V správe o práci na diaľku z roku 2019, ktorú vypracovala platforma pre správu sociálnych médií Buffer, tisíce opýtaných zamestnancov, ktorí pracovali z domu, nadšene hovoria o rovnováhe medzi pracovným a súkromným životom, zvládnutí flexibilného harmonogramu, pracovnom výkone a o všetkom, čo im prináša schopnosť pracovať mimo pracoviska. Keď sa však pýtali na nevýhody tejto flexibility, 49 % pracovníkov poznamenalo, že ich najväčší boj je spojený s odpočinkom. Presnejšie, 22 % nedokáže po práci vypnúť počítač, 19 % sa cíti osamelo a 8 % sa nedokáže na prácu dostatočne motivovať.
Ilustračné foto: Pixabay.com
Tieto štatistiky by mohli zahŕňať množstvo subjektívnych vplyvov, akými sú štýl vedenia v manažmente, rýchlosť lokálneho spojenia, osobnosť zamestnancov, alebo dokonca typ použitých organizačných nástrojov. Je tu však jedna dominantná spoločná črta, ktorú nemožno ignorovať: 84 % všetkých pracovníkov na diaľku pracuje z domu.
Možnosť pracovať odkiaľkoľvek na svete nedávno podnietila vznik digitálneho nomádskeho hnutia, v ktorom sú profesionáli schopní cestovať tak, že si zbalia len svoj prenosný počítač, aby mohli zostať aktívni v práci na čiastočný alebo plný úväzok. Akokoľvek očarujúco to možno vyzerá na sociálnych médiách, realita je taká, že väčšina ľudí, ktorí pracujú na diaľku sa snaží vyplniť svoj čas počas cestovania a tak sa namiesto užívania si radosti z cesty pripoja do práce z miesta, kde práve sú.
Ktokoľvek, kto pracuje na diaľku, vám povie, že vymeniť oblek za papuče je oslobodzujúca zmena. Zdá sa však, že otvorené priestory, z ktorých sa tak veľmi snažíme uniknúť, v skutočnosti posilňujú naše zdravé spoločenské vzťahy. Dr. Amy Cirbus, PhD, LMHC, LPC, a manažér klinickej kvality v terapeutickej spoločnosti Talkspace, uvádza, že: “Zamestnanci, ktorí pracujú na diaľku, často prežívajú príznaky úzkosti a depresie vo vyššej miere než ľudia, ktorí dochádzajú do tradičných kancelárskych priestorov. Konkrétne opisujú pocity izolácie a osamelosti a veľké obavy týkajúce sa výkonu práce a stability. Bežne sa vyskytujú nespavosť a poruchy spánku, spolu so zvýšenou únavou, podráždením, smútkom a pocitom odlúčenia od kolegov. Uvádzajú nedostatočnú schopnosť sústrediť sa a ovládnuť rozlietané myšlienky v procese rozhodovania, čo dokáže nahromadiť a aktivovať zhoršenie duševného zdravia. To môže viesť ku spochybneniu vlastných schopností a ku strate sebaúcty. Ak sa tieto príznaky skombinujú, môžu mať významný vplyv na výkon a spokojnosť v práci a taktiež úžitok z produktívnej práce.”
Ale prečo je to tak? Ak virtuálni profesionáli tvrdia, že rovnováha medzi pracovným a súkromným životom spolu s nižšou úrovňou stresu ich presvedčili, aby pracovali na diaľku, odkiaľ potom pochádzajú tieto negatívne účinky? Za snom o flexibilite a nezávislosti sa žiaľ skrývajú tieto rafinované nebezpečenstvá:
- Sloboda s vyššou dávkou samostatnosti má za následok aj zodpovednosť za prevádzku počítača, vypracovanie a dodržanie svojho pracovného programu, sebadisciplínu, riešenie problémov IT a stanovenie prioritných úloh.
