logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Open space sú najbláznivejším módnym výstrelkom manažmentu všetkých čias


Nová štúdia z Harvardu zistila, že otvorené pracovné priestory (open space) skôr znižujú než zvyšujú spoluprácu s kolegami pri osobnom kontakte.
 

Počas desaťročí sme boli svedkami príchodu a odchodu mnohých naozaj veľmi hlúpych manažérskych výstrelkov, vrátane:
1. Six Sigma, kde zamestnanci nosia rôzne farebné pásy (tak ako v karate), aby ukázali, že boli vyškolení v metodike.
2. Stack Ranking, kde sú zamestnanci povzbudzovaní k tomu, aby sa navzájom predbiehali v súťažení a zabezpečili si tak vlastný profesijný postup a rozpočet. 
3. Consensus Management, kde všetky rozhodnutia musia byť najskôr schválené mnohými komisiami, aby mohli byť zaradené do praxe.

Nehovoriac o tom, že tieto módne výstrelky boli a sú (v najlepšom prípade) stratou času a (v najhoršom prípade) sériou nákladných foriem odvrátenia pozornosti zamestnancov. Ale otvorené kancelárie sú horšie. Oveľa horšie. Prečo? Pretože skôr znižujú než zvyšujú spoluprácu zamestnancov. Ako minulý týždeň moja kolegyňa Jessica Stillman poznamenala, nová štúdia z Harvardu odhalila, že keď sa zamestnanci presťahujú z tradičnej kancelárie do otvorenej kancelárie, nespôsobí to ich častejšiu spoločenskú interakciu.

Open Space

Ilustračné foto: Pixabay.com

Namiesto toho sa stane presný opak. Začnú používať e-mail a krátke správy (messaging) oveľa častejšie než predtým. Inými slovami, aj keď bola zvýšená spolupráca s kolegami skvelý nápad (a to je spochybniteľná predstava), otvorené kancelárie sú tým najhorším spôsobom, ako ju zrealizovať.

Predchádzajúce štúdie o otvorených kanceláriách dokázali, že ľudia sú v nich menej produktívni, ale väčšina týchto štúdií zaplatila za schválenie toho, aby uviedli, že zámerom otvorených kancelárií bola zvýšená spolupráca a týmto spôsobom si vykompenzovali straty. Naopak, nová štúdia z Harvardu podkopáva celý predpoklad, ktorý ospravedlňuje tento módny výstrelok. A tak necháva spoločnostiam len jediný dôvod na to, aby sa presťahovali do otvorených kancelárií: nižšie nájomné vďaka menšej prenajatej ploche.

Ale dokonca aj toto zdôvodnenie je nesprávne, pretože finančné náklady za cenu straty produktivity budú oveľa vyššie, než peniaze ušetrené za nájom. Tu je článok, v ktorom som to celé pre vás vypočítal. Dokonca aj v okresoch s vysokým nájmom majú ušetrené peniaze negatívnu investičnú návratnosť.

Ale čo je dôležitejšie – ak budú zamestnanci na komunikáciu so spolupracovníkmi používať e-mail a posielať si textové správy, mohli by pracovať z domu a firmu by to nestálo vôbec nič.

V skutočnosti vám práca z domu naozaj šetrí peniaze, pretože vaši zamestnanci môžu žiť v oblastiach, v ktorých je bývanie cenovo dostupnejšie, čo znamená,  že im môžete zaplatiť nižšiu mzdu v porovnaní so situáciou, v ktorej ich nútite, aby sa presťahovali napríklad do oblasti s vysokým nájmom, akým je napr. Santa Clara v Kalifornii.

Takže je to takto: Spoločnosti zaplatili miliardy dolárov na vytvorenie týchto pracovných miest údajne podporujúcich spoluprácu. A tie isté spoločnosti trpia stratou miliárd dolárov v podobe nízkej produktivity.

Čo sa s tým teraz dá robiť? Nuž, ak ste majiteľom firmy, jednoducho povedzte nie, alebo ak ste sa už popálili, tak si to priznajte. Znovu zaveďte prácu z domu a prerobte svoju otvorenú kanceláriu na niekoľko súkromných priestorov.

A čo ak ste bežný zamestnanec? Tak postupujte pomaly. Všeobecne platné pravidlo je, že šéfovia nereagujú veľmi dobre, ak im poviete, že urobili veľmi drahú a hlúpu chybu. Okrem toho sú na vašom pracovisku ľudia, ktorých kariéra sa teraz spája s "úspechom" rekonštrukcie kancelárie.

Takže ak sa naozaj chcete pokúsiť nejaké veci zmeniť, musíte zvládnuť odmietnutie a rozoznať nesúhlas. Ako povedal Upton Sinclair: "Je ťažké prinútiť ľudí, aby niečo pochopili, ak ich plat závisí na tom, že to nepochopia."

Ak by som sa ocitol v tejto situácii, použil by som neprekonateľné dôkazy proti otvoreným kanceláriám tak, aby som presadil prácu z domu. Potom by sa firma mohla rozšíriť bez vysokého nájmu za kancelárske priestory. Nielenže je to dobrý nápad; dáva vám aj možnosť zachovať si tvár.

Autor: redakcia, Pôvodný autor: Geoffrey James, Zdroj: Inc.com