logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Kúzelné upratovanie v kancelárii


Fenomén súčasnosti. Mladučká a sympatická Japonka Marie Kondo sa stala vďaka svojej knihe Kúzelné upratovanie celosvetovou celebritou. Časopis TIME ju zaradil medzi 100 najvplyvnejších ľudí na svete. V čom spočíva magická príťažlivosť umenia tejto konzultantky v obore upratovania? Prinášame vám video s praktickou ukážkou jej rád a princípov v kancelárii The Pool so slovenským prekladom a vysvetlením súvislostí.

 

Okrem informácií o upratovaní v kancelárii si môžete prečítať aj iné tipy na upratovanie domácnosti, napríklad ako si zorganizovať šperky.

 

Frankie Graddon (redaktorka The Pool, ktorá píše o móde a kráse) – Dnes sme tu s Marie Kondo, expertkou na upratovanie, ktorá sa stala celosvetovo známou vďaka dvom knihám Kúzelné upratovanie (The Life-Changing Magic of Tidying Up) a Iskra radosti (Spark of Joy). Dnes bola Marie taká milá a prišla priamo k nám, aby nám pomohla s uprataním našej kancelárie, v ktorej je naozaj veľký neporiadok, a podelila sa s nami o tajomstvo, ako si udržať v živote stály poriadok. Marie, ahoj, ďakujem ti naozaj veľmi pekne, že si prišla k nám do štúdia The Pool UK. Takže tvoja metóda, metóda konmarie, je to, čím žiješ a čo učíš iných ľudí a čím sa živíš ty sama, a vďaka čomu si sa stala veľmi populárnou na celom svete. Ale čo je to metóda konmarie, môžeš nám to prosím vysvetliť?


MK - Vieš, nie je to len o upratovaní hmatateľných vecí, ale je to aj o upratovaní svojho života a svojho vnútra. (pozn. red. je to tak trocha budhizmus naopak, lebo na prvý pohľad nevychádza z vnútra von, ale akoby zvonka dovnútra. Upratovanie je však len vonkajší, jasne viditeľný efekt, ktorým sa prezentuje navonok vnútorné upratovanie. Uprataním svojich vecí človek dospeje aj k pochopeniu, uprataniu svojich vzťahov, emócií a myšlienok, pretože princíp konmarie je založený na vnútornom pocitovom rozhodovaní, čo si ponechať a čoho sa pri upratovaní zbaviť.)

FG – A veríš tomu, že každý človek sa dokáže naučiť upratovať?

MK – Áno, každý, kto je odhodlaný to urobiť. 

FG – V poriadku. Tak si to poďme otestovať. Na mojom pracovnom stole je neskutočný neporiadok. Môžeš mi prosím ukázať, ako ho mať stále uprataný a postup, ako to dosiahnuť? (pozn. Marie v knihe odporúča upratovať všetko naraz, teda napríklad celý byt alebo dom doslova od podlahy po strop. Napríklad ak upratujete knihy, máte si ich všetky rozložiť na podlahu v jednej miestnosti. V tomto modelovom príklade upratuje Marie naraz celý stôl a pravdepodobne ide o naaranžovaný neporiadok. Je ťažko predstaviteľné, že žena, ktor píše o kráse a móde, môže mať na stole takýto chaos :)

MK – Veľmi rada.

Krok 1.: Rozhodnite sa, čo od svojho priestoru požadujete.

FG – Marie, vítam Ťa pri mojom pracovnom stole, vopred sa Ti ospravedlňujem za ten neporiadok. Takže, aký je krok číslo jeden?

MK – Krok jeden je zamyslieť sa, aký je tvoj ideálny životný štýl.

FG – Nuž, chcem, aby bol môj pracovný stôl praktický, čistý, a rada by som mala veľa voľného miesta, ale pracujem aj tvorivo, takže okolo seba potrebujem veľa drobností.

Krok 2.: Rozdeľte vaše veci do skupín.

MK – Pôjdeme pekne po poriadku, začneme s knihami, dokumentami a ostatnými drobnosťami a potom sú tu veci, ktoré sme si obľúbili. Takže začneme so všetkými týmito knihami. Pozbierajte prosím všetky knihy, ktoré tu máte a dajte ich na jedno miesto.

Krok 3.: Rozhodnite sa, čo vám prináša najväčšiu radosť.

MK – Z tejto kopy kníh teraz vyberte tie, ktoré Vám prinášajú najväčšiu radosť tak, že sa knihy dotknete a podáte mi ju.

FG – dobre, môžete mi vysvetliť, čo znamená iskra radosti (spark of joy)?

