IUR si cení snahu a vynaložené úsilie predkladateľa pripraviť kvalitný zákon, najmä rozsiahlu odbornú diskusiu počas prípravy zákona a jeho pripomienkovania. Do prípravy zákona vstupovalo množstvo subjektov, často s protichodnými požiadavkami, preto je zrejmé, že niektoré riešenia sú kompromismi. IUR od začiatku pristupovalo k problematike nového stavebného zákona zodpovedne, nechalo si spracovať analýzu so zameraním na inštitúty, ktoré odstránia administratívne prieťahy ako aj iné inštitúty, ktoré vychádzajú z prípadových štúdií v zahraničí s cieľom zlepšiť rozvoj výstavby na Slovensku. Analýzu a jej závery poskytol IUR aj MDVRR SR, a na ich základe IUR koncipoval aj svoje pripomienky k návrhu stavebného zákona.
Ilustračné foto: Freeimages.com
Napriek rozsiahlej diskusii nebola akceptovaná dôležitá pripomienka IUR zmeniť povinnosť obstarať zastavovací plán na možnosť. Zastavovací plán prešiel viacerými zmenami počas prípravy a nie je jasné jeho praktické využitie. Po zmenách sa nevzťahuje na vyhradené stavby, ale reálne sa bude musieť obstarať pri rozsiahlej plánovanej výstavbe rodinných domov a menších ako vyhradených stavieb. Pre praktické použitie pri povoľovaní výstavby rodinných domov je ale nevyhovujúca jeho platnosť obmedzená na 4 roky, s možnosťou predĺženia o maximálne 2 roky.
V praxi hrozia absurdné prípady, keď obec vypracuje nákladný zastavovací plán na územie 4 ha, do 6 rokov sa v súlade s ním zastavia 2 ha a zastavovací plán stratí zo zákona platnosť. Obec už nebude mať financie a ani povinnosť obstarať plán na zvyšné dva ha, takže tie sa zastavajú „len“ v súlade s územným plánom obce, ale nie už v súlade so zastavovacím plánom. Účelnosť zastavovacieho plánu a s tým spojené využívanie verejných zdrojov pri jeho obstaraní, je v tomto prípade značne diskutabilná.
„Napriek tomu, že MDVRR SR veľa z našich pripomienok akceptovalo, považujeme za nešťastné, že zákon neobsahuje progresívnejšie zmeny voči súčasnému stavu,“ uviedol Juraj Suchánek, Výkonný riaditeľ Inštitútu urbánneho rozvoja.
Dôležitý problém zákon vôbec nerieši
Významný problém, na ktorý IUR opakovane upozorňoval, a ktorý zatiaľ stavebný zákon vôbec nerieši, je vytvorenie priestoru na zlúčenie konaní o posudzovaní vplyvov na životné prostredie s územným konaním (v súlade s možnosťami, ktoré dáva európska legislatíva). Zákon sa touto problematikou nezaoberá. S ohľadom na náročnosť potrebných zmien považuje IUR za málo pravdepodobné, že sa zmeny podaria zrealizovať do mája 2017, kedy uplynie transpozičná lehota novej smernice.
O Inštitúte urbánneho rozvoja
Inštitút urbánneho rozvoja (IUR) je občianske združenie, ktoré združuje profesionálov pôsobiacich v oblasti urbánneho rozvoja a tvorby krajiny. Inštitút vznikol v apríli 2010 a sídli v Bratislave. Členmi IUR sú architekti, inžinieri, projektanti, stavebné firmy, developeri, ako aj predstavitelia finančných inštitúcií, marketingoví odborníci, právnici a reprezentanti samospráv.
Cieľom IUR je vyvážený a dobre naplánovaný rozvoj miest a obcí, podpora ústretovej a efektívnej stavebnej činnosti, kvalitný rezidenčný, komerčný a priemyselný development. IUR podáva konkrétne návrhy na zlepšenie podnikateľského prostredia, zabezpečuje profesionálny rozvoj svojich členov a sprostredkováva vlastné odborné skúsenosti pri rokovaniach s orgánmi štátnej správy, samosprávy, organizáciami a širokou verejnosťou. Viac informácií na www.iur.sk.
Zdroj: IUR