluk nesený konštrukciou, napríklad kroky, či zatváranie a otváranie dverí.
Ekonomika hluku
Sústavná práca v kancelárii, kde je úroveň hluku medzi 55 až 65 dB (tzv. sivá zóna), vedie k preukázateľným ekonomickým stratám. Istý prieskum ich vyčíslil pre Európsku úniu až na 12 miliárd € ročne! Skúste napríklad v hlučnom prostredí diktovať obchodný list – miera omylu zapisovateľa stúpne oproti nehlučnému prostrediu o 15%. Telefonovanie v hlučnom prostredí tiež vplýva na ekonomické straty, nakoľko sa predlžuje telefonát opakovaním nezrozumiteľných častí, dochádza k chybovosti. Často sa celý proces ešte predlžuje tým, že telefonujúci odchádza telefonovať na menej hlučné miesto (chodba, zasadačka...) alebo do zón na telefonovanie. Pri takýchto stratách sú na mieste úvahy o investícii do zníženia hlučnosti pracovného prostredia.
Riešenia proti hluku
Dobrým, i keď relatívne drahým riešením je izolovanie zdroja hluku. Naproti tomu existuje sortiment ekonomicky efektívnych riešení akustickej izolácie, využívajúci prírodné materiály a dokonca kombinujúci nielen akustickú, ale aj tepelnú a protipožiarnu izolácia. Je fakt, že nie každý materiál dobre absorbuje hluk, avšak minerálna vlna, dokáže vstrebať jej podstatnú časť. Hluk sa veľmi dobre šíri oknami a dverami, preto je potrebné dbať na to, aby dvere neboli oproti sebe (napr. vchodové a dvere do kancelárie) a aby boli vyrobené z plného materiálu a štandardne viackomorové okná. Hluk znižujú aj závesy a žalúzie.
Akustické pomery môžu zlepšiť akustické zásteny alebo použitie maskujúceho zvuku. Oba majú isté úskalia, pri zástenách najmä priestorového charakteru (napríklad zabraňujú prístupu svetla a nepôsobia esteticky). Na druhú stranu, existujú aj riešenia, ktoré spájajú funkcionalitu absorpcie hluku s estetikou. Sú nimi napríklad izolačné dosky, ktoré vyzerajú ako obraz (napr. Photosorption). Záleží na firemnej politike, či na ňom bude príroda alebo logo. Takýto akustický panel jednak pohlcuje hluk, a jednak zabraňuje jeho spätnému odrazu od steny. Vhodné je tiež použiť koberce resp. protihlukový typ podlahy. Existujú tiež zvuk absorbujúce farby, ktoré sú vyrobené zo živice a vlákien, pohlcujúcich zvukové vlny. Napokon na trhu je dostupný aj špeciálny nábytok, ktorý tlmí zvuky v miestnosti. Dobre poslúži však i „obyčajný“ čalúnený gauč pri okne alebo inom zdroji hluku.
Skeptický pohľad na nízku hladinu hluku v kanceláriách hovorí o tom, že táto môže byť aj negatívne vnímaná, respektíve vnímaná ako rušivý element. Ojedinelý a opakujúci sa zvuk v úplne tichej kancelárii môže byť rovnako znepokojujúci element, ako hluk samotný.
Zdroj a foto: asb.sk, isover.sk, sxc.hu