Bratislava
Percentuálny podiel dopytov podľa mestských častí
To, čo je v Prahe obvod Praha 1, tak to je v Bratislave mestská časť Bratislava II. Jednoducho povedané, ide o časti hlavných miest, na ktoré sa sústreďuje viac ako tretina firiem, ktoré vyhľadávajú kancelárie on-line. Oproti minulému sledovanému obdobiu si Bratislava II pohoršila o 6 %. Stále je však z pohľadu dopytov po kanceláriách dominantnou lokalitou. Za ňou nasleduje Bratislava I (26 %) a Bratislava III (22 %).
Vývoj dopytov v jednotlivých mestských častiach po kalendárnych štvrťrokoch
Výsledky prieskumu dopytov po kancelárskych priestoroch ukazujú mierny pokles záujmu o Bratislavu II a naopak nárast záujmu o kancelárske plochy v Bratislave I a Bratislave III. „Na našich štatistikách vidíme, ako v praxi funguje marketingová a PR komunikácia developerov, vlastníkov, prenajímateľov a agentov. Voľné kancelárske plochy, ktoré boli počas uplynulého kvartálu jasne komunikované v médiách, dosahujú rádovo vyššiu mieru vyhľadávania a dopytov. Čiastočne sa to premietlo i do 6%-ného nárastu záujmu o centrum mesta, teda o objekty zväčša v Bratislave I.,“ komentuje aktuálne údaje Robert Čambal, výkonný riaditeľ portálu Kancelarie.sk.
Percentuálny podiel dopytov podľa počtu zamestnancov v jednotlivých mestských častiach
Malý krok pre človeka, ale veľký skok pre ľudstvo – výrok prvého človeka na Mesiaci Neila Armstronga by sa dal parafrázovať na to, čo sa udialo v štruktúre dopytov v Bratislave V. Malé firmy do 5 zamestnancov za sledované obdobie urobili veľký skok, a síce zo 74 % na 91 %. Ich hlavným cieľom vyhľadávania sú kancelárie s rozlohou do 60 m2. „Zistené údaje možno interpretovať tak, že vyhľadávania sa ujali menšie firmy, ktoré počas dovolenkového obdobia „upratujú“ svoje aktivity. Naopak väčšie firmy, kde sú právomoci podelené medzi viacero úrovní manažmentu, majú počas letných mesiacov štandardne menší podiel na vyhľadávaní z dôvodu dovolenkového obdobia.“ hovorí R. Čambal. Počet dopytov naopak medzikvartálne klesol v Bratislave IV, a to z 84 % (2.Q 2014) na 74 % (3.Q 2014).
Košice
Percentuálny podiel dopytov podľa počtu zamestnancov
Ak sme minulý kvartál nazvali dopyt po voľných kancelárskych priestoroch zo strany firiem do 5 zamestnancov chrbticou dopytu v Košiciach, musíme len konštatovať, že si svoju pozíciu ešte upevnili. Podiel 80 % na celkových dopytoch je o 8 % vyšší ako predošlý štvrťrok. Firmy s 5-10 zamestnancami si takisto posilnili pozíciu (nárast zo 7 % na 12 %).
Vývoj dopytov po kalendárnych štvrťrokoch z pohľadu počtu zamestnancov
Štatistiky štruktúry dopytov v Košičiach si na svoju stranu naklonili firmy do 5 zamesntancov. „Pri spätnom pohľade na minulý rok, najmä na 1.Q 2013 vidíme, že získavajú pevnejšiu pozíciu. V tomto roku neklesli ešte pod 72 %, pričom pri medziročnom porovnaní tvorili len 66 % objemu dopytov,“ uvádza R. Čambal a dodáva: „Košice sú špecifický trh, ktorý do značnej miery ovplyvňuje centrum zdieľaných služieb s niekoľkými tisíckami zamestnancov. Mnohí jednotlivci po získaní skúseností z nadnárodnej spoločnosti pokračujú po svojej vlastnej línii a zakladajú si vlastné spoločnosti a vyhľadávajú priestory pre vlastné firmy.“
* O prieskume:
Údaje vyplývajú z analýzy dopytov špecializovaného portálu Kancelarie.sk, ktorý od 4.Q 2012 zabezpečil pre majiteľov kancelárskych nehnuteľností v Bratislave a Košiciach 11 177 dopytov.
Zdroj a infografika: Kancelarie.sk