MK – Ak hovoríme o iskre radosti u vás doma, môžete sa sama seba jednoducho spýtať – Vyžaruje z tejto veci radosť? V princípe je to to isté, v zmysle pracovnej činnosti, prispieva tento predmet k tomu, aby ste sa cítili dobre a aby ste svoju prácu vykonávali dobre? (pozn. red. Marie v knihe zdôrazňuje, aby ste každú vec chytili do rúk - a to vrátane ponožiek. Pekne jednu po druhej. Ak vo vás vec, predmet, nevyvovolá nejakú emóciu, dajte ju preč).

Krok 4.: Poďakujte sa a odložte to nabok.

MK – Prosím poďakujte sa teraz odloženým veciam: „Ďakujem Vám za to, že ste mi doteraz slúžili a že ste ma doteraz podporovali.“ Táto kopa, ktorú teraz vezmem je na vyhodenie. Teraz poukladajme všetky papiere. (pozn. red. poďakovanie neživým predmetom je jedna z magicky príťažlivých a pre ne-Japonca, gaidžina (jap. cudzinec), až mystických činností. Myšlienka pramení z budhizmu, keďže vyznávači tejto filozofie majú hlboký súcit k svojmu okoliu, ku každému predmetu, ktorému nechcú v žiadnom prípade ublížiť. Zároveň budhizms učí a pomáha žiť svoj život, venovať sa svojim činnostiam, nachádzať stály vnútorný pokoj. Marie v knihe Kúzelné upratovanie zdôrazňuje, že veci máte vyhodiť a nie ich posunúť rodine alebo známym. Tým iba presúvate svoj neporiadok a chaos na inú osobu.)

FG – Takže papiere odložím sem. Upratali sme knihy a papiere. Čo ďalej?

MK – Teraz dáme do poriadku ostatné drobnosti. ...Na stole máme všetky ostatné drobnosti. Vyberte tie, ktoré Vám prinášajú radosť.

FG – Čo mám urobiť s pohľadnicami a ostatnými vecami, ktoré som si obľúbila?

MK – Toto je úplne iná kategória, takže keďže viete, že Vám tie veci robia radosť, nechajte si ich. (pozn. red. Marie radí, aby ste zo svojho zorného uhla odstránili vizuálne informácie bez emócie, napr. plagáty s textom. Inak vás budú zbytočne rozptylovať).

Krok 5.: Ponechané veci si pekne uložte.

FG – Marie, existuje tajomstvo úspešného ukladania vecí?

MK – Dôležité je robiť kôpky, ale vertikálne, nie na jednu hromadu. Takže budete mať na svojom pracovnom stole veľmi dobrý prehľad o všetkom, čo vlastníte. Tieto veci, ktoré Vám prinášajú radosť môžete umiestniť, kam len chcete. (pozn. red. Marie radí upratovať všetky veci vertikálne, vrátane odevov. Zároveň podľa princípov feng-shui odporúča skladať ich podľa farebnosti od najbledších po najtmavšie. Za elementárne považuje to, aby ste každej veci určili svoje miesto. Inak znovu vznikne neporiadok.).

FG – Takže, Marie, naučili sme sa, ako si urobiť vo svojich veciach poriadok, ako sa sami seba spýtať, či nám to prináša radosť, poďakovali sme veciam za to, že nám pomohli a všetky ponechané veci sme dali na svoje miesto. A teraz mám pred sebou krásne uprataný pracovný stôl. Ďakujem, Marie, že si sa s nami podelila o svoje tajomstvo ako si upratať veci. 

MK – Vďačne.

Tajomstvo upratovania tkvie v rozhodovaní

Marie Kondo uvádza vo svojej knihe, že tajomstvo upratovania je v rozhodovaní. Najprv sa rozhodujete, čo vyhodiť (rozhodujete srdcom, na základe emócií, viz. iskra radosti) a potom sa rozhodujete ako upratať vecí, ktoré ste si ponechali (pýtate sa v duchu svojho domu, bytu, kam danú vec uložiť, aby ste vždy vedeli, či ju máte). Ak sa naučíte rozhodovať sa, čo vyhodiť, čo si ponechať a kam to uložiť, budete rozhodnejší aj vo svojom bežnom osobnom a pracovnom živote. Upracete si vlastne aj svoj hodnotový rebríček, osvojíte si vlastné kritéria rozhodovania. Schopnosť rozhodovať sa resp. rozhodovacia schopnosť je dnes jedna z najdôležitejších schopností.

Autor článku: Juraj Púchlo, Kancelarie.sk