„Toto však začína byť problém, a postupne aj platené miesta v budovách ubúdajú. Budovy, ktoré prídu na trh tento rok, budú ponúkať dobrý pomer miest k prenajatej ploche – napríklad Digital Park III. je to 1 parkovacie miesto na 37 m² plochy. Pri projekte Galvaniho Business Center bola táto norma 1:33 m²,“ uvádza Pavel Bartošík, konsultant, Jones Lang LaSalle s.r.o.
O dostatku parkovacích miest na najrozvinutejšom trhu s kancelárskymi priestormi, teda v Bratislave, možno hovoriť naozaj iba s ťažkosťami. Situáciu asi najlepšie vystihujú dva príklady a ich riešenia. V období, keď k známemu obchodnému centru Aupark pribudla ďalšia časť a najmä 22-podlažná administratívna budova a dobudoval sa Digital Park II, bol problém s nedostatkom parkovacích miest očividný, hoci Aupark ich má 1649 a DP 1190. Časť miest si prenajali nájomníci (napr. Telefónica O2) a verejné parkovacie miesta boli obsadené tými, ktorí ich zneužívali na dlhodobé denné parkovanie. Každé obchodné centrum žije zo zákazníkov a ak títo nemajú kde zaparkovať, treba pristúpiť k zmene. M.O.Z. Consulting preto vypracovala analýzu parkovacích procesov, na základe ktorej bola posunutá otváracia doba svojich parkovacích priestorov z 09.00 na 10:00. Opatrením sa podarilo zvýšiť počet krátkodobo parkujúcich (do 3 hodín) na takmer 40% zo všetkých parkujúcich.
Ilustračné foto: ttp://www.sxc.hu/browse.phtml?f=view&id=530783
Druhé z možných riešení parkovania pri administratívnych budovách sú parkovacie domy. „V Bratislave je však žalostne málo parkovacích domov. Svetlým príkladom je výstavba parkovacieho domu pri budove Tower 115. Každý, kto pozná túto lokalitu vie, že sa parkuje všade, kde to priestor dovoľuje – cez pole pred Tower 115 až po budovu Dopravného podniku. J & T touto stavbou prinesie ďalších 750 parkovacích miest na 7 podlažiach. Takýto trend by sme mali vídať častejšie,“ predikuje P. Bartošík.
Za zmienku stojí aj tzv. zástupné parkovanie, kedy je napríklad v podzemných garážach budovy alebo v parkovacom dome vydaných viac parkovacích kariet, ako je reálne dostupných parkovísk. Prenajímateľ teda vydá povedzme na 100 parkovacích miest 120 prístupových kariet. Parkovacie stánie nie je rezervované pre konkrétnu ŠPZ. Tento systém je veľmi efektívny nakoľko pri parkovaní, je vždy pohyb aut a nie všetci zamestnanci sú v jednom čase v priestoroch firmy. Pokiaľ sa v garážach nachádza 100 % počet aut, systém už nedovolí ďalšiemu auto vôjsť do garáží. Takýmto spôsobom majitelia vydaných parkovacích kariet takmer vždy majú kde zaparkovať.
“Návštevnícke parkovanie býva riešené rezervovanými parkovacími miestami pre návštevy, plateným parkovaním alebo tzv. voľným parkovaním v okolí. V prípade Galvaniho Business Center pripadá na budovu 20 voľných parkovacích miest pre návštevy nájomcov, ktoré kontroluje strážna služba. Apollo Business Centrum 2, alebo CBC má platené hodinové parkovacie domy pre návštevy,“ dopĺňa Róbert Čambal, výkonný riaditeľ, Kancelarie.sk. Komplex Digital Park má návštevnícke parkovanie s kapacitou 75 parkovacích miest, pričom prvá pol hodina parkovania je zdarma, no každá ďalšia začatá už stojí 1 euro.
Vzhľadom k ekonomike prevádzky a zameriavaniu sa firiem na znižovanie environmentálnej záťaže do firemných flotíl prenikajú vozidlá na CNG (compressed natural gas – stlačený zemný plyn) alebo LPG (liquefied/light petroleum gas – skvapalnený ropný plyn). Obe palivá sú lacnejšie ako konvenčné pohonné hmoty. Dôležité je vo vzťahu k parkovaniu vedieť, že parkovanie vozidiel s pohonom na LPG je v podzemných garážach zakázané. LPG totiž na rozdiel od CNG pri úniku zostáva pri zemi, čo sťažuje jeho odčerpanie a ohrozuje ľudí. Hrozí i výbuch uniknutého plynu.
V súčasnosti, kedy je vozidlo bežným firemným benefitom a pracovným nástrojom, nemožno zabúdať na dostatok parkovacích miest (tzv. parking ratio), a to nielen z hľadiska komfortu zamestnancov, ale i bezpečnosti firemnej flotily a nákladov. Ak sa nájomníci kancelárií budú zámerne vyhýbať plateným a/alebo zle navrhnutým parkoviskám v budove a okolí, môžu ľahko porušiť predpisy a byť odtiahnutí. V horšom prípade sa vozidlo zaparkované na ulici môže stať terčom vandalov alebo zlodejov.
Zdroj: Juraj Púchlo