logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Kancelária budúcnosti: 7 inovatívnych spôsobov, ako na to


W. Clement Stone raz povedal: "Ste produktom prostredia, v ktorom žijete." Takže si vyberte prostredie, ktoré vás bude čo najviac inšpirovať k uskutočneniu vašich cieľov. Veci okolo vás vám pomáhajú stať sa úspešnými - alebo vás naopak spomaľujú...?" To je otázka, ktorú sa správcovia technických zariadení a manažéri kancelárií po celom svete pýtajú ohľadom kancelárskych priestorov, za ktoré sú zodpovední. Ako môžu vytvoriť priestor, ktorý nie je len prístreším pre vašich zamestnancov, ale priestor, ktorý je strategickým nástrojom pre produktivitu, spoluprácu a rast?

 

 

To, čo robí kancelárske prostredie skvelým je pre každú spoločnosť úplne iné. Veľa z toho má čo do činenia s kultúrou spoločnosti a s tým, ako veľmi tam zamestnanci chcú pracovať. A to správne kancelárske prostredie môže naladiť zamestnancov a vybudiť nefalšované odhodlanie v pravej chvíli tak, aby úspešne riešili veľké a významné projekty. Chcete sa nechať inšpirovať praktickými príkladmi ako by vaše pracovisko mohlo vyzerať? Prečítajte si tento článok.

 

7 inovatívnych spôsobov ako zmeniť pracoviská vo firme

 

Horuce stolicky

 

1) "Hot-desking" (t.j. nepridelené sedenie)

Vďaka bezdrôtovému pripojeniu k internetu, notebookom a tabletom pracovníci zisťujú, že nemusia byť nevyhnutne pripútaní k jednému pracovnému stolu. Namiesto toho sa môžu pohybovať v priestore oveľa viac spolu s technológiami. Niektoré spoločnosti posunuli túto myšlienku na ďalšiu úroveň tak, že odstránili pridelené písacie stoly a rozhodli sa pre usporiadanie pod názvom "hot-desking."

Výraz „hot-desking“ jednoducho znamená, že nikto v kancelárii nemá priradený stôl alebo vlastné sedenie. Namiesto toho, keď prídete ráno do práce, môžete si sadnúť kdekoľvek sa vám páči – k pracovným alebo písacím stolom s káblami a monitormi alebo do viacerých spoločných priestorov, akými sú pohovky a kreslá. Aby to fungovalo, firma by mala venovať osobitnú pozornosť vytvoreniu takých priestorov, ktoré možno ľahko znovu usporiadať pre vyvíjajúce sa tímy na splnenie rôznych úloh.

Firma Square ponúkajúca finančné služby a mobilné platby  trochu experimentovala a Maja Henderson, manažérka firmy Square vysvetľuje, prečo „hot-desking“ v ich firme fungoval: „Nechceme, aby naši zamestnanci sedeli na jednom mieste celý deň, pretože to pre nich nie je dobré a nie je to dobré pre našu spoluprácu. Jednoducho sme si osvojili toto výborné spojenie ľudí a myšlienok ... Z času na čas a náhodne mávame rozhovory s ľuďmi z financií, právneho oddelenia alebo s dizajnérmi a získame také nápady na spoluprácu, aké by sa inak nevyskytli. Veľmi sa mi páči, aké je to flexibilné a že pri rovnakom stole sedia vždy rôzni ľudia. Dáva mi to pocit, že som so svojimi spolupracovníkmi viac v kontakte a viem viac o tom, čo sa vo firme deje."

 

Inc

Foto: Inc

 

Ale uvedomte si, že táto metóda nemusí byť efektívny spôsob na vytvorenie pohybu v kancelárii. V istej štúdii zistili, že keď ľudia nemali priradený stôl, nepohybovali sa v kancelárii viac; namiesto toho si našli svoje miesto a potom tam zostali po celý zvyšok dňa. Takže, zatiaľ čo sa interakcie medzi zamestnancami naozaj zvýšili o 17 %, počet stretnutí jednotlivcov v priebehu dňa sa v skutočnosti znížil v priemere o 14 %. Výsledkom bolo, že komunikácia v tíme v skutočnosti klesla o 45 %. Ak sa vám páči nápad s vytvorením pohybu vo vašej kancelárii, ale nechcete odstrániť priradené sedenie, skúste každých pár mesiacov priradené sedenie zmeniť. Alebo ...

