logo
KANCELARIE, s.r.o.
Staromestská 3, 811 03 Bratislava

tel.: +421 915 202 193
e-mail: info@kancelarie.sk

Pri navrhovaní kancelárie nezabúdajte na introvertov


Pri návrhu kancelárie by ste toho mali urobiť viac, aby ste zabezpečili potreby všetkých zamestnancov. Prinášame vám pár tipov pre vašu kanceláriu.

Dnešné pracoviská sú vytvorené predovšetkým pre extrovertov vďaka vývoju nového dizajnu zameraného na výkon zamestnancov. Cieľom pôvodnej koncepcie bolo vyhnať ľudí zo svojich kabín do prostredia prispôsobeného určitému typu práce. Ale po niekoľkých rokoch sa tento koncept zmenil na otvorené kancelárie t.j. na spoluprácu vo veľkých priestoroch a na tlak byť v kontakte so spolupracovníkmi a klientami 24 hodín denne. Zameranie sa na kancelársky dizajn pre extrovertov si vyberá svoju daň na druhej polovici pracovnej sily, keďže dizajn nezahŕňa tichú atmosféru a izolované priestory potrebné na tvorbu hlbokých, kreatívnych myšlienok. Áno, introverti tvoria takmer 50% pracovnej sily a zatiaľ čo sú extroverti považovaní za iniciátorov a hlavnú hnaciu silu firmy, introverti sú rovnako významní pri vykonávaní svojej práce a disponujú silnými kľúčovými vlastnosťami, akými sú kreativita, schopnosť dlhodobo zamerať svoju pozornosť a odhodlanie prácu dokončiť, ktoré sú často prehliadané, pretože sú menej hlučné a viditeľné.

Introvert

Ilustračné foto: Gettyimages.com

Kancelársky dizajn zameraný na pracovné činnosti má pravdu len  z polovice tým, že pripúšťa, že kancelária by mala zvážiť rozloženie nábytku na vykonávanie rôznych činností. Dizajnéri tejto metódy zdôrazňujú, že firmy by mali svoje priestory zariadiť nábytkom tak, aby optimalizovali výrobu a kvalitu práce pri vykonávaní konkrétnych pracovných činností. Teraz však musíme koncept priestorov zameraných na činnosti posunúť o krok ďalej, aby sme rozpoznali, že najdôležitejšie aktivity sa dosahujú rôznymi pracovnými postupmi. Napríklad: forma spolupráce pre extroverta môže znamenať veľký okrúhly stôl uprostred veľkej haly na poschodí, zatiaľ čo introvertova predstava spolupráce je malá miestnosť, do ktorej sa zmestia len dvaja ľudia so svojimi notebookmi. Rovnaká pracovná náplň a dva veľmi odlišné prístupy.

Dizajn otvorenej kancelárie teda čelí výzve uspokojiť potreby extrovertných a introvertných zamestnancov. Existujú však niektoré kľúčové zmeny, ktoré môžete urobiť, aby sa zamestnanci cítili šťastnejší a produktívnejší.

V zasadacej miestnosti s dobrou akustikou sa pri vyjadrení svojich myšlienok cítite pohodlne a bezpečne.

Kvôli nárokom, ktoré firmy kladú na osobnostné črty extrovertov, sa museli introverti prispôsobiť správaniu, ktoré tieto črty napodobňuje preto, aby dokázali prežiť v nastavenej firemnej kultúre. To ale zvyšuje ich, už aj tak dosť vysokú, úroveň stresu.

Introverti sú citlivejší na vonkajšie podnety a práca vo veľkých skupinách je pre nich vyčerpávajúca. Takže prečo by ste im namiesto toho nemohli poskytnúť zopár menších zasadačiek s dobrým odhlučnením?

