Ako to celé začalo?
Bolo 31. 10. 2014. Vo Visibility som pracoval presne 3 mesiace a sťahovali sme sa z pôvodných kancelárií na Klariskej do nových na Panskej. Keďže v tej dobe nebolo možné v Starom Meste vybaviť vjazd pre sťahovacie auto cez deň (alebo sme to len nevedeli), so sťahovaním sme museli začať už ráno o 5:30, aby sme to do 9:00 stihli.
Vtedajšie nové kancelárie na Panskej boli na tú dobu jedny z najlepších agentúrnych kancelárií v Bratislave. Poloha v Starom Meste, kde sme mohli vybehnúť kedykoľvek na pivko (ešte sme boli mladí, nezadaní a bez detí, takže bol aj čas na to pivo chodiť), v kancelárii sauna, kalčeto, moderné presklené zasadačky, stromy a chill priestor. V roku 2016 sme sa stali s týmito kanceláriami dokonca aj finalistami v súťaži OFFICE ROKA by CBRE.
Potrebu zmeniť staré kancelárie za nové sme prvýkrát začali pociťovať už na prelome rokov 2019/2020. Vtedy nás chodilo do kancelárie dennodenne zhruba 50 – 55. Kancelárie sme mali síce na 3 poschodiach a k dispozícii 600 m2, napriek tomu sme pociťovali, že sa do nich nezmestíme a nájsť voľnú zasadačku bol niekedy zázrak.
V roku 2020 prišla pandémia koronavírusu. Začali sme pracovať full time z home office-u a kancelárie sme osekali z 3 poschodí len na 1. Zaviedli sme plne hybridný pracovný model, kde home office už nebol benefit, ale štandard. Váhali sme, ako sa situácia po pandémii zmení, či nám dlhodobý hybridný model bude vyhovovať a fungovať, a preto aj špecifikácia nových kancelárii bola otázna. Sťahovanie sa a hľadanie novej kancelárie sme preto odložili na neurčito.
Foto: Visibility
Všetko sa začalo postupne ukazovať a formovať na jeseň 2021 a jar 2022. Pandémia končila, ľudia sa začali čiastočne vracať späť do kancelárií a mohli sme sa opäť v plnej miere stretávať.
Čo zostalo, bol náš hybridný pracovný model, ktorý sme mierne upravili a funguje v zásade dodnes. Ľudia chodia do kancelárie 1-krát do týždňa spolu s celým svojím tímom a ad hoc podľa toho, či majú v priebehu týždňa meeting s klientom alebo tímom. Ak meeting nemajú, do kancelárie prísť nemusia (ale ak chcú, stále môžu).
Čo sa však zmenilo, bola potreba mať k dispozícii viac zasadačiek, focus miestností a priestory na telefonovanie a video cally. Tým, že niektorí ľudia pracovali doma a niektorí v office, celkový nárast online video callov bol enormný. Niekedy sme telefonovali na chodbe, na recepcii alebo v chill miestnosti. Aj klienti sa nepotrebovali stretávať ku každej drobnosti a tiež si na online cally zvykli.
Ďalšou zmenou bola potreba mať pokojné a tiché miesto na pracovanie. V starých kanceláriách sme mali jeden veľký pracovný open space, kde sa človek musel aj sústrediť, aj sa poradiť s kolegom, aj sem tam vybaviť nejaký telefonát.
Tým, že sme boli zvyknutí na pokoj a ticho z home office-u (okrem tých, čo majú doma deti :)), zrazu bol pre nás open space ukričaný, nedalo sa v ňom sústrediť a navzájom sme sa vyrušovali. Niekomu to vadilo viac a niekomu menej.
Keďže sme sídlili v starej historickej budove, tak pravidelne na jar a jeseň bol tiež problém s kúrením a chladením – vonku už napr. udierali prvé tridsiatky, ale nám fúkal stále teplý vzduch.
Poloha kancelárie v Starom Meste znie síce fajn, ale má aj veľa nevýhod, ktoré si človek na prvý pohľad neuvedomuje a po tých 8 rokoch vám už aj prekážajú. Napr., nemáte takmer žiadnu možnosť kdekoľvek zaparkovať zadarmo alebo za nízky poplatok.
Ráno, keď idete po pešej zóne, tak sa viac cítite ako na diaľnici, keďže prebiehajú rozvozy do všetkých gastro prevádzok. Tých po pandémii tiež nezostalo veľmi veľa a ak áno, tak cenovo išli s obedovým menu poriadne nahor. A keď už sa rozhodnete na ten obed ísť, musíte sa pretláčať cez davy turistov, ktorých logicky viac zaujímajú miestne pamiatky ako to, že vy nemáte kade prejsť cez ulicu.
Aké kancelárie vôbec potrebujeme?
Už z vyššie uvedených nedostatkov vám je asi jasné, čo sme potrebovali zmeniť. Aby to však nebol len subjektívny názor pár ľudí vo firme, spravili sme niekoľko interných prieskumov, aby sme si naše hypotézy overili a potvrdili dátami, prípadne sa dozvedeli niečo nové, napr., čo ľuďom chýba a čo by v nových kanceláriách potrebovali.
Lokalita
Ako prvé sme potrebovali vedieť, do ktorej lokality v rámci Bratislavy sa vôbec sťahovať. Zozbierali sme si preto adresy všetkých ľudí, ktorí vo Visibility pracujú. V Google Maps sme si vytvorili vlastnú mapu, kde sme nahrali dané adresy. Následne sme pekne videli, kto kde býva a odkiaľ dochádza.