 

Business Insider

Foto: Business Insider

 

2) Pohyblivé pracovné stoly

... Mohli by ste skúsiť urobiť to, čo spravila medzinárodná firma Skullcandy vo svojej kancelárii v Zurichu vo Švajčiarsku, a použiť písacie stoly, ktoré môžu byť usporiadané buď samostatne alebo pre prácu v tíme. Potvrdzuje hodnoty moderného kancelárskeho dizajnu, ku ktorým patrí mobilita, flexibilita a spolupráca.

 

3) "Prelínajúce sa zóny"

Ďalšou alternatívou na podporu spontánnej spolupráce medzi zamestnancami je navrhnúť vaše priestory tak, aby bolo možné dosiahnuť "prelínajúce sa zóny", vďaka ktorým je pravdepodobnejšie, že vaši zamestnanci do seba narazia. Ako sa vaši zamestnanci pohybujú celý deň? Ktoré miesta sú najobľúbenejšie? Na ktorých miestach by sa mohli najčastejšie stretnúť?

Výskum z univerzity v Michigane ukázal, že keď vedci pracovali v priestore, kde sa častejšie stretávali - v oblastiach známych ako "prelínajúce sa zóny" pracovali spolu oveľa radšej. Výsledky dokazujú, že vytváranie príležitostí na neplánované interakcie medzi zamestnancami vnútri i mimo organizácie naozaj zlepšuje ich pracovný výkon.

" Najkreatívnejšie nápady neprichádzajú, keď sedíte pred svojim monitorom," povedal Scott Birnbaum, viceprezident firmy Samsung. To je dôvod, prečo si ľudia v Samsungu naplánovali vybudovanie kancelárie, ktorá má veľkú vonkajšiu plochu umiestnenú medzi poschodiami, ktoré podporujú zamestnancov, aby sa stretávali v spoločných priestoroch. Podľa Birnbauma je nový priestor "navrhnutý tak, aby medzi nimi preskočila nielen iskra spolupráce, ale aj zlepšenia, ktorú vidíte, keď sa ľudia stretávajú."

Hlavné schodisko v kancelárii reklamnej agentúry Grupo Gallegos je ďalší skvelý príklad prekrytie zón. Aby zamestnancov inšpirovali k lepšej spolupráci, začali tak, že v kancelárii zbúrali steny a bariéry a umožnili im tak lepšie vizuálne prepojenie. Schodisko je miesto, kde zamestnanci často sedia a majú neformálne stretnutie.

 

Snapshot
 
Foto: Office Snapshots

 

Zappos zámerne naplánoval postaviť menšiu kanceláriu pre ich pobočku v Amerike, aby mali častejšie "spoločné hodiny" - inými slovami, čo najvyšší počet pravdepodobných stretnutí za hodinu na meter štvorcový. V štúdii z univerzity v Michigane vedcom, ktorí pracujú v menšom priestore, vzrástol počet kolízií až o 20 % na každých 30 metrov, ktoré sa  "zonálne prekrývajú." Takže Zappos sa rozhodol, že ich pobočke pridelí asi 30 štvorcových metrov na zamestnanca, na rozdiel od 45,7 štvorcových metrov, ktoré boli v pôvodných plánoch.

 

4) Hudobné miestnosti

Jeden zo spôsobov, ako zvýšiť produktivitu zamestnancov v kancelárii je podporiť pozitívnu firemnú kultúru. Ak chcete dať zamestnancom miesto, kde si môžu v práci vybiť emócie, prečo im nevyhradiť hudobný priestor? Pre tých, ktorí majú radi hudbu, môže byť možnosť vojsť do hudobnej miestnosti vo firme jedným zo spôsobov, ako sa uvoľniť. (A pre dobro tých, ktorí hudbe naklonení nie sú, dúfajme, že hudobná miestnosť je naozaj zvukotesná.