- Nedostatok environmentálnych ukazovateľov v kariérnom rozvoji (napríklad presťahovanie sa z malého kútika v otvorených priestoroch do veľkej rohovej kancelárie) môže pracovníkom brániť zaznamenať svoje pokroky a úspechy v práci. Postupom času to môže viesť k obavám ohľadom stagnácie v kariére alebo Impostorovmu syndrómu t.j. syndrómu podvodníka (pozn. syndróm podvodníka je stav, v ktorom ľudia, ktorí niečo v živote dokázali, nie sú schopní internalizovať svoje úspechy. Takíto ľudia žijú v pretrvávajúcom strachu, že budú odhalení ako „klamári“, lebo svoje úspechy nepokladajú za vlastné)
- Na živnostníkov (v USA tvoria viac než 36% pracovnej sily) je vyvíjaný špecifický tlak – musia si prácu nielen nájsť, ale ju aj zrealizovať. To, že sú pod neustálym tlakom, prispieva k životu v trvalom strese.
- Keďže úspech pridelených tímov sa často meria na základe výsledkov, pracovníci môžu byť v pokušení (alebo pod tlakom) zvýšiť svoju výkonnosť na úkor prepracovania sa. To môže mať za následok nezaplatené odpracované hodiny, nedostatok spánku, oslabené vzťahy s blízkou rodinou a priateľmi, alebo psychické vyhorenie.
- Idylický pokoj prostredia domácej kancelárie bez akéhokoľvek vyrušovania sa ľahko mení na pracovné stretnutia s intenzívnym sústredením sa, čo síce skvele podporuje produktivitu, ale je to veľmi škodlivé pre ergonomické zdravie. Rozptýlenie od spolupracovníkov a rušných kancelárskych činností nás podvedome podnecuje k tomu, aby sme si dali prestávku od sedavej práce dosť často na udržanie svojho zraku, sluchu, duševného zdravia a zároveň nepotrebovali návštevu u chiropraktika.
- Keď už hovoríme o chiropraktikoch, väčšina domácich kancelárií nie je bez podstatných investícií vybavená ergonomickými možnosťami sedenia. Postupom času môžu brada, ramená a chrbát človeka, ktorý pracuje v oslabenej sedavej pozícii prispieť k pocitom stresu a depresie.
- Keď sú pracovníci izolovaní geograficky, môžu byť ľahko izolovaní aj informačne, čo im bráni dostať sa ku zdrojom, ktoré potrebujú na splnenie svojich úloh. Oslabená efektívnosť môže spôsobiť obavy o dostatočný pracovný výkon a dôveru v tíme, neistotu pracovnej pozície a nedostatočný pocit sebadôvery.
- Nesprávne definované fyzické hranice medzi osobným a profesionálnym životom (napr. práca z postele) môže napokon viesť k nedostatočne definovaným hraniciam v časových a mentálnych myšlienkových procesoch, čo zapríčiňuje ťažkosti pri “odpojení sa” po odchode z práce.
Znamená to, že revolúcia práce na diaľku je odsúdená na neúspech? Že by sme sa kvôli psychickej pohode mali všetci vrátiť naspäť do našich kancelárií? Podobne ako v prirodzenom výbere všetkých trvalých druhov, kľúčom k úspechu nie je návrat, ale schopnosť prispôsobiť sa. Namiesto toho, aby ste sa vrátili späť do firmy a vyliečili svoju kancelársku FOMO (pozn. prekladateľa fear of missing out – obavy z vymeškania noviniek), vyskúšajte tieto stratégie, aby ste si zachovali jasnú myseľ a pevné nervy:
1. Investujte do domácej kancelárie – Ak budete tráviť takmer 24 hodín denne v rovnakom prostredí, rozhodne by to malo byť miesto, ktoré vás inšpiruje a podporuje. Naplánujte si hranice mentálnych spúšťačov medzi osobným a profesionálnym časom jasne vymedzeným priestorom na prácu. Potom ho vybavte ergonomickým nábytkom tj nastaviteľnými sedadlami, zvýšenou stolovou počítačovou obrazovkou a slúchadlami.
