Ian Bogle, škótsky architekt zo štúdia Bogle Architects a porotca súťaže Office Roka sa pozastavil nad tým, ako často musia byť architekti inovatívni. Slovo „inovatívny“ je nadužívané a nikto vlastne presne nevie, čo vlastne znamená. Mnohé inovácie a fundamentálne zmeny v kanceláriách boli vyvolané napríklad príchodom a používaním smartfónov . Poukázal na to, že kvalitný pracovný priestor tvoria predovšetkým tri atribúty: komfort, možnosť voľby (flexiblita) a spolupráca.
Foto: Cresco Group / Uniq Staromestská
Komfort je spojený s vytváraním vhodných podmienok pre prácu a pracovný výkon. Ian často uvádzal ako príklad jeho štúdiom navrhnutú administratívnu budovu UNIQ Staromestská, v ktorej o.i. sídli aj organizátor súťaže Office roka CBRE „Využili sme rôzne druhy tienenia a slnolamy, aby znížili dopad svetla a tepla na ľudí. Majú dostatok slnečného svetla ale tak, že neprekáža a nevytvára neželané tiene. Mám rád zeleň a apelujem aj na publikum – prinášajte viac zelene do kancelárií. Napríklad v našich projektoch kvety a zeleň znižujú hlučnosť, použili sme vkusné akustické panely visiace zo stropu. Myslite aj na ventiláciu a prúdenie vzduchu. Nie je žiadne univerzálne riešenie, vždy sa nastavuje na konkrétnu budovu,“ uviedol Ian Bogle.
Foto: Archdaily.com
Druhým atribútom je možnosť voľby. Nechajte zamestnancom dostatok možností, aby si mohli vybrať medzi priestormi v kancelárii, kde chcú pracovať. Zariaďte multifunkčné, menšie aj väčšie kancelárie, priestory pre individuálnu prácu, tiché miesta atď. „Absolútne kľúčovým a dôležitým prvkom práce v kancelárii je výhľad. Tiež ponúknite zamestnancom kvalitné sedenie a stoly, ergonomické a nastaviteľné,“ apeloval skúsený architekt I. Bogle.
Tretím atribútom ofisov novej generácie je spolupráca, kolaborácia. „Priestory by mali byť tzv. cirkulačné. Kancelárska práca nie je o sedení na mieste, ale o kontaktoch s ostatnými, o rozhovoroch. Kedysi v Londýne neboli kaviarne, dnes ich je tam na každom kroku niekoľko. Je to práve z dôvodu stretávania sa, atmosféry. Kancelárie majú umožňovať komunikáciu naprieč platformami (napríklad videokonferencie). Netajím sa tým, že som advokát komunikácie tvárou v tvár. Radšej cestujem kvôli stretnutiu, akoby som mal použiť e-mail alebo telefonát. Kľúčový faktor je transparentnosť. Ak vidím do kancelárie cez sklo, tak sa môžem pridať k stretnutiu, náhodne vytvoriť tím, prísť s nápadom, myšlienkou,“ tvrdí škótsky architekt Ian Bogle.
Foto: Archdaily.com
Veľmi zaujímavú prípadovú štúdiu predstavil ďalší člen poroty Office roka 2017, rakúsky architekt Friedrich Passler, z ateliéru Alles wird Gut. Úlohou ateliéru bolo navrhnúť obrovské sídlo spoločnosti Doppelmayr, budovu s rozlohou takmer 28 000 m2 určenou pre vyše 1000 ľudí. Priemyselný gigant Doppelmayr, ktorý okrem iného vyrába káble na lanovky, začínal ako malé železiarstvo v malej rakúskej dedine. „Kľúčovú ideu malého železiarstva, okolo ktorého pôvodní majitelia skúpili budovy a zamestnanci sa medzi nimi prirodzene stretávali, sme sa snažili preniesť aj do modernej administratívnej budovy. Motorom inovácií, kreativity sú stretnutia, konektivita. Vystrihli sme teda jeden malý dom a tento modul, táto jednotka bola mnohokrát skopírovaná a vytvorila hmotu budovy. Budovu sme vybavili ulicami, „kaňonmi“, alejami a rozdelili domčeky tak, aby medzi ne a do nich preniklo denné svetlo. Do každého vertikálneho prechodu sme dali rôzne diverzifikované situácie. Našťastie sme mali klienta, ktorý nám pomáhal, doslova tlačil na inovácie, chcel vytvoriť špecifickú atmosféru. Jednou z podmienok bolo postaviť stavbu bez stĺpov. Snažili sme sa vybudovať výhľady, akoby z kaňonov, z jaskýň, na streche je terasa s fantastickým výhľadom na okolie. Celý komplex je akoby vyrezaný do hlbokého snehu, aj vrátane pásov, „vrstiev“ na fasáde. Budova kombinuje biele so šedou a čiernymi miestami v medzerách,“ uviedol F. Passler. Viac z atmosféry kancelárskej budovy môžete nasať z priložených fotografií.
Foto: Archdaily.com
Foto: Archdaily.com
Foto: Archdaily.com
Zdroj: Office roka 2017, CBRE, Foto: Archdaily.com