V sídle LinkedIn v Mountain View v Kalifornii si zamestnanci môžu zahrať v hudobnom sále, ktorý je zásobený kvalitnými hudobnými nástrojmi ako sú bicie, gitary, klávesové nástroje, reproduktory, mikrofóny so stojanmi a dokonca aj osvetlenie pódia. Všimnite si garážové dvere na ľavej strane na obrázku nižšie: Keď je pekné počasie, môžu otvoriť dvere a zahrať si pod holým nebom.

 

LinkedIn

Foto: Business Insider

 

"Zatiaľ čo výhody pre zamestnancov sú zrejmé, odhalili sme aj množstvo výhod pre spoločnosť," napísal vo svojom článku Michael Oliver, bývalý technický riaditeľ v LinkedIn, ktorý pomáhal vybudovať priestory v roku 2010. "Keď hudobníci hrajú, pomáha to zlepšiť kancelársku kultúru. Program zvyšuje atraktívnosť spoločnosti pre potenciálnych zamestnancov, najmä hudobníkov, a to nielen ako žartík, ale aj ako heslo "mysli inak" pri demonštrovaní nášho vzťahu k zábave.

Bullhorn, personálna softvérová firma zo San Francisca, má tiež svoju hudobnú miestnosť - prerobenú z konferenčnej miestnosti - kde si môžu zamestnanci vo svojom voľnom čase zahrať. Je vybavená štyrmi gitarami, tromi zosilňovačmi, violončelom, elektronickou súpravou bicích nástrojov, klávesovými nástrojmi a troma mikrofónmi.

 

Bullhorn

Foto: BostInno

 

Aby zmiernili  obavy prenajímateľa ohľadom sťažností  na hluk, najali si architekta, aby prišiel na to, ako zabezpečiť, aby bola miestnosť úplne zvukotesná – hoci ešte stále dodržujú pravidlo, že hladina hluku musieť zostať na alebo pod úrovňou 90 decibelov (čo je asi tak hlasno, ako keď štartuje motor lietadla pri vzlietnutí).

 

5) Domáci miláčikovia v kancelárii

Či prítomnosť našich domácich miláčikov v kancelárii pomáha alebo bráni produktivite je často diskutovaná téma. Ale na svete existuje veľa firiem, ktoré naozaj dovolia ľuďom, aby si ich priniesli do práce a tí o tomto kroku hovoria samé dobré veci - zlepšuje to rovnováhu medzi pracovným a súkromným životom, pomáha ľuďom zlepšiť sociálne kontakty a zbaviť sa stresu.

Napríklad to, že umožníte ľuďom, aby si priniesli svojho maznáčika do práce znamená, že sa nemusia starať o to, že ho nechajú sedieť doma celý deň alebo využiť platenú službu na starostlivosť o domáceho zvieratko. Takisto sa nemusia ponáhľať domov, aby svoje zvieratko nakŕmili alebo vyvenčili – a tak sa môžu viac sústrediť na svoju prácu aj v prípade, ak potrebujú zostať v práci dlhšie, než zvyčajne.

Domáce zvieratká sú skvelé na odbúranie stresu a vytváranie dobrých sociálnych vzťahov medzi zamestnancami. Jennifer Williams, ktorá vedie reklamnú agentúru v New Yorku vraví, že mať psíka v kancelárii pomáha "vytvoriť chvíľu oddychu od chaosu dňa."

 

Pes
Foto: #dogsofwework on Instagram

 

V podstate štúdia z univerzity Virginia Commonwealth dokazuje, že zamestnancom, ktorí si prinášajú svojich psov do práce sa tvorí nižšia hladina stresového hormónu kortizolu. V štúdii zistili, že počas pracovného dňa u zamestnancov, ktorí si so sebou priniesli do práce svojich psov, došlo k poklesu úrovne stresu o 11%, zatiaľ čo u tých, ktorí svojich psov nevideli stúpla na konci dňa hladina stresu až o 70%. A napokon, kancelárske domáce zvieratá - najmä psy – poskytujú svojim vlastníkom zámienku dať si pauzu, čo sa neskôr ukázalo ako faktor na regeneráciu a zvýšenie produktivity.