Tým, že zamestnancom poskytnete čiastočné súkromie v otvorenom kancelárskom priestore, umožníte im vymaniť sa z rušného prostredia a zamerať sa na diskusiu o riešení nových problémov. Vyskúšajte niekoľko úprav v rohoch miestnosti s akustickými klapkami alebo pohodlné sedadlá s vysokými operadlami na zníženie audiovizuálneho rozptýlenia. Pár kabín pre tých, ktorí sú vo svojom srdci introvertami môžu tiež poskytnúť pohodlie na diskusiu dvoch ľudí medzi štyrmi očami. Namiesto boxov v celej budove alebo naopak len otvorených kancelárskych priestorov môže kombinovaný priestor osloviť v rámci pracoviska viac osobnostných typov, než nútiť jednu skupinu, aby sa prispôsobila tej druhej.

Nad metódou hot desking ani len neuvažujte

Hot desking je extrémna metóda v otvorených kanceláriách, pri ktorej si ľudia v práci sadnú kamkoľvek chcú. Jednoducho si premiestnia svoj počítač a dokumenty a rozhodnú sa pracovať v priradenom kútiku alebo hoci aj pri prenosnej uzamknutej kartotéke. Ale na verejnosť sa dostávajú výsledky štúdií, ktoré tvrdia, že hot desking má na pracovisku negatívny vplyv na našu pamäť .

Čím dlhšie sedíme na jednom pracovnom mieste, tým si nielenže zapamätáme viac informácií, ale začneme si tu budovať spomienky a  našu „pracovnú identitu“. Pre obidva typy osobností je kvôli dlhodobej produktivite lepšie, ak majú svoj vlastný stôl alebo súkromnú kanceláriu s možnosťou prechodu do spoločných priestorov.

Nevyhnutnosťou sú miestnosti a pracoviská na individuálnu hĺbavú prácu

Extroverti získavajú svoju energiu obkolesení ľuďmi v spoločenských situáciách, zatiaľ čo introverti si svoju energiu dobíjajú v tichu a v prostredí so zníženými vonkajšími podnetmi.

Extrovertom sa darí v spoločenských situáciách, takže dizajn spoločných kancelárskych priestorov je pre nich ideálny. Oceňujú tiež prácu s inteligentnými technológiami. Napríklad nastavia videokonferencie vo väčšine priestorov, používajú stoly s nastaviteľnými výškovými ramenami na monitoroch, ktoré umožňujú zdieľanie a pohyb obrazovky, alebo pri práci uvítajú tabule so vstavanými dotykovými obrazovkami na zlepšenie spolupráce v reálnom čase.

Ak dbáte na to, aby vynikal každý váš zamestnanec, spôsobí to základný rozdiel medzi úspechom alebo neúspechom projektu. Poskytnite im tablety, miestnosti na zdriemnutie, počítačovú súťaž hackathon alebo priestory na aktívny odpočinok pre jednu osobu so zvukotesnými stenami. Vaši zamestnanci sa vám poďakujú. Podľa veľkosti vašej firmy môžete zvážiť aj podlahu tlmiacu krokový hluk. Niektoré pracoviská zaviedli tiché priestory ako súčasť pracovných priestorov zameraného na pracovné činnosti a toto je trend, ktorý očakávame budúci rok.

Obedové prestávky v rodinnom štýle vyhovujú potrebám obidvoch skupín

Prečo nevyskúšať jeden veľký spoločný stôl namiesto priestoru na prestávky pre zamestnancov s malými okrúhlymi stolmi? Či už je stôl okrúhly alebo obdĺžnikový, veľký alebo malý, poskytuje introvertom potrebný čas pripojiť sa ku konverzácii s kolegami bez pocitu viny, keď sa po prestávke odpojí. Zároveň je to ideálne prostredie aj pre extrovertov, ktorí si môžu zmeniť miesto na ktorom pôvodne sedeli a každý týždeň stretli nových kolegov z iných oddelení.

V roku 2017 bude kladený rovnaký dôraz na fyzické zdravie a duševnú pohodu, ako aj na dôležitosť emočnej pohody zamestnanca. Častejšie rozhovory s vašimi kolegami a kancelária s dizajnom zameraným na firemné stretnutia je dobrou dlhodobou investíciou.

Autor: redakcia, Pôvodný autor: Napísal: Jeff Pochepan, Zdroj: Inc.com