2. Striedajte si záľuby – Aby ste posilnili svoju sebadôveru, ktorá nie je definovaná vašim pracovným výkonom, rozvíjajte si pocit naplnenia radosti aj mimo práce. Prísne dodržujte svoj pracovný čas a potom vytvorte kontrast nejakým výhradne osobným alebo spoločenským časom, ako je napríklad zapojenie sa do skupinového stretnutia, objavovanie miestnych atrakcií ako rodina alebo dobrovoľníctvo v miestnej organizácii.
3. Komunikujte jasne a stručne – Každý, kto udržiava vzťah s niekým blízkym na diaľku, vám dosvedčí, že vzťah je taký silný aká je vaša komunikácia. Bez ohľadu na to, či ste introvert alebo nie, vyhnite sa pocitu izolovanosti a vybudujte si rôzne formy podpory, vďaka ktorým sa môžete pozhovárať o svojom živote (osobnom aj profesionálnom). Virtuálne stretnutia spolupracovníkov, spustenie siete video rozhovorov so spolupracovníkom, alebo rozhovory s odborníkom na duševné zdravie sú skvelými tipmi na začiatok.
4. Viac sa hýbte – Keď žijete a pracujete len na niekoľkých metroch štvorcových, je až nebezpečne jednoduché spadnúť do sedavého životného štýlu. Ak si chcete zlepšiť svoje duševné a emocionálne zdravie, ako aj posilniť srdce a zrak, urobte si viac krátkych prestávok počas dňa namiesto toho, aby ste sa narýchlo odreagovali sledovaním videí na YouTube. Pre maximálny úžitok odíďte od obrazovky a doslova si rozprúďte krv krátkou prechádzkou alebo cvičením.
5. Vybudujte si svoju podpornú sieť – Priznajme si, v našich životoch nie vždy svieti slnko a žiari dúha, tak si navrhnite zopár dáždnikov, ktoré sa dajú použiť, keď sa na oblohe objaví dažďový mrak. Či už sú to priatelia alebo záľuby, zistite stratégie, ktoré upútajú vašu dušu a povzbudia váš mozog a následne ich zaraďte do svojho života tak, aby boli v časoch núdze ľahko dostupné.
Skrátená verzia je nasledovná: vláda presadzuje tisíce zamestnaneckých stratégií, aby vás v práci udržala zdravých a šťastných. Keď si vytvoríte svoju vlastnú kanceláriu, význam týchto predpisov sa neruší. Ale teraz je to vaša zodpovednosť – navrhovať a presadzovať. Investujte do svojej práce tak, že budete investovať aj do starostlivosti o seba, čo môže byť také jednoduché ako zapojenie niekoľkých klikov a telefonických rozhovorov s rodinou a priateľmi do svojho každodenného režimu. “Výskumy naznačujú, že nielen to, že budete cvičiť, ale aj to, že zostanete v spojení so svojimi blízkymi osobami, dokonca aj v krátkych dávkach, produkuje endorfíny, ktoré zvyšujú náladu, kreativitu a sebaúctu a znižujú úzkosť,” odporúča Dr. Cirbus. “Kľúčom je dôslednosť a vytrvalosť. Jedna popoludňajšia prechádzka alebo jedna prestávka na obed s kolegom alebo priateľom vám tieto výzvy na podporu duševného zdravia nezrušia. Tam, kde dochádza k pravidelným každodenným záväzkom zdravých dávok pohody, tam sa nachádza to miesto, kam čoskoro prichádza pozitívna a trvalá zmena.”
Máte stratégie, ktoré posilňujú vaše profesionálne správanie a duševné zdravie pri práci na diaľku? Je vo vašej kancelárii niečo, čo vás dokáže udržať namotivovaných, sústredených a odhodlaných pracovať? Podeľte sa o svoje tipy s ostatnými virtuálnymi profesionálmi na celom svete cez mriežku #happyhomeoffice, pretože očividných 49% z nás potrebuje nejakú dobrú radu.
Autor: Redakcia, Pôvodný autor: Laurel Farrer, Zdroj: Forbes.com