 

6) "Super pracovný stôl"

Navrhnúť kancelársky priestor na tému "open office" je jedna vec. Ale čo tak navrhnúť spoločný stôl pre všetkých zamestnancov vo vašej spoločnosti? Aby prakticky znázornili svoj spoločný prístup k práci, Barbarian Group postavili pracovný stôl s rozmermi 1341 m2, ktorý sa vinie v ich kancelárii v New Yorku. Kancelária má 6096 m2 a za stôl si môže naraz sadnúť až 170 ľudí.

 

Barbarian Group

Foto: Architecture Magazine

 

Pre zamestnancov, ktorí chcú pracovať v pokojnejšej atmosfére alebo majú viac súkromných rozhovorov sa stôl zdvíha do veľkých oblúkov, ktoré majú sedadlá umiestnené priamo pod nimi.

 

Superdesk

Foto: Architecture Magazine

 

“Tieto oblúky sú zvukovo izolované takže umožňujú súkromie počas rozhovoru“, povedal Chester Nielsen, spolupracovník z CWA, spoločnosti, ktorá vytvorila počítačové modely stola v 3D.

Superdesk plán
Foto: Architecture Magazine

 

Nielenže tento pracovný stôl pomohol spoločnosti CWA vyhrať cenu za interiérový dizajn, ale stal sa aj symbolom spolupráce a inovácií pre firmu Barbarian Group.

 

7) Rastliny a zeleň

Nie je až tak neuveriteľné, že čas strávený v prírode a pod priamym slnečným svetlom s voňajúcou zeleňou navôkol je dobrý pre dušu. No a dnes už aj máme vedecký výskum, ktorý toto tvrdenie podporuje.

Vedci zistili, že pridaním rastlín a zelene do kancelárie pomáha zvýšiť produktivitu zamestnancov o 15%. "Kanceláriou plnou zelene chce zamestnávateľ svojim zamestnancom povedať, že sa stará o nich aj ich blaho," uvádza profesor psychológie Alex Haslam, ktorý je spoluautorom štúdie: "Vďaka zeleni sa kancelária stáva pohodlnejším a príjemnejším pracoviskom."

Niektoré firmy dokonca začali investovať do výsadby rastlín a zelene v okolí kancelárií, aby pomohli svojim zamestnancom viesť zdravší a šťastnejší život (a zároveň zvýšiť ich produktivitu). Napríklad kancelária Google v Tel Avive v Izraeli má v rámci kancelárií vlastný lesík z pomarančov, ktorý premieňa bežný pracovný priestor na relaxačný a dáva vám pocit, akoby ste sedeli vonku na lavičke niekde v parku.

 

Google

Foto: Inc

 

Firma Venray nainštalovala rastliny nad svoj konferenčný stôl.

 

Venray

Foto: Office Snapshots

 

Navyše, všetky živé rastliny v kancelárii potrebujú prirodzené svetlo - a prirodzené svetlo výborne redukuje žiarenie monitora a znižuje namáhanie očí pri práci, hovorí Teri Ianni Driscoll, riaditeľ marketingovej spoločnosti pod názvom KA Inc. V rámci tejto štúdie, produktivita zamestnancov vzrástla dokonca aj v kanceláriách, kde mali len nástenné tapety so snímkami prírody alebo veľké okná s výhľadom na prírodu. Videli sme to na HubSpote - máme niekoľko miestností s tapetami, ktoré imitujú prírodné scenérie:

 

KA Inc

Foto: BostInno

 

Aké sú ďalšie zdravotné benefity kancelárie vyzdobenej rastlinami a zeleňou? NASA vyhlásila, že živé rastliny môžu mať významný vplyv na zníženie toxických látok vo vzduchu, ktoré sa uvoľňujú z nábytku, kobercov, a tak ďalej. Pre tých, ktorí majú záujem o vyzdobenie kancelárie rastlinami, ktoré dokážu čistiť vzduch, k najlepším rastlinám patria palma, papraď a nefrolepka vznešená.

 

Autor: Lindsay Kolowich | @lkolo25

Zdroj: blog.hubspot.com

Autor článku: Juraj Púchlo, Kancelarie.sk