Vlani pracovalo z domu pravidelne alebo občas 13,1 % zamestnaných Slovákov. Oproti roku 2021 ide o pokles. Obmedziť mobilitu a zároveň neprerušiť prevádzku umožňoval firmám počas pandémie home office. Za najviac zasiahnutý pandémiou sa považuje rok 2021. Aj napriek tomu, že chodenie do práce bolo počas niekoľkých mesiacov podmienené potvrdením od zamestnávateľa a režim home officu bol v prípade kancelárskych zamestnaní výrazne odporúčaný, podiel pracujúcich z domu dosiahol predvlani úroveň 15 % (občas 8,4 %, pravidelne 6,6 %). Podľa najnovších údajov Eurostatu ide o strop a podiel pracujúcich v režime home office v roku 2022 klesol.
V roku 2022, počas ktorého sme už neboli svedkami lockdownov, sa podiel pracujúcich z domu znížil na 13,1 %. Home office sa vlani pravidelne týkal 5,1 % zamestnaných Slovákov, občas ho využilo 8,0 %. O niečo viac sa home office týkal mužov (s podielom 13,3 %) ako žien (s podielom 12,8 %). Len pre porovnanie, v roku 2019, teda pred pandémiou, pracovalo z domu pravidelne alebo občas 9,5 % pracujúcich. V roku 2020, ktorý už bol zasiahnutý koronakrízou, sa podiel zamestnaných využívajúcich home office zvýšil na 11,6 %.
Home office vlani poklesol v celej EÚ. Slovensko aj naďalej medzi krajinami s najnižším podielom pracujúcich z domu
Najvyšší podiel pracujúcich z domu (či už pravidelne alebo občas) evidujú v Holandsku a Švédsku s podielmi 52,9 % a 44,8 %. Podiel vyšší ako 40 % bol vykázaný aj vo Fínsku a v Luxembursku. Vyšší podiel v týchto krajinách súvisí so skladbou ekonomiky a zameraním pracovného trhu.
Naopak, najnižší podiel takýchto pracovných síl majú v Bulharsku a Rumunsku. Ukazovateľ v týchto krajinách dosahoval vlani úroveň 4,4 % a 4,3 %. V Európskej únii sa v priemere home office týkal 22,4 % pracujúcich ľudí. Rovnako ako v prípade SR, aj v drvivej väčšine krajín únie, prišlo v roku 2022 k poklesu podielu pracujúcich z domu. V roku 2021 bol home office realitou u 24,0 % pracujúcich Európanov.
Dôvodom relatívne nízkeho podielu pracujúcich z domu je na Slovensku fakt, že režim home officu nie je vhodný pre všetky typy zamestnaní. Najväčší potenciál pre prácu na diaľku majú odvetvia ako informácie a komunikácia (IKT), administratívne služby alebo finančné a poisťovacie činnosti. Tieto oblasti však na Slovensku dovedna zamestnávajú iba niečo cez desatinu zo všetkých pracujúcich. Pre väčšinu odvetví je tak režim home office buď nepraktický alebo rovno nepoužiteľný.
Home office z dlhodobého hľadiska prináša viac problémov ako osohu
Home office priniesol zamestnancom, u ktorých je možný, aj niekoľko výhod. Napríklad flexibilnejšiu pracovnú dobu, úsporu času, nakoľko nemusia cestovať do práce či na stretnutia a zároveň viac času na rodinu a hobby. Výlučne práca z domu však z dlhodobého hľadiska prináša viac problémov ako benefitov. Človek je tvor spoločenský a osobný kontakt s kolegami a firemnou kultúrou ho formuje aj osobnostne. Aj preto sa novým „normálom“ stáva mix práce z domu a v kancelárii. Hybridný model spočíva v tom, že niekoľko dní v týždni vykonáva zamestnanec svoju prácu na pracovisku a zvyšné dni pracuje z domu, napríklad v pomere 3:2. „Z kontaktu s nájomcami môžeme potvrdiť, že kancelárie sa počas vlaňajšieho roka zapĺňali a v tomto trende pokračujú aj tento rok. Stavy spred pandémie ale v najbližšom období neočakávame, nakoľko mnoho spoločností v súčasnosti preferuje hybridný model práce, teda striedanie kancelárie s prácou z domu. Od nájomcov ale vieme, že home officu sa už „presýtili“ a svojich zamestnancov chcú a potrebujú mať na pracovisku“, vysvetlil Martin Šmigura, investičný riaditeľ WOOD & Company, ktorá v Bratislave spravuje administratívne budovy s výmerou vyššou ako 140 tisíc štvorcových metrov.
Pre mnohých zamestnancov môže byť návrat na pracovisko plný obáv. ELA (European Labour Authority) preto ešte na jeseň 2021 pripravila „Našich 5 najlepších tipov pre zamestnancov, ktorí sa vracajú na pracovisko“:
- Doprajte si čas na prispôsobenie: Pre mnohých ľudí môže byť návrat na pracovisko obrovskou zmenou z dôvodu väčšieho počtu ľudí, hluku a času stráveného cestovaním. Mnohí si na plný úväzok na pracovisku budú musieť nanovo zvyknúť. Ak vám to zamestnávateľ umožní, vráťte sa na pracovisko potupne (mix práce z domu a v kancelárii).
- Upravte si týždenný harmonogram: Dochádzanie na pracovisko súvisí so skorším ranným vstáva-ním. Skúste sa na to pripraviť a privstať si aj počas dní, kedy pracujete z domu. Odborníci odpo-rúčajú pripraviť si deň vopred oblečenie či obed.
- Nebojte sa opýtať sa: Pred návratom na pracovisko nezabudnite so svojím zamestnávateľom prebrať otázky napríklad o parkovacích miestach či o zdravotných a bezpečnostných opatre-niach. Čím viac viete, tým sa budete cítiť pri návrate na pracovisko lepšie.
- Preskúmajte nové spôsoby práce: Po pandémii je svet práce oveľa pružnejší. Porozprávajte sa so svojim zamestnávateľom, či a ako je možné nastaviť vašu pracovnú dobu alebo systém práce a to s cieľom zvýšiť čo najviac produktivitu práce, ale aj rovnováhu medzi pracovným a súkromným ži-votom.
- Nezabudnite na online nástroje: Neopúšťajte online nástroje, ktoré sa vám v čase home office osvedčili. Nové online platformy budú mať aj naďalej vplyv na pracovné postupy a budú naďalej umožňovať kolegom zapájať sa do pracovného procesu bez ohľadu na to, kde sa nachádzajú.
Zdroj: Prieskum, WOOD&Company, Ilustračné foto: Mari z Pixabay.com