Zistili sme, že 57 % ľudí býva v Bratislave a až 43 % ľudí mimo nej. Išlo hlavne o lokality ako Pezinok, Senec, Trnava a okolité dediny Rovinka, Dunajská Lužná, Most pri Bratislave, Rajka, Bernolákovo a pod. Tí, čo nebývajú v Bratislave, dochádzajú hlavne z východu a z juhu od Bratislavy.
Keďže v rámci Bratislavy býva iba 11 % ľudí v západnej časti, v Starom Meste sa zle parkuje a Petržalka nemá z nášho pohľadu až takú dobrú dopravnú dostupnosť, rozhodli sme sa pre lokalitu Nové Mesto alebo Ružinov.
Výsledky dotazníka, kde bývajú ľudia z Visibility Podľa čoho vybrať lokalitu nových kancelárií
Doprava do práce
Ďalšiu vec, ktorú sme potrebovali zistiť, bolo, akým spôsobom sa ľudia dopravujú do práce. Skutočne potrebujeme to parkovanie, ktoré nám v Starom Meste chýba? Odpoveď z prieskumu bola áno, potrebujeme. 52 % ľudí chodí alebo plánuje chodiť do kancelárie aj autom. Preto nejaká forma parkovania, či už priamo v kanceláriách, alebo v okolí, bola potrebná.
Okrem toho 66 % ľudí dochádza do kancelárie aj mestskou hromadnou dopravou, takže sme potrebovali mať dobré spojenia a nenachádzať sa niekde na okraji mesta.
A, samozrejme, máme aj 22 % ľudí, ktorí využívajú na prepravu kolobežku alebo bicykel, tak by bolo fajn mať nejaký priestor na ich odloženie.
Výsledky dotazníka ohľadom dochádzania do práce
Funkčnosť a vybavenie kancelárie
Okrem lokality a dopravy do kancelárie sme chceli zistiť, čo reálne ľudia potrebujú v kancelárii. Čo je pre nich veľmi dôležité a nezaobídu sa bez toho, čo je fajn mať a bolo by to super, keby to v kancelárii je, a čo je fajn mať, ale nie je to úplne potrebné.
Čo je pre ľudí dôležité:
- 75 % ľudí sa vyjadrilo, že potrebujú mať možnosť otvoriť si okno a vedieť si vyvetrať. V niektorých nových administratívnych budovách táto možnosť nie je.
- 69 % ľudí potrebuje mať na svoju prácu dostatok denného svetla, nepracovať v tmavých rohoch a kuticiach.
- 68 % ľudí potrebuje priestor na tichú a nerušenú prácu, kde sa môžu sústrediť a nebudú nikým rušení.
- 52 % potrebovalo mať miesto na telefonovanie, kde nebudú rušení a zároveň nebudú rušiť ani kolegov.
Čo by bolo fajn mať:
- 45 % ľudí uviedlo, že by bolo fajn mať kancelárie v centre, resp. širšom centre mesta.
- 45 % taktiež uviedlo, že by chceli mať v okolí dostatok prevádzok na stravovanie.
- Pre 45 % ľudí by bolo fajn mať aj naďalej chill priestor na relax, stretávanie sa a spoločné stravovanie v kancelárii.
Čo by bolo fajn mať, ale nie je to pre ľudí až také potrebné:
- 84 % ľudí nepotrebuje pre svoju prácu viac monitorov.
- 80 % ľudí by privítalo mať k dispozícii aj terasu.
- 73 % ľudí sa vyjadrilo, že by bolo fajn mať vlastný stôl, ale nie je to úplne potrebné.
Okrem toho sme z otvorených otázok zistili konkrétne veci, ktoré ľuďom na starých kanceláriách prekážali:
- vzduch, kúrenie, chladenie, slabé svetlo,
- vypadávajúci internet,
- fungovanie v jednom open space,
- hluk a prekrikovanie sa,
- meetingy v chille,
- málo zasadačiek,
- chýbal priestor na telefonovanie,
- nedostupnosť parkovania, aj pre klientov,
- neútulné stoly/sedenie,
- priestor na jedenie,
- chýbal kľud a súkromie na prácu.
V poslednej časti sme chceli vedieť, čo konkrétne ľuďom v kanceláriách chýba a čo od nových kancelárií očakávajú:
- kuchynka/sporák s jedálňou,
- samostatné kancelárie po tímoch,
- viac zasadačiek,
- miesto na telefonovanie,
- miesto na tichú a nerušenú prácu,
- terasa,
- svetlý priestor, moderné zariadenie,
- dog friendly kancelária,
- miesto pre bicykle,
- interiérová zeleň,
- kvalitná vzduchotechnika,
- projektory a prezentačná technika,
- zdravé sedenie a čisté prostredie,
- skrinky na osobné veci,
- parkovanie pre klientov,
- kvalitné stoly a stoličky.
Na základe všetkých týchto informácií sa nám podarilo spraviť si jasný obraz o tom, kde a aké kancelárie hľadáme. V ďalšom kroku sme preto pripravili zadanie pre realitné spoločnosti a architektov, ktorí nám s hľadaním a zariaďovaním našich kancelárií pomohli. To, ako vyzerali zadania, ako sme hľadali náš nový priestor, a ako sme ho zariaďovali, sa dozviete v ďalšom článku.
Autor: Matúš Lovás, Zdroj: Visibility